Εντυπωσιακά στοιχεία προκύπτουν από την
ανάλυση των δεδομένων κίνησης πεζών και οχημάτων, όπως αυτά προκύπτουν από τα
δεδομένα των κινητών Apple.
Κόντρα στην αίσθηση ότι οι Έλληνες εφαρμόζουν ένα πολύ αυστηρό lockdown σε σχέση με άλλες χώρες, προκύπτει από τα δεδομένα ότι η μείωση των μετακινήσεων – αν και δραστική –
υπολείπεται της μείωσης των μετακινήσεων στις περισσότερες πόλεις του κόσμου.
Επιπλέον, μετά την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου
καταγράφεται μια χαλάρωση, καθώς οι μετακινήσεις πεζών και οχημάτων δείχνει να ακολουθεί μια αυξητική πορεία.
Το σετ των δεδομένων βασίζεται μόνο στα κινητά apple, αλλά είναι ένας καλός δείκτης της γενικότερης συμπεριφοράς και
κυρίως επιτρέπει ευθείες συγκρίσεις μεταξύ πόλεων και χωρών.
Τα δεδομένα είναι αποκαλυπτικά και καταρρίπτουν πρόσφατα στερεότυπα σχετικά με τα lockdown και την αυτοπειθαρχία των πληθυσμών:
Αθήνα: Πεζοί -64%, Οχήματα -68%
Η μείωση στις διαδρομές πεζών είναι στο 64% και τον οχημάτων στο
-68%. Η μείωση άγγιξε το 70% και στις δυο κατηγορίες την τελευταία
εβδομάδα του Μαρτίου.
Όμως από την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου φαίνεται ότι η κίνηση
αυξάνεται. Από -70% η πτώση για την κίνηση πεζών έφτασε το περασμένο
σαββατοκύριακο στο -60% για τους πεζούς
Πάντως η πτώση στην κίνηση από μόνη της είναι εντυπωσιακή, αλλά πώς συγκρίνεται με άλλες χώρες;
Μιλάνο: Πεζοί -91%, Οχήματα -88%
Στο επίκεντρο της κρίσης του κορωνοϊού στην Ευρώπη, το Μιλάνο, το
lockdown ξεκίνησε πιο νωρίς από την Αθήνα και ήταν πιο δραστικό: Περίπου
90% η μείωση της κίνησης πεζών και οχημάτων όπως καταγράφεται από τα
κινητά, ενώ η χαλάρωση (αυξηση της κίνησης) δεν είναι τόσο έντονη.
Είναι χαρακτηριστικό στη γειτονική Ιταλία, ότι η πρωτεύουσα Ρώμη,
παίρνοντας σήμα από την τραγωδία στη Λομβαρδία αυτοπεριορίστηκε ακόμα
περισσότερο:
Ρώμη: Πεζοί -94%, Οχήματα -90%
Οι Ρωμαίοι φαίνεται ότι δεν έχουν ξεθαρρέψει καθόλου ως προς τις
μετακινήσεις των πεζών ενώ και οι εποχούμενες μετακινήσεις εμφανίζουν
σταθερότητα. Είναι μια καλή στιγμή να κάνετε scroll up στη σελίδα και να
συγκρίνετε με το διάγραμμα της Αθήνας.
Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζουν οι Ισπανικές πόλεις:
Μαδρίτη: Πεζοί -91%, Οχήματα -83%
Κάθετη πτώση της κίνησης στην Ισπανική πρωτεύουσα και βασικό
επίκεντρο του ξεσπάσματος της επιδημίας στην Ευρώπη, με ποσοστά μείωσης
της τάξης της Ιταλίας, αλλά με διαφορά φάσης στην εφαρμογή του lockdown.
Βαρκελώνη: Πεζοί -96%, Οχήματα -89%
To lockdown στη Βαρκελώνη ήταν ακόμα πιο πειθαρχημένο, και δείχνει
ότι οι κάτοικοι της πόλης δεν σκέφτονται καν ακόμα να βγουν. Δεν υπάρχει
αυξητική τάση στην κυκλοφορία.
Ας επιστρέψουμε στην μείωση της κυκλοφορίας της Αθήνας για να τη
συγκρίνουμε με δυο χώρες ανάλογου μεγέθους, με πολύ περισσότερους
νεκρούς από τον κορωνοϊό. Τις Κάτω Χώρες.
Η αίσθηση είναι ότι το lockdown εκεί είναι πιο χαλαρό και για αυτό
έχει προκαλέσει πολλαπλάσια θύματα. Τα νούμερα λένε μια διαφορετική
ιστορία:
Βρυξέλλες: Πεζοί -67%, Οχήματα -72%
Οι Βρυξέλλες καταγράφουν μεγαλύτερη πτώση κυκλοφορίας πεζών (-67%) από την Αθήνα (-64%) αλλά και οχημάτων (-72% έναντι -68%).
Βέβαια
μια σημαντική διαφορά είναι ότι η μείωση της κυκλοφορίας στην Αθήνα
ξεκίνησε νωρίτερα καθώς η ελληνική κυβέρνηση εφάρμοσε μέτρα περιορισμού
δεύτερη, μετά την Ιταλία.
Αντίστοιχη εικόνα και στο Αμστερνταμ της Ολλανδίας με την εκατόμβη νεκρών:
Άμστερνταμ: Πεζοί -63%, Οχήματα -80%
Στη μεγαλύτερη πόλη της Ολλανδία η οποία ξεκίνησε να πάρει μέτρα η
μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων είναι αντίστοιχη με της Αθήνας (βέβαια
στο Αμστερνταμ λιγότεροι αναλογικά κάτοικοι χρησιμοποιούν αυτοκίνητο)
ενώ η μείωση στην κίνηση των πεζών ήταν σημαντικά μεγαλύτερη από αυτή
της Αθήνας (-80% έναντι -68%)
Παρίσι: Πεζοί -92%, Οχήματα -86%
Εντυπωσιακό lockdown καταγράφεται στο Παρίσι – η Γαλλία είναι η τρίτη
πλέον πληττόμενη χώρα στην Ευρώπη. Επιπλέον οι Παριζιάνοι εμφανίζονται
πειθαρχημένοι καθώς δεν καταγράφεται αυξητική τάση στην κυκλοφορία πεζών
ή οχημάτων.
Λονδίνο: Πεζοί -77%, Οχήματα -73%
Οι ενδείξεις από το Λονδίνο προκαλούν έκπληξη καθώς φαίνεται ότι η
μείωση των μετακινήσεων είναι μεγαλύτερη από την Αθήνα: κόντρα στην
αίσθηση ότι οι Βρετανοί μαντρώθηκαν αργά και δεν έχουν πάρει στα σοβαρά
το lockdown, τα δεδομένα κινητής από μετακινήσεις λένε άλλα:
Μεγάλη πτώση της κυκλοφορίας, και μάλιστα από σχετικά νωρίς – αν συγκριθεί με το Παρίσι.
Τί γίνεται στην Αμερική;
Οι πολιτικοί διαξιφισμοί και η διαχείριση του Προέδρου Τραμπ έδωσαν
αρχικά την αίσθηση ότι οι Νεοϋορκέζοι ήταν ανέμελοι. Τα δεδομένα κινητής
περιγράφουν ένα ισχυρό lockdown.
Νέα Υόρκη: Πεζοί -81%, Οχήματα -64%
Η μείωση της κυκλοφορίας δεν ήταν τόσο απότομη όσο στις Ευρωπαϊκές
χώρες αλλά ήταν δραστική. Η μείωση της κίνησης των οχημάτων είναι
ακριβώς η ίδια με την μείωση που καταγράφεται στην Αθήνα (αν και η Νέα
Υόρκη δεν είναι πόλη για ΙΧ), ενώ η κίνηση πεζών είναι σημαντικά
μικρότερη στο Μανχάταν από ότι στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
ΤΟ συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι το lockdown στην Αθήνα
ξεκίνησε νωρίτερα, δεν ήταν όμως όσο «πειθαρχημένο» μοιάζει να είναι
στις άλλες πόλεις, ενώ παρουσιάζει σημεία κούρασης
Ποια πόλη συγκρίνεται με την Αθήνα ως προς τη συμπεριφορά και τη
μείωση των μετακινήσεων (αλλά όχι ως προς την έναρξη των μέτρων);
Η Κωνσταντινούπολη!
Κων/πολη: Πεζοί -66% Οχήματα -73%
Τόσο η κίνηση των οχημάτων όσο και των πεζών μειώθηκαν στην Κωνσταντινούπολη περισσότερο από όσο στην Αθήνα (-64%, -68%).
Και στην Κωνσταντινούπολη παρατηρείται η ιδιαιτερότητα μιας αύξησης
της κίνησης, χωρίς να υπάρχουν κρατικές οδηγίες για κάτι τέτοιο.
Βέβαια η Αθήνα πήρε μέτρα νωρίτερα. όμως παρά την αίσθηση που υπήρχε
φαίνεται πως οι κάτοικοι της Κωνσταντινούπολης κλειδαμπαρώθηκαν χωρίς
μεγάλη χρονική διαφορά.