Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2016


Επειδή κάτι έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο, δεν σημαίνει ότι είναι και αληθινό. Το τελευταίο διάστημα, ιδιαίτερα μετά τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές τον περασμένο μήνα, έχει ξεσπάσει σάλος σχετικά με τις αναληθείς ή παραπλανητικές ειδήσεις που αναρτώνται στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και ειδικά στο Facebook και το Twitter.
Ωστόσο, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CNN, οι ψευδείς ειδήσεις δεν είναι δύσκολο να εντοπιστούν, εάν ο αναγνώστης ξέρει τι πρέπει να κοιτάξει.
Ψευδείς ειδήσεις
Αυτές είναι οι πιο εύκολες να εντοπιστούν, αφού συνήθως προέρχονται από ψεύτικες ιστοσελίδες οι οποίες έχουν σχεδιαστεί ώστε να φαίνονται σαν αληθινές πηγές ειδήσεων. Σε αυτές τις ιστοσελίδες αναρτώνται συνήθως παραπλανητικές φωτογραφίες και τίτλοι, οι οποίοι σε μια πρώτη ανάγνωση φαίνεται πως θα μπορούσαν να αποτελούν πραγματικότητα. Φυσικά τις περισσότερες φορές δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
Παραπλανητικές ειδήσεις
Αυτές είναι πολύ δυσκολότερο να εντοπιστούν καθώς συχνά, χρησιμοποιούν ως πυρήνα, μια αληθινή είδηση, όπως ένα γεγονός που συνέβη ή μια δήλωση κάποιου σημαντικού προσώπου. Αυτό που θα πρέπει να προσέξει ο αναγνώστης είναι τα εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα, τα οποία όμως δεν συμβαδίζουν με το κυρίως κείμενο.
Κομματικές ειδήσεις
Οι ειδήσεις αυτές αποτελούν ένα είδος παραπλανητικών νέων. Μπορεί να αποτελούν παραλλαγή μιας πραγματικής είδησης, ωστόσο τα γεγονότα που αναφέρονται παραποιούνται με σκοπό να ταιριάζουν με τα εκάστοτε πολιτικά συμφέροντα.
«Ψαρωτικές» ειδήσεις
Τα συγκλονιστικά ή γεμάτα φανφάρες πρωτοσέλιδα βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της κατηγορίας, αφού χρησιμοποιούνται προκειμένου να τραβήξουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη ώστε αυτός να κάνει κλικ στον σύνδεσμο ο οποίος θα οδηγήσει στην ανάλογη ιστοσελίδα. Ορισμένες φορές όντως ο τίτλος συμβαδίζει με το κείμενο, ωστόσο τις περισσότερες φορές πρόκειται για προϊόν φαντασίας.
Σατιρικές ειδήσεις
Αυτή η κατηγορία αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση καθώς η σάτιρα δεν προσποιείται ότι είναι πραγματική, αλλά εξυπηρετεί έναν σκοπό, όπως σχολιασμό ή ψυχαγωγία. Ωστόσο, αν ο αναγνώστης δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσει τη σάτιρα, θα μπορούσε να διαμοιραστεί την «είδηση» ως πραγματική.
Σε τελική ανάλυση ο αναγνώστης θα πρέπει να είναι προσεκτικός με το τι διαβάζει και από πού προέρχεται αυτό που διαβάζει πριν σπεύσει να το διαμοιραστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, θα πρέπει να αναζητά παραπάνω από μία πηγή προκειμένου να είναι σε θέση να διαπιστώσει εάν αυτό που έχει διαβάσει πρόκειται για κάποιο πραγματικό γεγονός ή για φάρσα.
Categories:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!