Οι συλλέκτες τέχνης που επιμένουν
ότι έχουν στην κατοχή τους έναν χαμένο Καραβάτζιο αξίας άνω των 116
εκατ. ευρώ ανακοίνωσαν ότι ο πίνακας πρόκειται να πουληθεί αυτό το
καλοκαίρι σε δημοπρασία no reserve (δηλαδή χωρίς επιφύλαξη μη-πώλησης σε
περίπτωση χαμηλής τελικής τιμής) και χωρίς αρχική τιμή εκκίνησης.
Ο τεράστιος πίνακας που απεικονίζει τον «Αποκεφαλισμό του Ολοφέρνη
από την Ιουδήθ» ανακαλύφθηκε τυχαία σε μια σοφίτα στην Τουλούζη το 2014.
Έχει εξεταστεί ενδελεχώς από ειδικούς στην ιστορία της τέχνης, έχει
αναλυθεί επιστημονικά και πλέον πολλοί πιστεύουν ότι φιλοτεχνηθηκε από
τον μεγάλο ζωγράφο Καραβάτζιο, περί το 1607.
Παρόλο που υπάρχουν πολλά πειστικά επιχειρήματα υπέρ της πατρότητας
του έργου, δεν έχει σταθεί δυνατό μέχρι στιγμής να επιβεβαιωθεί
κατηγορηματικά ότι ο καλλιτέχνης είναι ο Καραβάτζιο και αυτό δημιουργεί
ένα δίλημμα.
«Ο άμοιρος αγοραστής του πίνακα δεν θα μπορέσει να τον απολαύσει. Θα
πρέπει να φτιάξει έναν καινούργιο λογαριασμό email ειδικά για τα
χιλιάδες μηνύματα που θα λάβει», δηλώνει ο ο Eric Turquin, ειδικός στους
μεγάλους Ευρωπαίους ζωγράφους και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του
Παρισιού.
Ο Turquin, που ταξίδεψε πρόσφατα στον Λονδίνο μαζί με τον πίνακα, εν
όψει της έκθεσης στην οποία θα φιλοξενηθεί, είναι απολύτως πεπεισμένος
ότι πρόκειται για έναν γνήσιο Καραβάτζιο.
Ο καλοσυντηρημένος πίνακας είχε παραμείνει κρυμμένος για περισσότερα
από 150 χρόνια στο σπίτι μιας οικογένειας που βρίσκεται λίγο πιο έξω από
την Τουλούζη, στη νοτιο-δυτική Γαλλία. Όπως διαπιστώθηκε, το έργο είχε
μεταφέρει στη χώρα ένας πρόγονος της οικογένειας, ο οποίος υπηρετούσε
στον στρατό του Ναπολέοντα ως «λάφυρο» από τα ταξίδια του στο εξωτερικό.
Το έργο ανακαλύφθηκε όταν ειδικοί τέχνης επισκέφθηκαν τη σοφίτα για να
εκτιμήσουν το περιεχόμενό της, επειδή είχε παρουσιαστεί μια διαρροή στη
στέγη και τα αντικείμενα έπρεπε να απομακρυνθούν.
Ο Marc Labarbe είχε επικοινωνήσει τότε με τον Turquin, που
αντικρίζοντας το έργο κατάλαβε αμέσως την αξία του, και ανέλαβε τη
μελέτη και τη φύλαξή του.
Το 2016 η γαλλική κυβέρνηση εξέδωσε απαγόρευση για την εξαγωγή του
πίνακα, προκειμένου το έργο να εξεταστεί από το Λούβρο και να κριθεί αν
θα έπρεπε να αγοραστεί. Το μουσείο αποφάσισε τελικά να μην το αγοράσει,
όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το έργο δεν φιλοτεχνήθηκε από τον Ιταλό
ζωγράφο.
Ο Turquin εξηγεί ότι ήταν λογικό να απορριφθεί αυτή η αγορά από το
Λούβρο, αφού η προτεινόμενη τιμή των 100 εκατομμυρίων ευρώ αντανακλά το
κονδύλι της επόμενης 15ετίας για αγορές έργων τέχνης από το μουσείο.
Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μουσείο έχει ήδη στην κατοχή του
τρεις εξαιρετικούς πίνακες του Καραβάτζιο.
Η «απόρριψη» του Λούβρου ανοιξε τον δρόμο για τη δημοπράτηση του
πίνακα, που έχει προγραμματιστεί για τις 27 Ιουνίου στην Τουλούζη.
Πολλοί πιστεύουν ότι τελικά το έργο θα πουληθεί για περισσότερα από 116
εκατομμύρια ευρώ.
«Το ενδιαφέρον για τον πίνακα είναι μεγάλο, ιδίως από ανθρώπους που μπορούν να αντιληφθούν την αξία του», τονίζει ο Turquin.
Υπάρχουν 68 γνωστοί πίνακες του Καραβάτζιο, και μόνο τέσσερις από
αυτούς βρίσκονται σε χέρια ιδιωτών. Σύμφωνα με τον Turquin, η
θεματολογία του πίνακα «που δεν κάνει για σαλόνι ή τραπεζαρία» και η
απαγορευτική για τους ιδιώτες τιμή του αυξάνουν τις πιθανότητες να
καταλήξει στα χέρια ενός μουσείου.
Ο πίνακας απεικονίζει την βιβλική ιστορία της Ιουδήθ, μιας νέας χήρας
στην πόλη της Βαιτυλούα, που τερματίζει την πολιορκία των Ασσυρίων στην
πόλη της, αποπλανώντας και αποκεφαλίζοντας τον στρατηγό Ολοφέρνη. Η
φιγούρα που στέκει δίπλα της κοιτάζοντάς την, είναι η άρρωστη και
ηλικιωμένη υπηρέτριά της.