Η πρώτη μέρα του νέου χρόνου γιορτάζεται πάντα με λαμπρότητα σε όλες
τις γωνιές τις Ελλάδας, φέρνοντας μια νότα ελπίδας και αισιοδοξίας. Οι
Έλληνες καλωσορίζουν τη νέα δεκαετία που ξεκινά αναβιώνοντας έθιμα των
οποίων οι ρίζες χάνονται βαθιά μέσα στο χρόνο. Από το έθιμο της Καμήλας
στη Βόρεια Ελλάδα μέχρι την Κρεμύδα στην Κρήτη, αυτά είναι μερικά από τα
πιο παλιά πρωτοχρονιάτικα ήθη και έθιμα.
Το έθιμο της Καμήλας –Θεσσαλονίκη
Κάθε χρόνο, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς τα μέλη του πολιτιστικού
συλλόγου ‘Καβακλή’ των Κουφαλίων Θεσσαλονίκης ξεχύνονται στους δρόμους
της πόλης. Δεν λένε όμως τα κάλαντα, αλλά μεταμφιέζονται σε καμήλες και
φωνάζουν δυνατά διάφορα συνθήματα. Σκοπός τους είναι να παραπλανήσουν
τους στρατιώτες του Ηρώδη που ψάχνουν να βρουν το νεογέννητο Ιησού, ώστε
να μην μπορέσουν να τον σκοτώσουν.
Πρασόπιτα-Άβδηρα Ξάνθης
Οι οικογένειες ανοίγουν φύλλο και παρασκευάζουν μια πίτα με
πράσο, κιμά και μπαχαρικό κύμινο μέσα στην οποίο βάζουν το φλουρί. Η
πίτα ψήνεται σε παραδοσιακό ταψί, το οποίο ονομάζεται «σινί» και τα
παλιότερα χρόνια σερβίρονταν πάνω σε χαμηλό ξύλινο τραπέζι, το σορβά.
Οι «κολόνιες» – νησιά του Ιονίου
Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς το βράδυ, οι κάτοικοι της πόλης γεμάτοι
χαρά για τον ερχομό του Νέου Χρόνου κατεβαίνουν στο δρόμο κρατώντας
μπουκάλια με κολώνια και ραίνουν ο ένας τον άλλο τραγουδώντας: « Ήρθαμε
με ρόδα και με ανθούς να σας ειπούμε Χρόνους Πολλούς».
Στις Κυκλάδες θεωρούν καλό οιωνό να φυσάει βοριάς την πρωτοχρονιά.
Επίσης θεωρούν καλό σημάδι αν έρθει στην αυλή τους περιστέρι τη μέρα
αυτή. Αν όμως πετάξει πάνω από το σπιτικό τους κοράκι τους βάζει σε
σκέψεις μελαγχολικές ότι τάχα τους περιμένουν συμφορές.
«Κλίκια» και «φταζμίτ’κα»- Χαλκιδική
Στη Χαλκιδική οι γυναίκες, εκτός από τη βασιλόπιτα, πρέπει την παραμονή
της Πρωτοχρονιάς να φτιάξουν «κλίκια» και «φταζμίτ’κα», όπως και άλλα
γλυκά για τους καλαντιστές, τους επισκέπτες και τα μέλη της οικογένειας.
Συνήθως τα γλυκά αυτά είναι: σαραγλί, σουσαμόπιτα, μπακλαβάς, κανταΐφι
κ.ά. Ειδικότερα στην Ορμύλια έκαναν κι ένα ειδικό κουλούρι, σε σχήμα
«οχτώ», για τον Άγιο Βασίλειο. Το κουλούρι αυτό το έβαζαν στο
εικονοστάσι για το καλό του χρόνου. Επίσης, τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς
στα χωριά της Χαλκιδικής η βρύση του χωριού έπρεπε να είναι ανοιχτή,
έτσι ώστε να τρέχει η τύχη όλη τη χρονιά σαν το νερό.
Κάλαντα με φωτιές- Καβάλα
Το έθιμο επιβιώνει από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Τα αγόρια
που θα φύγουν στρατιώτες τη νέα χρονιά, συγκεντρώνουν μεγάλες στοίβες
από ξύλα στην πλατεία. Την παραμονή ανάβουν μια μεγάλη φωτιά και ψέλνουν
τα κάλαντα. Με το που ο δείκτης δείξει δώδεκα, ξεκινά το παραδοσιακό
γλέντι με τσίπουρο και γλυκά. Σε άλλες περιοχές της Καβάλας, το
μικρότερο μέλος της οικογένειας μεταφέρει μια πέτρα στο εσωτερικό του
σπιτιού για να είναι στέρεο και γερή η οικογένεια, ενώ τα μικρότερα
παιδιά κάνουν «ποδαρικό» σε όλα τα σπίτια του κάθε οικισμού, μπαίνοντας
με το δεξί. Για την καλή τύχη που φέρνουν, ανταμείβονται από τους
ιδιοκτήτες με δώρα και γλυκά.
Το σκόρπισμα των φύλλων-Θάσος
Πρόκειται για ένα πολύ παλιό έθιμο κατά τη διάρκεια του οποίου όλοι
κάθονται γύρω από το αναμμένο τζάκι, τραβούν την ανθρακιά προς τα έξω
και ρίχνουν γύρω στ’ αναμμένα κάρβουνα, φύλλα ελιάς, βάζοντας στο νου
τους από μια ευχή, χωρίς όμως να την πουν στους άλλους. Όποιου το φύλλο
γυρίσει περισσότερο, εκείνου θα πραγματοποιηθεί και η ευχή του.
Βασιλόψωμο-Στερεά Ελλάδα
Το βασιλόψωμο τρώγεται ανήμερα του Αγίου Βασιλείου και εκτός από
αλεύρι οι νοικοκυρές βάζουν μέσα ρεβύθι αλεσμένο, βασιλικό και νερό και
πάνω του δημιουργούν διάφορα σχήματα και παραστάσεις είτε αυτές αφορούν
την παραγωγή είτε την υγεία είτε την οικογένεια.
Το σφάξιμο του χοίρου
Ένα παλιό έθιμο, που η πρόοδος και οι σύγχρονες ευκολίες το έχουν
σβήσει, είναι το σφάξιμο του χοίρου. Κάθε οικογένεια μεγαλώνει στην αυλή
του σπιτιού ένα χοίρο για να το σφάξει τις μέρες των γιορτών. Την
παραμονή της Πρωτοχρονιάς η νοικοκυρά έβραζε σ’ ένα καζάνι πολύ νερό.
Τα λουκάνικα και τα κρέατα του χοίρου αφού τα κρέμαγαν σε ένα
κοντάρι, τα κάπνιζαν σε φωτιά από σχοινιές, μερσινιές και ξισταρκές για
να στεγνώσουν. Μετά τα κρεμούσαν στον ήλιο για να ξεραθούν καλά. Από το
κρέας του χοίρου έτρωγαν όλο το χρόνο.
Η «προβέντα» και τα «μπουλιστρίνα»- Σάμος
Εκτός από την βασιλόπιτα, οι γυναίκες της Σάμου φτιάχνουν και την
«προβέντα». Πρόκειται για ένα πιάτο με γλυκά που «κρίνει» τη
νοικοκυροσύνη της Σαμιώτισσας. Απαραίτητο «συστατικό» κάθε σπιτιού είναι
το σπάσιμο του ροδιού και το σκόρπισμα των σπόρων του ώστε να γεμίσει
το σπίτι ευτυχία και υγεία, ενώ οι τυχεροί που θα κάνουν ποδαρικό,
παίρνουν τα «μπουλιστρίνα», το γνωστό σε όλους μας χαρτζιλίκι.
Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς-Κομοτηνή
Στην Κομοτηνή δεν λένε κάλαντα τα Χριστούγεννα αλλά την Πρωτοχρονιά.
Αποβραδίς γυρνούν με αναμμένα φανάρια στολισμένα με κορδέλες χάρτινες
και ποικιλόχρωμες, με βαπόρια και τραγουδούν τα κάλαντα από ένα τυπωμένο
βιβλίο.
Τα αγιοβασιλιάτικα καραβάκια-Χίος
Στην πόλη της Χίου την παραμονή της Πρωτοχρονιάς υπάρχει ένα έθιμο,
τα αγιοβασιλιάτικα καραβάκια. Σύμφωνα με αυτό, οι ενορίες κατασκευάζουν
πλοία, σε σμίκρυνση. Αυτά συναγωνίζονται μεταξύ τους ως προς την
ποιότητα κατασκευής και ως προς την ομοιότητα με τα πραγματικά πλοία,
ενώ οι ομάδες, το πλήρωμα, του κάθε πλοίου τραγουδούν κάλαντα.
Πoδαρικό και Μπουγάτσα-Κρήτη
Το ποδαρικό είναι ένα από τα παλαιότερα έθιμα και στην Κρήτη. Ο
πρώτος άνθρωπος που θα πατήσει με το πόδι του στο σπίτι μετά την είσοδο
του νέου χρόνου, πρέπει να είναι τυχερός. Για να φέρει γούρι στο σπίτι,
πρέπει να πατήσει πρώτα με το δεξί του πόδι για να πάνε όλα δεξιά,
δηλαδή καλά.
Επίσης την ημέρα της Πρωτοχρονιάς μεταφέρουν νερό από τη βρύση στο
σπίτι και ο νοικοκύρης λέει : «Όπως τρέχει τούτο το νερό έτσι να τρέχουν
και τα καλά στο σπίτι μου». Ακόμη ο ιδιοκτήτης μεταφέρει μια πέτρα στην
κατοικία του λέγοντας: «Όπως είναι γερή τούτη η πέτρα έτσι να είναι
γερό και το σπίτι μου». Σε ορισμένα μέρη του Ηρακλείου, την πρωτοχρονιά
συνηθίζεται η οικογένεια να πηγαίνει στην εκκλησία.
Μαζί τους παίρνουν μια εικόνα του σπιτιού, η οποία αφού λειτουργηθεί
θα κάνει το ποδαρικό στο σπίτι. Την πρωτοχρονιά οι παππούδες και οι
στενοί συγγενείς της οικογένειας δίνουν στα παιδιά την «καλή χέρα»,
δηλαδή κάποιο χρήματα. Έθιμο που διατηρείται μέχρι και σήμερα.
Χαρακτηριστικά είναι ακόμη και τα παραδοσιακά κάλαντα της Κρήτης…
Στο Ηράκλειο υπάρχει επίσης και το έθιμο της μπουγάτσας, όπου οι
κάτοικοι καταναλώνουν ανήμερα της Πρωτοχρονιάς μεγάλες ποσότητες
μπουγάτσας, θέλοντας να είναι γλυκιά η πρώτη τους γεύση. Μάλιστα σε
όλους τους δρόμου του Ηρακλείου την παραμονή της Πρωτοχρονιάς έχουν
στηθεί υπαίθριοι πάγκοι για την διανομή μπουγάτσας.
Ποδαρικό-Λέρος
Στο νησί της Λέρου μόλις γυρίσει ο χρόνος ένας που βρίσκεται έξω από
το σπίτι έρχεται κρατώντας ένα δοχείο με νερό και μια πέτρα. Είναι το
ποδαρικό του σπιτιού.
Με το νερό ραντίζουν στα τέσσερα καντούνια (γωνιές) μέσα στο σπίτι
μέχρι να ‘ρθει τον επόμενο χρόνο η καινούργια πέτρα και εύχονταν «όπως η
πέτρα είναι γερή έτσι να ναι και η υγειά σας όλο το χρόνο».
Το πρωί επίσης της Πρωτοχρονιάς στη Λέρο σφάζανε έναν μαύρο πετεινό
που τον φυλάγανε όλο το χρόνο για αυτή την ημέρα. Έπρεπε να είναι
οπωσδήποτε μαύρος. Γυρίζανε ανατολικά το κεφάλι του, τον σφάζανε και τον
κάνανε σούπα.
Το τάισμα της βρύσης- Κεντρική Ελλάδα
Σε κάποιες περιοχές την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, πηγαίνουν στην πιο
κοντινή βρύση “για να κλέψουν το άκραντο νερό”. Το λένε άκραντο, δηλαδή
αμίλητο, γιατί δε βγάζουν λέξη σ’ όλη τη διαδρομή. Αλείφουν τις βρύσες
του χωριού με βούτυρο και μέλι, με την ευχή όπως τρέχει το νερό να
τρέχει και η προκοπή στο σπίτι τον καινούργιο χρόνο και όπως γλυκό είναι
το μέλι, έτσι γλυκιά να είναι και η ζωή τους.
Για να έχουν καλή σοδειά, όταν φτάνουν εκεί, την “ταΐζουν”, με
διάφορες λιχουδιές, όπως βούτυρο, ψωμί, τυρί, όσπρια ή κλαδί ελιάς.
Έλεγαν μάλιστα πως όποια θα πήγαινε πρώτη στη βρύση, αυτή θα στεκόταν
και η πιο τυχερή ολόκληρο το χρόνο.
Στη συνέχεια ρίχνουν στη στάμνα ένα βατόφυλλο και τρία χαλίκια,
“κλέβουν νερό” και γυρίζουν στα σπίτια τους πάλι αμίλητες μέχρι να
πιούνε όλοι από το άκραντο νερό. Με το ίδιο νερό ραντίζουν και τις
τέσσερις γωνίες του σπιτιού, ενώ σκορπούν στο σπίτι και τα τρία χαλίκια.
Εικονοστάσι και μπουλουστρίνα -Δωδεκάνησα
Σε χωριά της Ρόδου, αλλά και σε πολλά νησιά τηρούν το έθιμο να
αφήνουν αποβραδίς κοντά στο εικονοστάσι ένα ποτήρι νερό κι ένα πιάτο με
τρία κομμάτια μπακλαβά ή εφτάζυμου ή βασιλόπιτας, το ένα του Χριστού, το
άλλο του Άη Βασίλη και το τρίτο του φτωχού.
Επίσης, στα δωδεκάνησα, τα μικρά παιδιά την πρώτη μέρα του χρόνου
επισκέπτονται τους συγγενείς (γιαγιάδες, παππούδες, θείους, νονούς) και
παίρνουν από αυτούς χρηματικό ποσό εν είδει δώρου το οποίο ονομάζεται
μπουλουστρίνα.
Κρεμύδα για Γούρι-Κρήτη
Το σκυλοκρέμμυδο ή κρεμύδα (Scilla maritima) είναι συνηθισμένο φυτό
στην Κρήτη. Φυτρώνει άγριο και μοιάζει με μεγάλο κρεμμύδι. Τα ζώα δεν το
τρώνε γιατί έχει δηλητήριο, που μπορεί να προκαλέσει δερματικό ερεθισμό
από επαφή. Ακόμα και να το βγάλεις απ’ τη γη και να το κρεμάσεις, δεν
παύει να βγάζει νέα φύλλα και άνθη. Ο λαός πιστεύει ότι αυτή τη μεγάλη
ζωτική του δύναμη μπορεί να τη μεταδώσει σε έμψυχα και άψυχα, γι’ αυτό
την Πρωτοχρονιά κρεμούν σκυλοκρέμμυδο στα σπίτια τους.
Το σπάσιμο του ροδιού-Πελοπόννησος
Το πρωί της Πρωτοχρονιάς, η οικογένεια πηγαίνει στην εκκλησία και ο
νοικοκύρης κρατάει στην τσέπη του ένα ρόδι, για να το λειτουργήσει.
Γυρνώντας σπίτι, πρέπει να χτυπήσει το κουδούνι της εξώπορτας -δεν κάνει
να ανοίξει ο ίδιος με το κλειδί του- και έτσι να είναι ο πρώτος που θα
μπει στο σπίτι για να κάνει το καλό ποδαρικό, με το ρόδι στο χέρι.
Μπαίνοντας μέσα, με το
δεξί, σπάει το ρόδι πίσω από την εξώπορτα, το ρίχνει δηλαδή κάτω με
δύναμη για να σπάσει και να πεταχτούν οι ρώγες του παντού και ταυτόχρονα
λέει: “με υγεία, ευτυχία και χαρά το νέο έτος κι όσες ρώγες έχει το
ρόδι, τόσες λίρες να έχει η τσέπη μας όλη τη χρονιά”. Τα παιδιά μαζεμένα
γύρω-γύρω κοιτάζουν οι ρώγες αν είναι τραγανές και κατακόκκινες. Όσο
γερές κι όμορφες είναι οι ρώγες, τόσο χαρούμενες κι ευλογημένες θα είναι
οι μέρες που φέρνει μαζί του ο νέος χρόνος.
Το «κοφτανέσι»-Δερβιτσάνη Ηπείρου
Το απόγευμα της παραμονής της Πρωτοχρονιάς, όλες οι οικογένειες της
Δερβι(η)τσάνης στη Βόρεια Ήπειρο κάθονταν μαζεμένες κοντά στο τζάκι,
αφού πρώτα έβαζαν πολλά ξύλα για να θερμανθεί το σπίτι.
Έπειτα ο αρχηγός της οικογένειας, ο οποίος στις περισσότερες
περιπτώσεις ήταν ο παππούς, έπαιρνε το «κοφτανέτσι», ένα είδος φυτού με
αγκάθια και με τη σειρά έριχνε από ένα φύλλο να καεί σε μια πυρακτωμένη
μαυρόπλακα, λέγοντας το όνομα απ’ το κάθε μέλος του σπιτιού. Αν το φύλλο
έτριζε και πηδούσε προς τα πάνω, αυτό σήμαινε ότι το νέο έτος για το
συγκεκριμένο μέλος θα ήταν τυχερό.
Στο τέλος έριχναν όλο το «κοφτανέτσι» στη φωτιά. Την Πρωτοχρονιά
φρόντιζαν οι πάντες να είναι εύθυμοι και γελαστοί, για να τους πάει όπως
έλεγαν όλη η χρονιά χαρούμενα. Ένα έθιμο πολύ διαδεδομένο μέχρι σήμερα
είναι και εκείνο της Βασιλόπιτας, η οποία φτιαχνόταν από χοιρινό κρέας
στο οποίο μέσα τοποθετούνταν το νόμισμα.
Επίσης την Πρωτοχρονιά γινόταν και οι επισκέψεις στους συγγενείς και
υποχρεωτικά έπρεπε όταν πλησιάζανε στην πόρτα του σπιτιού των συγγενών
τους, να μπαίνανε με το δεξί πόδι για να τους πάνε όπως έλεγαν, όλα
«δέξα».
«
Σούρβαλα-Σούρβαλα» και «αλμυρή βασιλόπιτα»-Έβρος
«Σούρβαλα-Σούρβαλα» (κάλαντα της Πρωτοχρονιάς) διαλαλούσαν οι μικροί
καλαντιστές την προηγούμενη της έλευσης του νέου χρόνου, στις γειτονιές
των χωριών του Έβρου, τραγουδώντας «Άγιους Βασίλης έριτι απού την
Καισαρεία, απού την Καισαρεία, βαστάει πένα κι χαρτί, χαρτί κι
καλαμάρι?». Το βράδυ της τελευταίας μέρας του χρόνου ομάδες νέων
καλαντιστών, ανύπανδρων ή αρραβωνιασμένων, επισκέπτονταν όλα τα σπίτια
του χωριού και εύχονταν υγεία και ευημερία στους νοικοκύρηδες που τους
αντάμειβαν δεόντως.
Ιδιαίτερη θέση μεταξύ των πρωτοχρονιάτικων εθίμων έχει και το φαγητό
το οποίο, στον Έβρο συνδέεται με τον προγραμματισμό της νέας χρονιάς.
Χαρακτηριστική είναι η τυρόπιτα, η εβρίτικη «αλμυρή βασιλόπιτα», που
μεταξύ των φύλλων της έκρυβε, εκτός από το γνωστό σε όλους νόμισμα,
διάφορα ξυλαράκια το καθένα με τον δικό του συμβολισμό (η κρανιά για την
υγεία, το σουσάμι για την πληθώρα των αγαθών και της παραγωγής κ.α.)
ενώ μέσω των συμβόλων γίνονταν και οι αναθέσεις των εργασιών του νέου
έτους, π.χ. αυτός που τύχαινε το άχυρο θα φρόντιζε το στάβλο κ.ο.κ. Την
Πρωτοχρονιά ετοιμάζεται και το ζυμωτό ψωμί «κεντημένο» περίτεχνα με
σχέδια της αγροτικής παραγωγής, το οποίο ο νοικοκύρης κρατά στον αέρα
καλώντας τους υπόλοιπους να κόψουν ένα κομμάτι με το χέρι, σύμβολο
υγείας και τύχης.
Φυλλωτή Βασιλόπιτα-Καστανιές Ανατολικής Θράκης
Τη Βασιλόπιτα την έκαναν φυλλωτή. Έβαζαν γόμο (γέμιση) πλιγούρι και
ανάμεσα στα φύλλα τον «παρά», το νόμισμα, και άλλα σημάδια. Η νοικοκυρά
με τον παρά τη σταύρωνε τρεις φορές και ύστερα τον έχωνε στο ζυμάρι, θα
να βάλει πελεκούδι από την πόρτα ή κλαρί, για το σπίτι, κουκί στάρι για
τα χωράφια, σταφίδα για το αμπέλι, κομματάκια τυρί για τα πρόβατα, άχερο
για τα γελάδια…
Στους λυπημένους που έστελναν πίτα, εκείνοι δεν την έκοβαν με το
μαχαίρι αλλά ο καθένας έκοβε με το χέρι ένα κομμάτι. Την παραμονή το
βράδυ έβαζαν στο τραπέζι εννιά ειδών φαγητά και πολλών ειδών οπωρικά,
στη μέση τη βασιλόπιτα, τρία ψωμιά κι ένα κεράκι αναμμένο στο ένα ψωμί.
Αφού έτρωγαν έκοβαν την πίτα. Σ’ όποιον έπεφτε ο παράς, έλεγαν πως
εκείνος «βασίλεψε». Τον «βασιλεμένο» παρά τον έριχναν μέσα σε ποτήρι με
κρασί, έπιναν από λίγο και εύχονταν : «Και του χρόνου καλύτερα!». Τον
παρά τον άφηναν στα εικονίσματα και τον επόμενο χρόνο τον έβαζαν στην
άλλη πίτα.
Τα Πρωτοχρονιάτικα Μπαμπαλιούρια-Λάρισα
Οι γιορτές της Πρωτοχρονιάς ξεκινούν παραδοσιακά στη Λάρισα από την
παραμονή, όπου τα παιδιά βγαίνουν στους δρόμους τραγουδώντας τα
Αγιοβασιλιάτικα κάλαντα και φωνάζοντας “Σουρβάσο”. Την ημέρα της
Πρωτοχρονιάς αναβιώνουν τα “Μπαμπαλιούρια”, είναι ένα Πρωτοχρονιάτικο
έθιμο, που έχει τις ρίζες του στη Διονυσιακή λατρεία.
Η στολή των Μπαμπαλιούρηδων, αποτελείται από το “σαλβάρι”, ένα
μάλλινο άσπρο παντελόνι, το οποίο στερεώνουν στη μέση με μια μάλλινη
άσπρη ζώνη. Το πουκάμισο που φορούν από πάνω είναι συνήθως άσπρο με
φαρδιά μανίκια σαν εκείνο των τσολιάδων. Στα πόδια φορούν άσπρες
καλτσοδέτες και τσαρούχια. Στη μέση φορούν ένα χοντρό μάλλινο ύφασμα,
διπλωμένο πολλές φορές, όπου επάνω δένουν τα μεγάλα και βαριά κουδούνια.
Στο κεφάλι φορούν ειδική μάσκα, από προβιά ζώου, τη λεγόμενη “φουλίνα”.
Η μάσκα αυτή είναι άσπρη ή μαύρη και έχει τρία ανοίγματα, δύο στα μάτια
και ένα στο στόμα. Στα χέρια κρατούν ένα ξύλινο κυρτό σπαθί που
συμπληρώνει τη φορεσιά του κάθε “Μπαμπαλιούρη”.
Έτοιμα πλέον τα “Μπαμπαλιούρια” περιμένουν να τελειώσει η Θεία
Λειτουργία για να ξεχυθούν στους δρόμους. Μαζί τους είναι πάντα ο
“αδελφογύρτης” ο οποίος κρατάει έναν κουμπαρά και μαζεύει τα χρήματα που
προσφέρει ο κόσμος. Πριν ακόμη τελειώσει η Πρωτοχρονιάτικη Θεία
Λειτουργία οι “Μπαμπαλιούρηδες” έχουν πάρει θέση έξω από τις τρεις
ενορίες του χωριού.
Βγαίνοντας ο κόσμος από την εκκλησία τους συναντά και αιφνιδιάζεται
αφού περνούν το σπαθί στη μέση τους και δεν αφήνουν κανέναν να περάσει
αν δεν βάλει χρήματα επάνω σ’ αυτό. Μόλις βάλουν τα χρήματα τα παίρνει ο
αδελφογύρτης και τους εύχεται Καλή Χρονιά. Μετά τις εκκλησίες τα
“Μπαμπαλιούρια” πηγαίνουν στην πλατεία, και με το δυνατό θόρυβο που
προκαλούν τα κουδούνια τους, τραβούν την προσοχή των ντόπιων και ξένων
επισκεπτών. Φεύγοντας από εκεί, περνούν από τα καφενεία και τις
καφετέριες του χωριού και έπειτα ξεχύνονται στους δρόμους μέχρι αργά το
βράδυ. Αυτό το έθιμο έχει σαν σκοπό να διώξει τα κακά πνεύματα, και να
είναι ήσυχη και χαρούμενη η καινούρια χρονιά.
Το μέλι-Ζίτσα
Ολοι του σπιτιού εγεύοντο μια κουταλιά μέλι για να πάει η καινούρια
χρονιά «μελάτη», ο καινούριος χρόνος «γλυκύς»! Προσπαθούσαν αυτήν την
ημέρα να μη λογοφέρουν γιατί θεωρούσαν πως ο χρόνος θα «πήγαινε» με
λογοτριβές τσακωμούς σ’ ολο το διάβα του.
Η Καλή Χέρα-Κρήτη
Την Πρωτοχρονιά συνηθίζεται να δίνεται ένα χρηματικό ποσό στα παιδιά
θα επισκεφτούν κάποιο σπίτι. Συνήθως πρόκειται για τα εγγόνια ή τα
ανίψια. Μερικές δεκαετίες παλιότερα, η «καλή χέρα» ήταν το μόνο δώρο που
έπαιρναν τα παιδιά την Πρωτοχρονιά και σε πολλές περιπτώσεις ήταν απλά
ένα κέρασμα μιας κι ούτε χρήματα υπήρχαν πολλά, αλλά ούτε μαγαζιά με
παιχνίδια.
Μωμόγεροι-Δράμα
Στα χωριά Πλατανιά και Σιταγροί της Δράμας απαντάται το έθιμο των Μωμόγερων, που προέρχεται από τους Πόντιους πρόσφυγες.
Η ονομασία τους προέρχεται από το «μίμος» ή το «μώμος» και το
«γέρος», και συνδέεται με τις μιμητικές τους κινήσεις. Φοράνε τομάρια
λύκων ή τράγων, ή στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά, και έχουν τη
μορφή γέρων.
Οι Μωμόγεροι, προσδοκώντας τύχη για τη νέα χρονιά, γυρίζουν σε παρέες
όλο το δωδεκαήμερο, ψάλλοντας τα κάλαντα ή άλλους ευχετικούς στίχους.
Όταν οι παρέες συναντηθούν, κάνουν ψευτοπόλεμο μεταξύ τους ώσπου η μία ομάδα να νικήσει και η άλλη να δηλώσει υποταγή.