Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017


Οπως είχε γράψει και ο Πολύβιος, «Οφελος πάσι μεν ανθρώποις ασκείν μουσικήν», που σημαίνει «είναι ωφέλιμο για τους ανθρώπους να ασκούνται στη μουσική».
Και πράγματι η μουσική είναι πολιτισμός! Σε πιο προσωπικό επίπεδο, οξυγονώνει το μυαλό και αποτελεί μια συντροφιά που δεν θα χάσει κανείς ποτέ!

Οποιοδήποτε είδος μουσικής κι αν ακούμε, φαίνεται πως παίζει πρωταρχικό ρόλο στη ζωή μας, και μάλιστα σχετίζεται με την έκφραση των πιο θετικών συναισθημάτων μας.

Οταν όμως απλώς ακούμε μουσική, τι γίνεται; Η μουσική αγγίζει και επηρεάζει τον άνθρωπο; Η κατάλληλη για κάθε άνθρωπο μουσική οδηγεί στο πρώτο στάδιο της χαλάρωσης - στη μυϊκή υποτονία και, στη συνέχεια, στη συναισθηματική ευφορία. Ως γνωστόν, οι περισσότεροι άνθρωποι επηρεάζονται συναισθηματικά από τη μουσική. Οταν κάποιος ακούει ένα είδος μουσικής που του αρέσει, ενεργοποιούνται οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την απόλαυση της τροφής και του σεξ.

Η μουσική μπορεί να θεωρηθεί και ως ένας τρόπος άσκησης ή ψυχικής εκτόνωσης για πολλούς, αφού εκφράζει το ψυχικό μας συναίσθημα, σύμφωνα με έρευνες ψυχολόγων. Δεν είναι λίγες οι φορές που η μουσική προσφέρει χαλάρωση και μας δίνει τη δυνατότητα να αποδράσουμε νοητά από την καθημερινότητα και να αφήσουμε το μυαλό μας να ονειρεύεται!
Συναισθήματα ευφορίας
Η χαλάρωση που επιτυγχάνεται με τη μουσική μάς προκαλεί διάφορα συναισθήματα, τις περισσότερες φορές ευφορίας, που ευνοούν όμως και μια καινούργια διαθεσιμότητα και μεγαλύτερη δεκτικότητα σε εξωτερικούς ερεθισμούς. Σε αυτό ακριβώς το στάδιο η μουσική παύει να είναι απλώς ένα στοιχείο χαλάρωσης και παίζει θεραπευτικό ρόλο. Τα τελευταία χρόνια είναι ευρέως γνωστή η θεραπεία μέσω των εικαστικών (art therapy)! Προέρχεται από κυρίως δύο τομείς, την εικαστική τέχνη και την ψυχολογία, και σημαίνει τη χρήση των εικαστικών για θεραπευτικό σκοπό.

Οι ανθρωπιστικές επιστήμες, στην προσπάθειά τους να βρουν έναν ευαίσθητο και αποτελεσματικό τρόπο να βοηθήσουν τον άνθρωπο, άρχισαν να ερευνούν την επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχολογία. Η έρευνα αυτή, στηριζόμενη στο ξεκίνημά της σε εμπειρικές παρατηρήσεις, τα τελευταία 30 χρόνια έχει συστηματοποιηθεί και γίνεται πλέον με αυστηρά επιστημονικά κριτήρια. Η εφαρμογή των συμπερασμάτων, που προήλθαν από την έρευνα, για θεραπευτικούς και παιδαγωγικούς σκοπούς, ονομάζεται μουσικοθεραπεία. Σκοπός αυτής της νέας επιστήμης, που ασχολείται με την ανθρώπινη συμπεριφορά, είναι η θεραπεία αυτής μέσω της μουσικής. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τόσο ο όρος «θεραπεία» όσο και ο όρος «μουσική» λαμβάνονται με την πλατιά τους έννοια. Σταδιακά το παιδί ανοίγει τους συναισθηματικούς δρόμους του, αποκτά αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση και καλύτερη αυτοεικόνα, ενώ μέσα από την ομάδα αναπτύσσονται η συλλογικότητα, η ενσυναίσθηση και η αλληλεγγύη, που τόσο απελπιστικά απουσιάζουν από τη ζωή μας. Η δεκτικότητα όλων των μαθητών στη μουσικοθεραπευτική διαδικασία και η προτίμησή τους από τη διδασκαλία της θεωρίας της μουσικής είναι πραγματικά εντυπωσιακές.

Η μουσική χρησιμοποιείται από όλους σαν όχημα για την ανακάλυψη της ταυτότητάς μας, της κοινωνικής θέσης, αλλά και για τη δημιουργία σχέσεων, στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης του ατόμου. Γενικά, αποτελεί και ένα στοιχείο ψυχολογικής ανάτασης και αυτός είναι ο κύριος λόγος που οι αθλητές ακούν γρήγορα τραγούδια ή, γενικότερα, τραγούδια της αρεσκείας τους πριν από το αγώνισμά τους.

Ερευνες έχουν δείξει ότι η μουσική επηρεάζει ακόμη και τους πελάτες ενός σούπερ μάρκετ ή τα άτομα που απολαμβάνουν το φαγητό τους στα εστιατόρια. Η ποπ και γενικά η μουσική γρήγορου ρυθμού έκανε τους πελάτες να κινούνται πιο γρήγορα και

να καταναλώνουν τις μερίδες τους, σε αντίθεση με την αργή και χαλαρωτική μουσική.

Ακόμη, έπειτα από κάποιο χειρουργείο μικρού βαθμού, το άκουσμα μουσικής καταπολεμά το άγχος. Συνολικά αποτελεί μία μεταβλητή που επηρεάζει τη σκέψη, τον τρόπο δράσης και γενικά τον άνθρωπο και σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να περιθωριοποιείται ή να παραμερίζεται στην προσπάθεια για ψυχολογική ανάταση των ανθρώπων.

Οι Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης συμπληρώνουν 35 χρόνια δημιουργικής παρουσίας στην πόλη.
Η φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί, όπως κάθε χρόνο, στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου, από 1 έως 31 Ιουλίου 2017.
Προτάσεις συμμετοχής μπορούν να καταθέσουν μόνον θεατρικά σχήματα που απαρτίζονται από επαγγελματίες ηθοποιούς. Τα βασικά κριτήρια επιλογής των παραστάσεων είναι:
α) Η αρτιότητα της παραγωγής.
β) Το γενικότερο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον της πρότασης.
γ) Η ποιότητα προηγούμενων παραστάσεων του σχήματος (εφόσον υπάρχουν).

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να καταθέσουν πρόταση συμμετοχής έως και Τετάρτη 12 Απριλίου στη Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, Κουντουριώτη 17, Λιμάνι Τ.Κ. 54625. Εναλλακτικά μπορούν να στείλουν την αίτηση συμμετοχής στην ηλεκτρονική διεύθυνση: c.sachinidou@thessaloniki.gr
Η πρόταση θα πρέπει συνοδεύεται από:
• Σύντομη περίληψη του έργου (αν δεν είναι γνωστό) και αναφορά στον τρόπο
σκηνοθετικής προσέγγισής του.
• Φωτογραφίες και dvd από την παράσταση, καθώς και σχετικά δημοσιεύματα
(εφόσον το έργο έχει ήδη παρουσιαστεί).
• Συνοπτικά βιογραφικά των συντελεστών και των βασικών ηθοποιών.
• Στοιχεία για τις προηγούμενες δραστηριότητες του θεατρικού σχήματος (αν
δεν είναι νεοσύστατο).
Τα σχήματα που θα επιλεγούν πρέπει να καταθέσουν το αργότερο έως και την Πέμπτη 12 Μαΐου (αν δεν το έχουν κάνει μαζί με την αίτηση) φωτογραφικό υλικό και για το έντυπο πρόγραμμα και για τον Τύπο. Η Διεύθυνση Πολιτισμού ενδέχεται να ζητήσει επιπλέον, αν αυτό κριθεί απαραίτητο:
• καταστατικό σύστασης του σχήματος,
• αντίγραφα ταυτοτήτων μελών του Σ.Ε.Η. ή τίτλων σπουδών υποκριτικής,
• βεβαίωση από την Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων σχετικά με την καταβολή των δικαιωμάτων του δημιουργού.
Πληροφορίες: Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού Δήμου Θεσσαλονίκης,
τηλ. 231 331 8213, E- mail:,c.sachinidou@thessaloniki.gr κυρία Σαχινίδου Χριστίνα

Ολα είναι έτοιμα στα Ιεροσόλυμα για την Τετάρτη, οπότε και θα γίνει η παράδοση του έργου αποκατάστασης του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου.

Πρόκειται για ένα γεγονός παγκόσμιας εμβέλειας, καθώς διαθέτει αξία όχι μόνο θρησκευτική αλλά και πολιτιστική. Παράλληλα, υπενθυμίζει τους άρρηκτους δεσμούς του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων με τον Ελληνισμό, που πρωτοστάτησε στην κατασκευή του, όταν οι Αρμένιοι έκαψαν το Κουβούκλιο το 1808.

Οπως εξηγούν στο «Εθνος» επιστήμονες-ερευνητές, τότε σήμανε για πρώτη φορά «εθνικός συναγερμός» στους Ελληνες, που χρηματοδότησαν την ανακατασκευή του.

Η παράδοση του Κουβουκλίου θα γίνει ενώπιον του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Οι εργασίες, που είχαν στόχο τη διάσωσή του, υλοποιήθηκαν από διεπιστημονική ομάδα του ΕΜΠ, με επικεφαλής την καθηγήτρια Αντωνία Μοροπούλου, σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους. Το Κουβούκλιο θα παραδοθεί όπως ήταν πριν. Δύο μόνον είναι οι καινοτομίες.

Πρώτον, τοποθετήθηκε σταυρός στην κορυφή και δεύτερον, ανοίχτηκε παράθυρο στα μάρμαρα του δεύτερου θαλάμου, που βρίσκεται ο τάφος του Ιησού, ώστε να φανεί μέρος του βράχου.

Παρά την αναγκαιότητά του, το έργο δεν ήταν αυτονόητο. Για να υλοποιηθεί, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος έπρεπε να εξασφαλίσει τη συμφωνία των άλλων δύο θρησκευτικών κοινοτήτων, του Τάγματος των Φραγκισκανών, και των Αρμενίων.

«Είναι μια διαδικασία σύνθετη και πολύπλοκη» εξηγούν κύκλοι του Πατριαρχείου. Προσκεκλημένοι στο «πανορθόδοξο, παγχριστιανικό και παγκόσμιο γεγονός» της παράδοσης του Κουβουκλίου είναι κυρίως δωρητές. Το Πατριαρχείο θεωρεί ότι η τελετή θα στείλει μήνυμα συνεργασίας, ειρήνης και συνδιαλλαγής, σε μια περιοχή με πολλές εντάσεις.



Σκληρές μάχες

Η συνεργασία των τριών θρησκευτικών κοινοτήτων δεν ήταν πάντα αυτονόητη. Στο παρελθόν, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων έδωσε σκληρές μάχες να διατηρήσει τα κυριαρχικά του δικαιώματα στους Αγίους Τόπους.

«Είναι ένας χώρος με αόρατα σύνορα» εξηγεί ο προϊστάμενος του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΙΠΑ-ΜΙΕΤ) Αγαμέμνων Τσελίκας. Ασχολούμενος με την καταγραφή και ταξινόμηση του Ιστορικού Αρχείου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων από το 1988, εξηγεί τις εύθραυστες ισορροπίες που υπάρχουν ανάμεσα στις θρησκευτικές κοινότητες, που διεκδικούσαν η καθεμία περισσότερα προνόμια. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η πυρκαγιά που έβαλαν οι Αρμένιοι στις 30 Σεπτεμβρίου 1808, καίγοντας ολοσχερώς το Κουβούκλιο. «Στόχευαν να διεκδικήσουν την άδεια ανοικοδόμησης. Αν το πετύχαιναν, θα κέρδιζαν μερίδιο στα δικαιώματα επί του Κουβουκλίου και του ναού. Θα γίνονταν ''ιδιοκτήτες'' και θα αποκτούσαν προνόμια που μέχρι τότε είχε το Πατριαρχείο» εξηγεί ο ιστορικός-συνεργάτης του ΙΠΑ-ΜΙΕΤ, Γιώργος Φυρογένης.

«Οι Αγιοταφίτες αμέσως συνέταξαν επιστολή. Με θρήνο ενημέρωναν τον τότε Πατριάρχη Ανθιμο που διέμενε στο Μετόχι του Παναγίου Τάφου στην Κωνσταντινούπολη για το τραγικό συμβάν. Ομως η επιστολή ήθελε 25-30 μέρες για να φθάσει. Στο μεταξύ ο Ανθιμος πέθανε. Τον διαδέχθηκε ο Πολύκαρπος, που κλήθηκε από πολύ νωρίς να διαχειριστεί μια δύσκολη κατάσταση. Πέντε μέρες αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά του, έφθασε το καράβι με τους Αγιοταφίτες και την επιστολή» προσθέτει.

Παρ' όλα αυτά, ο Πολύκαρπος ακύρωσε τα σχέδια των Αρμενίων. «Ενημερώνει τον Οικουμενικό Πατριάρχη Καλλίνικο Ε' και τον μέγα διερμηνέα της Υψηλής Πύλης. Συντάσσουν αναφορά προς τον τότε σουλτάνο Μαχμούτ Β'. Ο νέος Πατριάρχης καταφέρνει να λάβει ορισμό (φιρμάνι) για την ανοικοδόμηση του ναού» διηγείται ο κ. Φυρογένης.



Ο ιστορικός αποδίδει μεγάλο μέρος της διατήρησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Πατριαρχείου στον Πολύκαρπο. Η έντονη προσωπικότητα και οι ικανότητές του φωτίζονται στην αλληλογραφία του με τον επίτροπό του στα Ιεροσόλυμα, που αποτελεί μέρος της μεταπτυχιακής του διατριβής, που θα εκδοθεί από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων. «Την κατασκευή του Κουβουκλίου ανέλαβε ο Μυτιληνιός αρχιτέκτονας Κομνηνός.

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 1809, αλλά υπήρξαν πολλά προβλήματα» διηγείται ο κ. Φυρογένης. Οι Αρμένιοι ξεσήκωσαν ντόπιους μουσουλμάνους. Μπαίνουν στον ναό και σταματούν τις εργασίες. Γίνεται δικαστήριο («κριτήριο» το έλεγαν τότε) στα Ιεροσόλυμα, για να κερδίσουν χρόνο.

«Παράλληλα, στέλνουν αναφορά στην Κωνσταντινούπολη, όπου ζητούν να μετέχουν στην ανοικοδόμηση. Γίνεται δεύτερο κριτήριο στην Υψηλή Πύλη, που δικαιώνει τους ορθόδοξους» σημειώνει. Ακολούθησαν νέες ανταρσίες, ωστόσο το έργο παραδόθηκε το 1810. Εντυπωσιακό είναι το έγγραφο της εξοφλητικής απόδειξης. Οι εργάτες υπογράφουν ότι έλαβαν την αμοιβή τους με τα δακτυλικά τους αποτυπώματα.

Κινητοποίηση Ελλήνων

Ενα εντυπωσιακό γεγονός αφορά στην κινητοποίηση των Ελλήνων, πριν συσταθεί μάλιστα το ελληνικό κράτος για την ανοικοδόμηση του Κουβουκλίου.Η εξοφλητική απόδειξη των μαστόρων και των τεχνιτών που μετείχαν στις εργασίες ανοικοδόμησης του Ιερού Κουβουκλίου και του Ναού της Αναστάσεως. Οι ίδιοι βεβαιώνουν ότι πληρώθηκαν με το δακτυλικό τους αποτύπωμα.



«Από το Πατριαρχείο ξεκίνησαν να στέλνουν συνοδικές εγκυκλίους προς τις κατά τόπους μητροπόλεις. Με αυτές ζητούν να επιτραπεί στον Αγιοταφίτη διορισμένο έξαρχο να πραγματοποιήσει έρανο (ζητείες) σε κουτιά για την ανακατασκευή του Κουβουκλίου και του ναού. Η ανταπόκριση ήταν εντυπωσιακή, τα χρήματα μαζεύτηκαν άμεσα» εξηγεί.

«Για πρώτη φορά σήμανε όχι πανορθόδοξος, αλλά εθνικός συναγερμός. Οι εγκύκλιοι είχαν ως αποδέκτη τους Ελληνες ορθοδόξους, όχι τους ξένους» εξηγεί ο κ. Τσελίκας. «Το γεγονός μετέτρεψε ένα θρησκευτικό συναίσθημα σε πανελλήνιο» επισημαίνει. Πάνω από την είσοδο του Κουβουκλίου, υπάρχει μια επιγραφή, που αποκάλυψαν οι εργασίες αποκατάστασης, που θα καλυφθεί και πάλι από την εικόνα των Λατίνων. Σε αυτήν αναγράφεται ότι η ανοικοδόμηση έγινε «δι' ελέους (με τη χρηματοδότηση) των Ορθοδόξων Ρωμαίων».

Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του ΙΠΑ-ΜΙΕΤ, η ιστορία της ανοικοδόμησης του Κουβουκλίου δίνει και ένα άλλο μήνυμα. «Η διπλωματία έπαιξε τεράστιο ρόλο στη διατήρηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Πατριαρχείου. Πρόκειται για έναν τρόπο άσκησης πολιτικής που σήμερα αγνοούμε» καταλήγει.

Ο κ. Τσελίκας δεν διστάζει να προχωρήσει σε παραλληλισμούς με το σήμερα. «Τότε ήταν η πρώτη φορά που ο Ελληνισμός αισθάνθηκε ότι έχασε ένα σημείο αναφοράς. Επρεπε να το ανακτήσουν. Ολοι συσπειρώθηκαν και ενώθηκαν γύρω από έναν κοινό σκοπό. Είναι αυτό που δεν συμβαίνει σήμερα. Δεν υπάρχει σημείο αναφοράς, πίστη σε μια ιδέα» σχολιάζει.

12 τρόποι για οικονομία στο φαγητό
Σε περιόδους που ψάχνουμε να κόψουμε έξοδα από παντού, το φαγητό μοιάζει απόρθητο φρούριο. Κακώς, μιας και χωρίς να λιμοκτονήσουμε και να τρώμε κάθε μέρα σούπα μπορούμε να γλιτώσουμε χρήματα απλώς κάνοντας έξυπνες επιλογές.

Δείτε παρακάτω 12 εύκολους και χρήσιμους τρόπους για να «κόψετε» έξοδα από το φαγητό σας.
Θέστε έναν οικονομικό στόχο: Πόσα διαθέτετε π.χ. ανά εβδομάδα ή μήνα για φαγητό ή πόσα θέλετε να περικόψετε.

Φτιάξτε λίστα κάθε φορά που πηγαίνετε σούπερ μάρκετ για να μην παρασυρθείτε από περιττές και ακριβές αγορές. Έτσι θα ψωνίζετε μόνο αυτά που σας χρειάζονται.

Τσεκάρετε τις εβδομαδιαίες προσφορές τροφίμων σε διαφορετικά σούπερ μάρκετ και επωφεληθείτε από αυτές αγοράζοντας π.χ. δύο αντικείμενα στην τιμή του ενός ή τρόφιμα σε έκπτωση.

Επιλέξτε ολόκληρα λαχανικά έναντι των κομμένων, έτοιμων σαλατών. Έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και κοστίζουν κατά πολύ φθηνότερα. Το ίδιο ισχύει και με τους έτοιμους χυμούς και τα έτοιμα, τριμμένα τυριά. Πάρτε ολόκληρα φρούτα ή τυριά και στίψτε/τρίψτε τα εσείς.

Μαγειρέψτε. Ναι αν δεν «το’ χετε» θα χρειαστεί λίγος χρόνος. Όμως εν καιρώ το αποτέλεσμα θα σας ανταμείψει τόσο σε ποιότητα, όσο και σε οικονομία…

… και πάρτε ταπεράκι στη δουλειά, αντί να παραγγείλετε. Θα εκπλαγείτε με το πόσα χρήματα θα γλιτώσετε στο τέλος του μήνα. Αλλά και πόσους πόντους θα χάσετε από την περιφέρεια- αν μαγειρεύετε υγιεινά.

Το ίδιο ισχύει και για τον καφέ. Αθροίστε τα 2ευρα που δίνετε για έτοιμους καφέδες ανά ημέρα και μαζεύονται – το λιγότερο – 40 ευρώ μηνιαίως. Αγοράστε λοιπόν στιγμιαίο καφέ τον οποίο θα ετοιμάσετε στο σπίτι και πάρτε τον σε σέικερ μαζί σας.

Προτιμήστε τα όσπρια (φασόλια, φακές, αρακάς, ρεβίθια κτλ.) έναντι του κρέατος. Κοστίζουν ελάχιστα, ενώ μαγειρεύοντάς τα έχετε αμέσως αμέσως τουλάχιστον τέσσερις (ή και παραπάνω) μερίδες, οι οποίες εύκολά καταναλώνονται ακόμα και δυο ημέρες μετά.

Μην πετάτε ό,τι περισσεύει από το φαγητό – εκτός και αν δεν τρώγεται. Αρκετά απομεινάρια γευμάτων μπορούν να φαγωθούν την επόμενη μέρα σαν σνακ ή ως μέρος άλλων συνταγών. Εφ’ όσον βέβαια δεν έχουν αλλοιωθεί.

Οργανώστε το ψυγείο σας έτσι ώστε να έχετε πάντα πιο μπροστά τα τρόφιμα που αγοράσατε παλαιότερα και λήγουν πιο σύντομα και πίσω τρόφιμα που αγοράστηκαν πρόσφατα.

Προτιμήστε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη και φυτικές ίνες. Θα σας κρατήσουν χορτασμένους για περισσότερη ώρα και θα σας γλιτώσουν από το περιττό και κοστοβόρο τσιμπολόγημα. Επίσης, θα σας βοηθήσουν και στο αδυνάτισμα.

Μην αφήνετε ποτέ ωμό κρέας ή ψάρι στο ψυγείο. Βάλτε το σε σακουλάκια και κρατήστε το στην κατάψυξη για επόμενο γεύμα, αν περισσεύει.

Αν παραγγείλετε σε εστιατόριο και μείνουν δεν είναι ντροπή να ζητήσετε πακέτο. Θα έχετε εξοικονομήσει ένα έτοιμο γεύμα για την επόμενη ημέρα.
in2life.gr
Τι κρύβουν τα ονόματα των ελληνικών πόλεων;Ποια πόλη πήρε το όνομά της από μια νύμφη που πνίγηκε στο ποτάμι παίζοντας με το τόπι της; Ποιος είναι ο Χάνδακας; Γιατί το όνομα «Τρίκαλα» δεν είναι αυτό που νομίζετε και ποιες θεότητες της αρχαιότητας συνδέονται με τα σημερινά τοπωνύμια; Είναι ώρα να μάθετε πού οφείλουν τις ονομασίες τους οι δέκα μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις.

Αθήνα
Εν πολλοίς γνωστός ο μύθος της ονοματοδοσίας της ελληνικής πρωτεύουσας, θέλει την θέα Αθηνά να «μονομαχεί» με τον θεό Ποσειδώνα για την προστασία της πόλης. Συγκεκριμένα, ο βασιλιάς Κέκροπας αποφάσισε κάποτε να αλλάξει το όνομα της πόλης του και κάλεσε τους ολύμπιους θεούς να προσφέρουν από ένα δώρο στους κατοίκους, με βάση το οποίοι οι τελευταίοι θα διάλεγαν τον προστάτη τους. Η Αθηνά φύτεψε μια ελιά ενώ ο Ποσειδώνας άνοιξε με την τρίαινά του μια πηγή με αλμυρό νερό. Οι κάτοικοι ψήφισαν την ελιά ως καλύτερο δώρο και έκτοτε ονομάστηκαν Αθηναίοι.

Θεσσαλονίκη
Σε μια… γοργόνα οφείλει το όνομά της η συμπρωτεύουσα, και συγκεκριμένα την ετεροθαλή αδερφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, την οποία ο θρύλος «μεταμόρφωσε» σε γοργόνα – εκείνη που ρωτούσε τα πλοία αν ζει ο αδερφός της. Στην πραγματικότητα, η Θεσσαλονίκη υπήρξε σύζυγος του Κάσσανδρου, του ιδρυτή της πόλης, που έδωσε στον οικισμό το όνομά της.

Πάτρα
Τρεις οικισμοί υπήρχαν στην αρχαιότητα στην περιοχή όπου σήμερα απλώνεται η πόλη της Πάτρας: Η Αρόη, η Ανθεία και η Μεσσάτις. Η ελληνική μυθολογία θέλει τον Πατρέα, έναν Αχαιό από τη Λακωνία, να μετοικεί στην Αρόη. Σταδιακά, ένωσε τους τρεις οικισμούς και τους έδωσε το όνομά του: «Πάτραι».

Λάρισα
Πολλές είναι οι θεωρίες για την προέλευση του ονόματος της θεσσαλικής πρωτεύουσας. Μία από αυτές τη σχετίζει με τη νύμφη Λάρισα, που έπαιζε στους όχθες του Πηνείου αλλά γλύστρισε και πνίγηκε στα νερά του, γι’ αυτό και οι κάτοικοι την τίμησαν δίνοντας το όνομά της στην πόλη τους. Υπάρχουν και οι εκδοχές που θέλουν το όνομα να οφείλεται στην σύζυγο του Ποσειδώνα, Λάρισα, ή στον Λάρισο, γιο του Πελασγού, γενιά που θεωρείται πως ίδρυσε την πόλη. Ετυμολογικά, η Λάρισα συνδέεται πιθανότητα με τη λέξη «λάας» που σημαίνει πέτρινη ακρόπολη – από αυτή τη λέξη προέρχεται και ο «λαός».

Ηράκλειο
Στην αρχαιότητα, Ηράκλειο ονομαζόταν το επίνειο της Κνωσού, όνομα που δόθηκε προς τιμήν του Ιδαίου Ηρακλή, ενός από τους πέντε μηθικούς Κουρητές που φρόντισαν τον νεογέννητο Δία. Στη συνέχεια της Ιστορίας, το λιμάνι άλλαξε όνομα και αποκαλείτο Χάνδακας, μέχρι τα νεότερα χρόνια, οπότε και αποφασίστηκε η επαναφορά του αρχαίου ονόματος.

Βόλος
Ο Φόλος, ένας πλούσιος γαιοκτήμονας της θεσσαλικής μυθολογίας και ο Βόλος, μια σλαβική θεότητα της γης είναι οι δύο μυθικές μορφές που διεκδικούν την «πατρότητα» του ονόματος της πόλης. Ωστόσο, η πραγματική προέλευση είναι πιο «πεζή»: Είναι πιθανότατα παραφθορά του ονόματος της αρχαίας Ιωλκού ή της ιταλικής λέξης «golfo», που σημαίνει «κόλπος».

Ιωάννινα
Κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά σε ποιον Ιωάννη οφείλουν το όνομά τους τα Γιάννενα, αλλά υπάρχουν διάφορες θεωρίες: Μία από αυτές συνδέει το όνομα με τους Ιωαννίτες ιππότες που κάποτε φιλοξενήθηκαν στο φρούριο της περιοχής. Υπάρχει επίσης η εκδοχή που θέλει κάποιον Ιωάννη να αποτελεί τον πρώτο οικιστή της πόλης, καθώς και την Μονή του Ιωάννη του Προδρόμου, στα ερείπια της οποίας στεγάστηκε το Δημοτικό Μουσείο της πόλης, να σχετίζεται με τα «βαφτίσια» του οικισμού. Για πρώτη φορά, σε επίσημα έγγραφα, πάντως, το όνομα «Ιωάννινα» αναφέρθηκε σε χριστιανική σύνοδο του 9ου αιώνα.

Τρίκαλα
Για μία νύμφη χτίστηκε κάποτε αυτή η θεσσαλική πόλη. Η νύμφη ήταν κόρη του Πηνειού και ονομαζόταν Τρίκκη. Προς τιμήν της, οι κάτοικοι της νέας πολιτείας ονομάστηκαν Τρικκαίοι και η πόλη Τρίκαλα. Η Τρίκκη υπήρξε θεότητα της Υγείας.

Χαλκίδα
Δύο είναι οι θεωρίες για την προέλευση του ονόματος της Χαλκίδας: Η μία την σχετίζει με την «χάλκη», ένα πορφυρούχο κοχύλι της περιοχής από όπου οι Φοίνικες προμηθεύονταν την πορφύρα. Η άλλη έχει και πάλι να κάνει με τον υλικό πλούτο της περιοχής, καθώς στην αρχαιότητα, τα μεταλλεία χαλκού αποτελούσαν σημαντική πηγή εισοδήματος για τους κατοίκους.

Σέρρες
«Σιροπαίονες» ονόμασε τους κατοίκους των σημερινών Σερρών ο Ηρόδοτος, κάνοντας λόγο για μια πόλη στην αρχαία Παιονία με το όνομα Σίρις. Σταδιακά, το όνομα έγινε Σίρα, Σίραι και τελικά, Σέρραι στην καθαρεύουσα. Όταν υιοθετήθηκε η δημοτική, η πόλη πήρε την σημερινή της ονομασία, Σέρρες.
Μια ώρα μπροστά γυρίζουν τα ρολόγια την Κυριακή 26 Μαρτίου, όπως κάθε τελευταία Κυριακή του Μαρτίου. Η θερινή ώρα τίθεται σε ισχύ κι έτσι στις 3 τα ξημερώματα τα ρολόγια θα δείξουν 4. Η επιστροφή στη χειμερινή ώρα θα γίνει και πάλι την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου, όπως κάθε χρόνο, όταν τα ρολόγια θα γυρίσουν μία ώρα πίσω.

Αίσθηση έχει προκαλέσει στις ΗΠΑ μία πινακίδα που τοποθετήθηκε στην Grand Avenue του Φοίνιξ, όπου εμφανίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ, περικυκλωμένος από δολάρια «σβάστικες» και σύννεφα από πυρηνικές εκρήξεις.

Ο Αμερικανός πρόεδρος, φοράει επίσης μία καρφίτσα στο πέτο που έχει τη ρωσική σημαία.

Την πινακίδα δημιούργησε η καλλιτέχνης Κάρεν Φιορίτο, η οποία μίλησε στο τοπικό NBC.



«Νομίζω πως πολύς κόσμος αισθάνεται έτσι και απλά προσπαθώ να εκφράσω αυτό που θεωρώ ότι σκέφτονται οι άνθρωποι αυτές τις ημέρες. Κάτι που μας απασχόλησε πραγματικά ήταν η ιδέα μίας δικτατορίας, όπου τα πράγματα πήγαιναν προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση», δήλωσε η Φιορίτο.

Η πινακίδα αναρτήθηκε την Παρασκευή, στο πλαίσιο της έναρξης του ετήσιου φεστιβάλ Art Detour, παρότι οι διοργανωτές του φεστιβάλ είπαν ότι δεν είχαν καμία σχέση με αυτή.

Ο ιδιοκτήτης της πινακίδας είπε ότι θα παραμείνει σε αυτή τη θέση για όσο διάστημα ο Τραμπ θα είναι πρόεδρος των ΗΠΑ.


Ηδη, πάντως, όπως αναφέρει η «Ημερησία», το γεγονός έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις.

Ορισμένοι έγραψαν ότι αποτυπώνει το πραγματικό πρόσωπο του Αμερικανού προέδρου, ενώ άλλοι έγραψαν ότι αποτελεί ακραίο δείγμα έλλειψης σεβασμού για τον 45ο πρόεδρο των ΗΠΑ.

Αραιές νεφώσεις, κατά περιόδους πιο πυκνές, μικρή άνοδος της θερμοκρασίας και άνεμοι ασθενείς και στα νότια πελάγη από δυτικές διευθύνσεις 3 με 5 τοπικά έως 6 μποφόρ, θα είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του καιρού σήμερα.
Ειδικότερα, στην Αττική προβλέπονται αραιές νεφώσεις, ενώ οι άνεμοι θα πνέουν δυτικοί βορειοδυτικοί 3 με 4 μποφόρ και βαθμιαία μεταβλητοί ασθενείς. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 08 έως 22 βαθμούς κελσίου.
Στη Θεσσαλονίκη προβλέπονται αραιές νεφώσεις, ενώ οι άνεμοι θα πνέουν βορειοδυτικοί 3 με 4 μποφόρ και βαθμιαία νοτιοανατολικοί με την ιδία ένταση. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 07 έως 20 βαθμούς κελσίου.
Αναλυτική πρόγνωση:
Μακεδονία, Θράκη
Καιρός: αραιές νεφώσεις κατά περιόδους πιο πυκνές.
Ανεμοι: μεταβλητοί 3 με 4 και το πρωί στα ανατολικά από ανατολικές διευθύνσεις 4 με 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 07 έως 21 βαθμούς κελσίου. Στη δυτική Μακεδονία 3 με 4 βαθμούς χαμηλότερη.
Νησιά Ιονίου, Ήπειρος, δυτική Στερεά, δυτική Πελοπόννησος
Καιρός: αραιές νεφώσεις που από τη νύχτα και από τα νοτιοδυτικά βαθμιαία θα πυκνώσουν.
Ανεμοι: μεταβλητοί 3 με 4 και στο νότιο Ιόνιο από δυτικές διευθύνσεις 4 με 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 09 ως 21 βαθμούς κελσίου. Στην Ήπειρο 3 με 4 βαθμούς χαμηλότερη.
Θεσσαλία, ανατολική Στερεά, Εύβοια, ανατολική Πελοπόννησος
Καιρός: αραιές νεφώσεις κατά περιόδους πιο πυκνές.
Ανεμοι: μεταβλητοί 3 με 4 και στα νότια δυτικοί 4 με 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 07 έως 23 βαθμούς κελσίου.
Κυκλάδες, Κρήτη
Καιρός: αραιές νεφώσεις.
Ανεμοι: από δυτικές διευθύνσεις 3 με 4 και στα νότια 5 με 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 10 έως 20 βαθμούς κελσίου.
Νησιά ανατολικού Αιγαίου, Δωδεκάνησα
Καιρός: αραιές νεφώσεις.
Ανεμοι: στα βόρεια από νότιες διευθύνσεις 3 με 4 πρόσκαιρα τοπικά 5 μποφόρ και στα νότια από δυτικές διευθύνσεις με την ιδία ένταση.
Θερμοκρασία: από 10 έως 20 βαθμούς κελσίου. Στα βόρεια η μεγίστη 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.
Πρόγνωση για αύριο Τρίτη 21-03-2017
Καιρός: στα δυτικά και τα νότια λίγες νεφώσεις που βαθμιαία θα αυξηθούν και θα σημειωθούν τοπικές βροχές και από το απόγευμα σποραδικές καταιγίδες. Στις υπόλοιπες περιοχές λίγες νεφώσεις. Τοπικά περιορισμένη ορατότητα τις πρωινές ώρες.
Ανεμοι: από νότιες διευθύνσεις 3 με 4 και βαθμιαία στα νότια 5 με 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: χωρίς αξιόλογη μεταβολή.
Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!