Παρασκευή 25 Μαρτίου 2016


Είναι γεγονός ότι ο όρος «κλωνοποίηση» είναι συνυφασμένος στις συνειδήσεις μας με την Ντόλι το πρόβατο, άντε και με μια χούφτα αξιομνημόνευτων ταινιών επιστημονικής φαντασίας.

Στην πραγματικότητα όμως η κλωνοποίηση λαμβάνει χώρα καθημερινά στη Φύση, αποτελώντας μια γενικευμένη πρακτική διαιώνισης των ειδών.

Πάμπολλα φυτά αναπαράγονται χωρίς γονιμοποίηση και αποδίδουν αντίγραφα-καρμπόν του εαυτού τους, την ίδια στιγμή που αντίστοιχες τεχνικές κλωνοποίησης συναντιόνται και στο βασίλειο των ζώων.

Κι αν εδώ τα σφουγγάρια είναι ορόσημα, δεν είναι φυσικά τα μόνα πλάσματα του κόσμου μας που βγάζουν αυθάδικα τη γλώσσα στο σεξ…

Μέδουσα

Μυστηριώδεις και σχεδόν εξώκοσμες, οι τσούχτρες παρουσιάζουν έναν ιδιαιτέρως περίπλοκο κύκλο ζωής, καθώς έχουν τη δυνατότητα να αναπαράγονται τόσο σεξουαλικά όσο και ασεξουαλικά. Το χαρισματικό αυτό πλάσμα, όταν φτάσει στην ενηλικίωσή του, απελευθερώνει είτε σπερματοζωάρια είτε αυγά, τα οποία γονιμοποιούνται μέσα στο νερό αποδίδοντας απογόνους. Αν και αυτό δεν είναι παρά τμήμα της όλης διαδικασίας.

Κι αυτό γιατί μόλις η μικρή μέδουσα βρει κατάλληλο σημείο, αρχίζει να κλωνοποιείται! Ο πολύποδας αυτός χωρίζεται στα δύο, παράγοντας έτσι ένα γενετικά ταυτόσημο αδελφάκι. Αν και σε άλλα είδη η κλωνοποίηση γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκη: κάθε πολύποδας τεμαχίζεται σε έναν καλό αριθμό διαιρέσεών του, οι οποίες θα μεγαλώσουν και θα γίνουν κανονικές μέδουσες…

Βόας

Σε μια σπάνια στιγμή επιστημονικής παρατήρησης το 2010, ένας θηλυκός βόας σφιγκτήρας γέννησε δύο φορές μικρά που δεν έφεραν ίχνος αντρικού DNA μέσα τους! Ακόμα πιο εντυπωσιακό λογίστηκε μάλιστα το γεγονός ότι όλοι οι απόγονοι (22 φιδάκια) και των δύο γεννών διατήρησαν τη σπάνια χρωματική μετάλλαξη της μητέρας, κάνοντας τους ζωολόγους να πονοκεφαλιάζουν.

Και μιας και τα φιδάκια παράχθηκαν με παρθενογένεση, όλοι οι απόγονοι είναι θηλυκοί. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που παρατηρήθηκε κλωνοποίηση σε ερπετά, κάτι που έρχεται να αλλάξει όλα όσα ξέραμε για το πώς αναπαράγονται τα φίδια…

Σαύρα

Αρκετά είδη σαύρας γονιμοποιούνται χωρίς σεξουαλική επαφή, ακολουθώντας τους νόμους της αναγκαιότητας. Όμοια με αρκετά είδη ζώων δηλαδή, όπως αποκάλυψε πρόσφατη έρευνα, που έχουν τη δυνατότητα να κλωνοποιούνται όταν οι περιστάσεις δεν επιτρέπουν κάτι άλλο. Αν και υπάρχουν είδη σαύρας που αναπαράγονται ασεξουαλικά καθώς αυτά δεν έχουν άλλη επιλογή.

Κι αυτό γιατί οι παρθενογενετικές αυτές σαύρες (τις οποίες ξέρουμε ήδη από τη δεκαετία του 1960) διαθέτουν διπλάσια χρωμοσώματα από τις άλλες και η γενετική αυτή παραδοξότητα επιτρέπει στα θηλυκά να αναπαράγονται χωρίς τη βοήθεια του αρσενικού γενετικού υλικού. Το αποτέλεσμα είναι αποκλειστικά θηλυκά άτομα, τα οποία μεταφέρουν ωστόσο ζεύγη χρωμοσωμάτων από τη μητέρα τους και μόνο. Η γενετική αυτή αλλοκοτιά της σαύρας της επιτρέπει να είναι ιδιαιτέρως αποδοτικό είδος, καθώς αυξάνει τον πληθυσμό της χωρίς την ανάγκη αρσενικού παρτενέρ…

Δράκος του Κομόντο

Ήταν το 2006 όταν συνέβη κάτι μαγευτικό: ένας δράκος του Κομόντο γέννησε τέσσερα παιδιά στον Ζωολογικό Κήπο του Λονδίνου, την ίδια στιγμή που ένας ακόμα κυοφορούσε άλλα οκτώ. Ποιο το περίεργο; Ότι οι δράκοι δεν είχαν αρσενικό ταίρι! Ήταν η πρώτη φορά που παρατηρήθηκε ασεξουαλική γονιμοποίηση στο ιδιαίτερο αυτό είδος σαύρας της Ινδονησίας, η οποία δεν απέδωσε μάλιστα ακριβείς θηλυκούς κλώνους, καθώς μεταξύ των μικρών υπήρχαν και αρσενικά μέλη!

Κάποια γενετικά τεστ αργότερα και μάθαμε ότι τα μικρά δεν ήταν αντίγραφα-καρμπόν της μητέρας τους. Αντιθέτως, το DNA της μητέρας διπλασιάστηκε για να αποδώσει καρπούς και δεν εμφανιζόταν πια στο γενετικό υλικό των αρσενικών παιδιών. Οι ερπετολόγοι υποθέτουν ότι οι δράκοι του Κομόντο αναπτύσσουν την παρθενογενετική τεχνική αυτή στο πλαίσιο της επιβίωσης σε απομονωμένα περιβάλλοντα. Η παρθενογένεση ελλοχεύει ωστόσο κινδύνους για τα μικρά σαν την ενδογαμία, κι έτσι οι δράκοι καταφεύγουν σε αυτή μόνο αν είναι απόλυτη ανάγκη…

Σφυροκέφαλος καρχαρίας

Σε κάτι που έρχεται να κάνει τους καρχαρίες ακόμα πιο τρομακτικούς, υπάρχουν ποικιλίες σφυροκέφαλου που αναπαράγονται ασεξουαλικά, αποτελώντας ακόμα μεγαλύτερες βιολογικές απειλές. Αυτό συνέβη πράγματι το 2001 σε θηλυκό σφυροκέφαλο που κρατούνταν σε θαλάσσιο πάρκο της αμερικανικής Ομάχα, όταν εντελώς αναπάντεχα γέννησε ένα μικρό θηλυκό.

Το 2007 μάλιστα, όταν ολοκληρώθηκαν όλοι οι γενετικοί έλεγχοι, μάθαμε ότι το παιδί διέθετε πανομοιότυπο DNA με τη μητέρα του, μην έχοντας ίχνος αρσενικού γενετικού υλικού εντός του. Η παρθενογένεση είναι για άλλη μια φορά ο ένοχος εδώ, αν και η ευρεία χρήση μιας τέτοιας αναπαραγωγικής στρατηγικής θα καταλήξει σε μειωμένη γενετική ποικιλότητα…
real.gr
Το κρανίο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ εκλάπη (;) από τον τάφο του
Τι κι αν καταράστηκε όσους θα επιχειρούσαν να μετακινήσουν τα οστά του… Νέα έρευνα στον τάφο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, στο ιερό της Αγίας Τριάδας στο Στράτφορντ-απόν-Έιβον, δείχνει σημάδια σύλησης και οδηγεί τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι το κρανίο του κορυφαίου ποιητή και συγγραφέα έχει αφαιρεθεί.

Η έρευνα, μέσω ψηφιακής σάρωσης, πραγματοποιήθηκε για τις ανάγκες ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί το Σάββατο από το Channel 4, με αφορμή τη συμπλήρωση 400 χρόνων από τον θάνατό του.

Οι αρχαιολόγοι που συμμετείχαν στην έρευνα διαπίστωσαν ότι η ταφή έχει διαταραχθεί και πως ενδέχεται να επιβεβαιώνεται η θεωρία ότι κατά τον 18ο αιώνα κάποιοι κατάφεραν να ανοίξουν τον τάφο και να κλέψουν το κρανίο του.

Μιλώντας στον Guardian, o αρχαιολόγος και επικεφαλής της έρευνας Κέβιν Κολς υποστηρίζει ότι τα ευρήματα δεν ήταν εκείνα που οι επιστήμονες περίμεναν. «Διαπιστώσαμε κάτι πολύ περίεργο στο σημείο όπου θα έπρεπε να βρισκόταν το κρανίο. Τα στοιχεία έδειξαν ότι κάτι παράξενο συνέβαινε. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η ταφή είχε διαταραχθεί, κάποιοι είχαν βγάλει έξω το (οστεολογικό) υλικό και μετά το είχαν τοποθετήσει εκ νέου μέσα (στον τάφο)» αναφέρει.

Επιπλέον, διαπιστώθηκε μια «πολύ περίεργη» δομή στους λίθους του τάφου στο συγκεκριμένο σημείο.

Όλα αυτά, σύμφωνα με τον Κολς, επιβεβαιώνουν το άρθρο που είχε δημοσιευτεί στο περιοδικό Argosy το 1879 και το οποίο αποκάλυπτε πως το κρανίο του συγγραφέα εκλάπη το 1794, δηλαδή 178 χρόνια μετά τον θάνατό του (3 Μαΐου 1616).

Σύμφωνα με τον Κολς, η σύληση τάφων κατά τον 17ο και 18ο αιώνα ήταν σύνηθες φαινόμενο. Πολλοί ήθελαν να πάρουν τα κρανία διάσημων ανθρώπων για να τα μελετήσουν, με τα όποια μέσα της εποχής, και να διαπιστώσουν τι τους έκανε ιδιοφυείς. «Δεν με εκπλήσσει το γεγονός ότι ο τάφος του Σαίξπηρ υπήρξε στόχος» τονίζει ο Κολς και δηλώνει πεπεισμένος πως το κρανίο λείπει από τον τάφο.

Αμφιβολίες εκφράζει, ωστόσο, ο εφημέριος του ναού της Αγίας Τριάδας, Πάτρικ Τέιλορ.

«Σίγουρα ξέρουμε πλέον πολλά περισσότερα για την ταφή του Σαίξπηρ, όμως δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν με βεβαιότητα ότι το κρανίο λείπει. Εμείς θα συνεχίσουμε να δείχνουμε σεβασμό στην ιερότητα του τάφου, σεβόμενοι κυρίως την επιθυμία του ίδιου, και δεν θα επιτρέψουμε να διαταραχθεί. Θα πρέπει να ζήσουμε αποδεχόμενοι ότι το μυστήριο, για το τι υπάρχει θαμμένο, δεν θα λυθεί ποτέ» δηλώνει ο εφημέριος.

Ο τάφος του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ δέχεται εκατοντάδες επισκέπτες κάθε χρόνο και φέτος, λόγω της επετείου των 400 χρόνων από τον θάνατό του, αναμένονται πολλοί περισσότεροι.



Στον τάφο δεν έχει χαραχθεί το όνομά του. Υπάρχει μόνο μία λαξευμένη επιγραφή που αναφέρει: «Καλέ φίλε, στο όνομα του Θεού συγκρατήσου / Από το να σκάψεις τη σκόνη που εσωκλείεται εδώ / Ευλογημένος ας είναι όποιος ήσυχες αφήσει αυτές τις πέτρες / Και καταραμένος ας είναι όποιος μετακινήσει τα κόκαλά μου».

Πέρα, πάντως, από τα στοιχεία που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο τάφος έχει συληθεί, οι επιστήμονες έχουν πλέον στη διάθεσή τους κι άλλα δεδομένα, τα οποία ξεδιαλύνουν ορισμένους από τους μύθους που εδώ και αιώνες συνόδευαν την ταφή του συγγραφέα.

Για παράδειγμα, διαψεύστηκαν οι θεωρίες που ήθελαν τον Σαίξπηρ είτε να θάφτηκε σε όρθια θέση είτε να θάφτηκε σε βάθος σχεδόν 5 μέτρων. Το σκάνερ έδειξε πως η σορός του ετάφη σε βάθος μόλις ενός μέτρου και πως δεν είχε τοποθετηθεί σε φέρετρο, αλλά ήταν απλά τυλιγμένη σε σάβανο.
in.gr
Οι ταινίες της εβδομάδας: Υπερήρωες, ουτοπίες και συγκρούσεις στα Βαλκάνια
Η πολυαναμενόμενη «σύγκρουση» των τιτάνων της DC Comics (δηλαδή του Μπάτμαν με τον Σούπερμαν) έρχεται αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες και αναμένεται να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων. Την ίδια στιγμή δύο ταινίες απευθύνονται σε ένα πιο σινεφίλ κοινό: το «Μία υπέροχη μέρα», μία ιστορία πολέμου και τρέλας στα Βαλκάνια, και το «Η Εβίτα δεν κοιμάται πια εδώ», μία ονειρική καταγραφή του τι συνέβη με τη σορό της θρυλικής Εβίτα Περόν.

Batman v. Superman: Η Αυγή της Δικαιοσύνης



Οι δύο πιο διάσημοι σούπερ ήρωες της DC, ο Μπάτμαν και ο Σούπερμαν, συναντιούνται και «κονταροχτυπιούνται» σε μία ταινία που στόχο έχει να θέσει τις βάσεις για μελλοντικά σίκουελ και περιπέτειες. Στην ταινία βλέπουμε ότι η σχέση των δύο υπερηρώων δεν βρίσκεται στο καλύτερο σημείο: ο Μπάτμαν πιστεύει ότι ο Σούπερμαν θεωρεί τον εαυτό του Θεό, την ώρα που ο Σούπερμαν βλέπει έναν σκοτεινό τιμωρό - εγκληματία στο πρόσωπο του Μπάτμαν. Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει τον Ζακ Σνάιντερ για έλλειψη προσπάθειας ή φιλοδοξίας. Το Batman v. Superman είναι υπερβολικά φιλόδοξο και φαίνεται να θέλει να χωρέσει τα πάντα στις περίπου 2,5 ώρες της διάρκειάς του.

Το αποτέλεσμα είναι ένα εντυπωσιακό μπλοκμπάστερ που ασχολείται περισσότερο με συμβολισμούς και λιγότερο με την ανάπτυξη των δύο κεντρικών χαρακτήρων. O Μπάτμαν είναι αυτός που προχωρά την δράση μπροστά, αλλά αυτή μοιάζει περισσότερο με μία ταινία Σούπερμαν. Πολλοί εντυπωσιάστηκαν από την παρουσία του Μπεν Άφλεκ, ωστόσο αυτός που είναι καλύτερος είναι ο Χένρι Κάβιλ. Ο ρόλος του ταιριάζει, δεν υπάρχει αμφιβολία, αρκεί να μπορούσε να τον αναδείξει με καλύτερο τρόπο. Και ενώ στην αρχή εντυπωσιάζεσαι από τον συμβολισμό της θεότητας ενάντια στην οποία οι «θνητοί» επαναστατούν, γρήγορα καταλαβαίνεις ότι δεν πρόκειται για τίποτα περισσότερο από ένα τέχνασμα, όπως και το «vs» του τίτλου. Με αποτέλεσμα το τελευταίο μέρος της ταινίας να μοιάζει εντυπωσιακό, αλλά άκρως χαοτικό.

Σκηνοθεσία: Ζακ Σνάιντερ
Πρωταγωνιστούν: Μπεν Άφλεκ, Χένρι Κάβιλ, Τζέσε Άιζενμπεργκ, Έιμι Άνταμς, Γκαλ Γκαντότ, Χόλι Χάντερ, Τζέρεμι Άιρονς



Μια Υπέροχη Μέρα



1995, κάπου στα Βαλκάνια. Τα μέλη μιας ανθρωπιστικής οργάνωσης προσπαθούν να βγάλουν ένα πτώμα από ένα πηγάδι, προκειμένου οι κάτοικοι να έχουν πρόσβαση σε νερό. Την ίδια ώρα -λίγο πριν αποσυρθεί ο Μαμπρού- μία διοικητική υπάλληλος και πρώην ερωμένη του έρχεται για να κρίνει εάν η αποστολή είναι απαραίτητη. Η ταινία του Φερνάντο Λεόν Ντε Αρανόα είναι μία πικρή κωμωδία για την τρέλα και την προσπάθεια να κρατήσεις τα λογικά σου στα απόνερα του πολέμου (η υπόθεση εκτυλίσσεται ενώ μία ειρηνευτική συμφωνία φέρνει αλλαγές στην περιοχή). Παράλληλα, παραμένει συγκινητική και έχει πολλά «μαθήματα» να δώσει ως προς το πώς πραγματικά μοιάζει να είναι η κατάσταση για τα μέλη μιας ΜΚΟ σε μια εμπόλεμη ζώνη. Ο Τιμ Ρόμπινς ερμηνεύει έναν λίγο τρελό χαρακτήρα -γεγονός που έχει δείξει ότι κάνει καλά-, εκείνος όμως που ξεχωρίζει είναι ο Μπενίσιο Ντελ Τόρο, σε μία από τις πιο ώριμες ερμηνείες της καριέρας του.

Σκηνοθεσία: Φερνάντο Λεόν Ντε Αρανόα
Πρωταγωνιστούν: Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Τιμ Ρόμπινς, Όλγα Κιριλένκο, Μελανί Τιερί




Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία



Ο Απόστολος Καρακάσης («Εθνικός Κήπος») μπαίνει στο εργοστάσιο κατασκευής υλικών οικοδομής της ΒΙΟ.ΜΕ. μετά το κλείσιμό του, όταν οι εργάτες αποφασίζουν την αυτοδιαχείρισή του. Αυτό που βρίσκει είναι ελπίδα, απογοήτευση, συγκρούσεις, την ώρα που κάποιοι προσπαθούν να τα καταφέρουν και να δημιουργήσουν μια πρώτυπη μονάδα παραγωγής ειδών καθαρισμού, αλλά έχουν να αντιμετωπίσουν τα εμπόδια που τους θέτει το κράτος, αλλά και τα ίδια τα μέλη της ομάδας. Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Σκηνοθεσία: Απόστολος Καρακάσης



Μεσιέ Σοκολά



Η πραγματική ιστορία του μεσιέ Σοκολά, του πρώτου μαύρου κλόουν που απέκτησε τεράστια φήμη στη Γαλλία της Μπελ Επόκ, μέσα από τη σύμπραξή του με τον γνωστό κλόουν Φουτίτ. Η ταινία αφηγείται την ιστορία του πρωτοπόρου αυτού καλλιτέχνη, μέσα σε μία εξαιρετική παραγωγή που δίνει έμφαση στην αναβίωση της εποχής (σκηνικά και κοστούμια, στον κόσμο του τσίρκου και της παρισινής Μπελ Επόκ). Ωστόσο, η προσπάθεια να ταιριάξουν εδώ κωμωδία και δράμα είναι μάλλον αμήχανη, ενώ η σκηνοθετική και σεναριακή προσέγγιση στην ιστορία είναι κλασική. Παρ' όλα αυτά ο Ομάρ Σι («Άθικτοι») αποδεικνύει για άλλη μία φορά πόσο μεγάλος σταρ είναι, καταφέρνοντας να λάμψει στην οθόνη είτε κάνει τον άγριο, είτε τον παλιάτσο, είτε ερμηνεύει Οθέλλο. Την ίδια στιγμή, ο Τζέιμς Τιερέ, εγγονός του Τσάρλι Τσάπλιν, διοχετεύει στην οθόνη λίγη από την ενέργεια του διάσημου παππού του, τη θλίψη και τις κωμικές στιγμές του.

Σκηνοθεσία: Ροσντί Ζεμ
Πρωταγωνιστούν: Ομάρ Σι, Τζέιμς Τιερέ, Κλοντίλντ Εσμέ




Η Εβίτα Δεν Κοιμάται Πια Εδώ



Το 1952 η Εβίτα Περόν πεθαίνει. Το άψυχο σώμα της, μετά την ταρίχευσή του, κλάπηκε από τη στρατιωτική χούντα και εστάλη στο Βατικανό όπου παρέμεινε για χρόνια. Η ταινία ξεκινά με την ίδια την Εβίτα και τελειώνει 25 χρόνια μετά, την ημέρα της ταφής της. Μία ονειρική παρουσίαση για την προσωπικότητα και το ταξίδι της σορού της Εβίτας μέσα από τα μάτια του ταριχευτή της, του ανθρώπου που έχει αναλάβει την μεταφορά της σορού και ενός στρατιωτικού που έλαβε μέρος στο πραξικόπημα του 1955. Ο σκηνοθέτης Πάμπλο Αγκουέρο δίνει έμφαση στην ποίηση των εικόνων και του λόγου, χρησιμοποιώντας, παράλληλα αρχειακό υλικό, σε μία ταινία που πιθανότατα θα γοητεύσει τους θαυμαστές του Σοκούροφ.

Σκηνοθεσία: Πάμπλο Αγκουέρο
Πρωταγωνιστούν: Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Ντενί Λαβάντ, Ντάνιελ Φανεγκό, Ιμανόλ Αριάς



Το Κυπαρίσσι του Βυθού

Μουσική, κινήσεις, γυμνά σώματα συνθέτουν την ταινία του Νίκου Κορνήλιου, μία περισσότερο ποιητική προσέγγιση του κινηματογράφου από τον σκηνοθέτη της «Μητριαρχίας». Στο επίκεντρο της ταινία του Κορνήλιου βρίσκεται η ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία.

Σκηνοθεσία: Νίκος Κορνήλιος
Πρωταγωνιστούν: Άρτεμις Ιωάννου, Μελίσσα Κωτσάκη, Θοδωρής Ματινόπουλος, Γιώργος Μπακαλός



Παραμύθι Χωρίς Όνομα

Στο ευλογημένο Βασίλειο του Συνετού του Α΄ έρχεται η κατάρρευση. Ο οκνηρός Βασιλιάς κοιμάται, ο πονηρός Αρχικαγκελλάριος ʺαλωνίζειʺ, ο θρασύδειλος Δικαστής θα φτάσει μέχρι τα άκρα, ο λαός αδρανεί. Μεταφορά του μυθιστορήματος της Πηνελόπης Δέλτα από το Πνευματικό Κέντρο «Ο Άγιος Φώτιος» της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους.




Αγγελική Στελλάκη
Newsroom ΔΟΛ

Η Σελήνη δεν έδειχνε στη Γη πάντα το ίδιο «πρόσωπο». Ο άξονας περιστροφής της έχει μετακινηθεί κατά τουλάχιστον έξι μοίρες πριν από περίπου τρία δισεκατομμύρια χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι οι πόλοι του φεγγαριού δεν ήσαν στη σημερινή θέση τους, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature", μελετώντας παλαιότερα στοιχεία δορυφόρων της NASA σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, ανακάλυψαν ότι αυτή η δραματική μετακίνηση έχει αφήσει ακόμη τα ίχνη της στον δορυφόρο μας.

Η αιτία για την κλίση του άξονα και την μετατόπιση των πόλων πιστεύεται ότι είναι η αρχαία γεωλογική και ηφαιστειακή δραστηριότητα κάτω από τη μεγαλύτερη σεληνιακή θάλασσα, τον «Ωκεανό των Καταιγίδων», που βρίσκεται στη φωτεινή πλευρά του δορυφόρου μας (και όπου σχηματίζεται η ψευδαίσθηση ενός ανθρώπινου προσώπου).

Η μετακίνηση των έξι μοιρών ή περίπου 200 χιλιομέτρων δεν έγινε απότομα, αλλά αργά, σε διάστημα περίπου ενός δισεκατομμυρίου ετών, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο.

Η υπόγεια ηφαιστειακή δραστηριότητα έλιωσε ένα τμήμα του μανδύα της Σελήνης (του στρώματος κάτω από τον φλοιό), ωθώντας το στην επιφάνεια, όπου σχημάτισε τις σημερινές τεράστιες εκτάσεις βασαλτικής λάβας.

Παράλληλα, εκτός από το να αλλάξει το «πρόσωπο» του φεγγαριού, αυτή η σημαντική μετατόπιση μάζας προκάλεσε και τη σταδιακή μετατόπιση του σεληνιακού άξονα.

«Η ίδια αιτία που δημιούργησε τη σκούρα λάβα, η οποία σχημάτισε το "πρόσωπο του ανθρώπου" στο φεγγάρι, ευθύνεται επίσης για την μετατόπιση του άξονα - και έχει καταγραφεί στους πολικούς πάγους της Σελήνης» δήλωσε ο ερευνητής.

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, αυτό εξηγεί, επίσης, γιατί κάποτε οι πόλοι του φεγγαριού είχαν πολύ περισσότερους πάγους από ό,τι σήμερα.

Λόγω της μετατόπισης των πόλων, ένα μεγάλο μέρος των πάγων έπαψαν να είναι κρυμμένοι από τον ήλιο και έλιωσαν.

Προηγούμενες μελέτες πάντως είχαν εκτιμήσει ότι ο άξονας της Σελήνης μπορεί να είχε «γείρει» πολύ περισσότερο, έως και 35 μοίρες σε σχέση με την αρχική θέση του.

Συνεπώς το ζήτημα παραμένει μάλλον ανοιχτό, εωσότου συλλεχθούν περισσότερα στοιχεία.

Μέχρι στιγμής, τα μόνα άλλα σώματα στο ηλιακό σύστημά μας που πιστεύεται ότι έχουν γνωρίσει στο παρελθόν παρόμοια μετακίνηση του άξονα περιστροφής και των πόλων τους, είναι η Γη, ο 'Αρης, ο δορυφόρος Εγκέλαδος του Κρόνου και ο δορυφόρος Ευρώπη του Δία.

Οι καρδιαγγειακές επιπλοκές εκδηλώνονται πολλές φορές αιφνιδίως, χωρίς να προηγηθεί κάποιο «προειδοποιητικό σημάδι».
Άλλοτε πάλι, εμφανίζονται συμπτώματα φαινομενικά αθώα, τα οποία δεν αναγνωρίζουμε σωστά.
Παρακάτω θα δείτε ποιες είναι οι πρώιμες ενδείξεις που θα πρέπει να σας ωθήσουν να κλείσετε ένα ραντεβού με τον καρδιολόγο σας.

1. Πόνος ή δυσφορία στην περιοχή του θώρακα

Το έμφραγμα δεν εκδηλώνεται πάντα όπως στις ταινίες, δηλαδή με έναν οξύ πόνο να διαπερνά το στήθος και μια θεαματική πτώση στο πάτωμα. Πολλές φορές, το μοναδικό σύμπτωμα είναι το έντονο αίσθημα πίεσης στο θώρακα, με την ενόχληση να μοιάζει με το «πιάσιμο» από τη γυμναστική. Η ένδειξη αυτή είναι συχνά αρκετή για να διαγνωστεί ένα υποκείμενο καρδιαγγειακό πρόβλημα. Ο πόνος δεν είναι πάντα διαπεραστικός, μπορεί να είναι ήπιος και να αντανακλά στον ώμο, το χέρι, τον αυχένα ή το σαγόνι. Ιδιαίτερα ανησυχητικές θεωρούνται οι ενοχλήσεις που εμφανίζονται κατά τη γυμναστική ή μετά την προπόνηση, καθώς μπορεί να υποδεικνύουν διαταραχή στην κυκλοφορία του αίματος.

2. Δύσπνοια

Εάν παρουσιάζετε δυσκολίες στην αναπνοή ακόμη και μετά από πολύ ήπια σωματική άσκηση (π.χ. όταν ανεβαίνετε σκάλες), καλό θα είναι να το αναφέρετε στο γιατρό σας. Επίσης, οι δυσκολίες στην αναπνοή σε ύπτια θέση (ανάσκελα) μπορεί να υποδεικνύουν διαταραχή στη λειτουργία των βαλβίδων της καρδιάς. Θα πρέπει επίσης να αναφέρετε στο γιατρό σας εάν οι ενοχλήσεις εμφανίστηκαν πρόσφατα, ώστε να αξιολογηθεί πληρέστερα η παρούσα κατάσταση της υγείας σας.
bigstock Pretty blonde woman having bre 89388524

3. Συμπτώματα γρίπης

Η ναυτία, η κόπωση και ο κρύος ιδρώτας, συμπτώματα που εκδηλώνονται συνήθως όταν αντιμετωπίζουμε μια γρίπη, μπορεί να υποδεικνύουν ανεπαρκή αιμάτωση της καρδιάς. Επισκεφθείτε άμεσα το γιατρό σας εάν τα συμπτώματα εκδηλώνονται μετά από έντονη σωματική δραστηριότητα. Ένα παράδοξο σύμπτωμα καρδιοπάθειας που εκδηλώνουν κυρίως οι γυναίκες είναι οι στομαχικές ενοχλήσεις, όπως μια κρίση καούρας.

4. Ζαλάδα

Η ζαλάδα και η «θολούρα» μπορεί να αποτελούν ενδείξεις ότι υπάρχει απόφραξη σε αιμοφόρο αγγείο ή δυσλειτουργία σε βαλβίδα της καρδιάς, ιδιαίτερα εάν οι ενοχλήσεις συνοδεύονται από αρρυθμίες (ακανόνιστος καρδιακός παλμός).

5. Κόπωση ή υπνηλία

Αρκετές γυναίκες εκδηλώνουν έντονη κόπωση περίπου μία εβδομάδα πριν το έμφραγμα. Η κόπωση στην περίπτωση αυτή συνοδεύεται συχνά από δυσκολίες στον ύπνο.
Μην ξεχνάτε: ασχέτως φύλου και ηλικίας, πρέπει πάντα να ελέγχετε τα επίπεδα της αρτηριακής σας πίεσης και τη χοληστερόλη σας, ώστε να προχωρήσετε έγκαιρα στις απαραίτητες προληπτικές παρεμβάσεις ή να λάβετε τη θεραπεία που χρειάζεται.
Πηγή: onmed.gr
Στη Γλυφάδα θα χτυπάει η καρδιά του βόλεϊ αυτή την εβδομάδα, καθώς... το διήμερο 26-27 Μαρτίου θα διεξαχθεί το φάιναλ-φορ του κυπέλλου βόλεϊ ανδρών στο Δημοτικό Αθλητικό Κέντρο «Μάκης Λιούγκας» (Φοίβης 14). Οι τέσσερις ομάδες που συμμετέχουν είναι οι Παναθηναϊκός, Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ, Κηφισιά.

Ο Δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, ο εντεταλμένος σύμβουλος σε θέματα αθλητισμού του Δήμου, Περικλής Δορκοφίκης, εκπρόσωποι της ΕΟΠΕ (Ελληνική Ομοσπονδία Πετοσφαίρισης), οι αρχηγοί και οι προπονητές των τεσσάρων ομάδων, θα παραχωρήσουν συνέντευξη Τύπου για το final four αύριο, Παρασκευή 25 Μαρτίου, στη 1:30 μ.μ. Η συνέντευξη Τύπου θα πραγματοποιηθεί στο ΔΑΚ «Μάκης Λιούγκας».

Το πρόγραμμα του φάιναλ-φορ έχει ως εξής:

Ημιτελικοί, Σάββατο 26 Μαρτίου

15:30, Παναθηναϊκός - ΑΟΠ Κηφισιάς

18:30, Ολυμπιακός – ΠΑΟΚ

Τελικός, Κυριακή 27 Μαρτίου

18.00: Νικητής Α΄ημιτελικού - Νικητής Β΄ημιτελικού



Η γνωστή «κίτρινη σκόνη» είναι πλέον παντού γύρω μας, κάνοντας τη φαγούρα, το φτάρνισμα και την καταρροή... καθημερινότητα!

Σύμφωνα όμως με μια νέα καναδική μελέτη, το τελευταίο που πρέπει να μας ανησυχεί τώρα την άνοιξη είναι οι αλλεργίες που προκαλεί η γύρη...


Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο ΜακΓκιλ και το Πανεπιστήμιο της Οττάβα μελέτησαν σχεδόν 18.000 περιστατικά εμφράγματος σε νοσοκομεία του Οντάριο σε διάστημα επτά ετών και διαπίστωσαν ότι τα επεισόδια εμφράγματος παρουσίασαν σημαντική αύξηση τις ημέρες που τα καταγεγραμμένα επίπεδα γύρης ήταν πιο υψηλά.

Οι εισαγωγές στα νοσοκομεία λόγω εμφράγματος παρουσίασαν αύξηση έως και 16% την περίοδο που τα επίπεδα γύρης είναι υψηλά, αναφέρει η σχετική έκθεση που δημοσιεύεται στην Αμερικανική Επιθεώρηση Επιδημιολογίας.

Πρόκειται για την πρώτη εκτενή μελέτη που συσχετίζει την εισπνοή γύρης με το έμφραγμα. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο κίνδυνος αφορά μόνο τους ήδη πάσχοντες από καρδιοπάθεια και διαπιστωμένες αλλεργίες, ωστόσο θα χρειαστούν περαιτέρω έρευνες για να επιβεβαιωθεί η θεωρία αυτή.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η αερομεταφερόμενη γύρη αποτελεί πιθανώς έναν άγνωστο μέχρι τώρα παράγοντα κινδύνου για το έμφραγμα. Αυτό μάλλον ισχύει ιδίως για τους ασθενείς με διαπιστωμένη καρδιοπάθεια και διαπιστωμένη αλλεργία στη γύρη, ωστόσο η θεωρία αυτή πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω», αναφέρει χαρακτηριστικά η μελέτη.
Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!