Παράλογες οι απουσίες (έξω από τα βραβεία το “Magical Girl”, με διαφορά η
καλύτερη ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού εδώ και δέκα τουλάχιστον
χρονια), θολές οι διαδικασίες (πόσα “λαθραία” χαρτάκια έπεσαν στις
κάλπες για να πάρει βραβείο κοινού το ολότελα άστοχο “Dark Illusion”;),
ξέφρενα τα πάρτι (κάθε βράδυ επιστρέφαμε σε άθλια κατάσταση), αρκετές
και οι συγκρούσεις. Κι όμως, ήταν ένα από τα καλύτερα Φεστιβάλ των
τελευταίων ετών, χάρη σε ένα ιδιαιτέρως υψηλό επίπεδο ταινιών (το
Διεθνές Διαγωνιστικό γενικά ήταν ένα από τα καλύτερα που είδαμε ποτέ –
συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών συμμετοχών) αλλά και σε μια
λειτουργική οργάνωση, με μια φάλτσα νότα: την κατά λάθος προβολή του...
“Οι αναλώσιμοι 3” σε αίθουσα που, εκτός Φεστιβάλ, “ελέγχεται” από τα
Village!
Το κοινό, για άλλη μια φορά, τίμησε τον θεσμό: η πόλη ζωντάνεψε. Και οι
δρόμοι παραλλήλως του Ολύμπιον έκλεισαν αρκετές φορές. Μια εξ αυτών, και
για τη συναυλία της Χάνα Σιγκούλα όπου μαζεύτηκε όλος ο καλός κόσμος,
από την Υφυπουργό Πολιτισμού Άντζελα Γκερέκου μέχρι τον ίδιο τον
Μπουτάρη. Προς τιμήν τους, έκατσαν μέχρι τέλους – συνήθως οι
περισσότεροι εκ των επισήμων την κοπανάνε μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο. Και
πως να έφευγαν άλλωστε; Η θρυλική ηρωίδα των αριστουργημάτων του
Φασμπίντερ ήταν εξαιρετική.
Οι πιο ενδιαφέρουσες αντιδράσεις πάντως έλαβαν χώρα στην προβολή του
“Προμάχου”, μιας φάλτσας και άστοχης πέρα ως πέρα ελληνοαμερικανικής
παραγωγής με θέμα τον δικαστικό αγώνα για την επιστροφή των Ελγινείων.
Κάποια στιγμή ακούστηκε και η φράση “έπεσε η Χουντα και μείναμε
ανυπεράσπιστοι απέναντι στους Τούρκους” (από το στόμα του Γιώργου
Βογιατζή) και χάσαμε το φως μας. Υπήρξαν αντιδράσεις: μια ομάδα νεαρών
από τον εξώστη άρχισε να γιουχάρει, γρήγορα όμως η πλειοψηφία των θεατών
έδειξε πως συμφωνούσε απολύτως με τα επί της οθόνης λεγόμενα (μα τι
σινεφίλ κοινό!).
Το μόνο βέβαιο είναι πως δεν υπάρχει καλό Φεστιβάλ χωρίς κακές ταινίες.
Μάλλον αυτό θα σκέφτηκαν και οι υπεύθυνοι του προγραμματισμού, που
πρόβαλαν το φιλμ στο “Ολύμπιον” στις δέκα και μισή το βράδυ! Μα γενικά,
περάσαμε καλά. Εντυπωσιαστήκαμε, γελάσαμε, κλάψαμε, ψυχαγωγηθήκαμε
δηλαδή κινηματογραφικώς. Το ίδιο και έξω από τις αίθουσες. Και του
χρόνου πάλι, εδώ θα είμαστε. Ρίξτε και μια ματιά στα βραβεία:
Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος απονέμεται στην ταινία:
Ατέρμονη Θλίψη / Perpetual Sadness / La Tirisia του Χόρχε Πέρες Σολάνο / Jorge Perez Solano, Μεξικό, 2014
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος απονέμεται στην ταινία:
Δίπλα Της / At Li Layla / Next To Ηer του Άσαφ Κορμάν / Asaf Korman, Ισραήλ, 2014
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για πρωτοτυπία και καινοτομία – Χάλκινος Αλέξανδρος απονέμεται στην ταινία:
Μάθημα / Urok / The Lesson των Κριστίνα Γκρόζεβα/ Kristina Grozeva και Πέταρ Βαλτσάνοφ / Petar Valchanov, Βουλγαρία, Ελλάδα, 2014
Βραβείο Σκηνοθεσίας στον:
Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι / Myroslav Slaboshpytskiy (Ουκρανία)
Για την ταινία:
Η Φυλη / Plemya / The Tribe, Ουκρανία, 2014
Βραβείο Σεναρίου στους:
Κριστίνα Γκρόζεβα/ Kristina Grozeva και Πέταρ Βαλτσάνοφ / Petar Valchanov, (Βουλγαρία)
Για το σενάριο της ταινίας: Μαθημα / Urok / The Lesson, Βουλγαρία, Ελλάδα, 2014
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην:
Μπρουκ Μπλουμ / Brooke Bloom
για την ερμηνεία της στην ταινία: Εκτος Ελεγχου / She's Lost Control της Άνια Μάρκαρτ/ Anja Marquardt, ΗΠΑ, 2014
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον:
Σβέριρ Γκούντνασον/ Sverrir Gudnasonγια την ερμηνεία του στην ταινία:
Το Παρκο Με Τις Μυγες / Flugparken / Blowfly Park, του Γιενς Όστμπεργκ / Jens Ostberg, Σουηδία, 2014
Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης στην ταινία:
Πλευρικοί Ανεμοι / Risttuules / In The Crosswind, του Μάρτι Χέλντε / Martti Helde, Εσθονία, 2014
Βραβεία FIPRESCI
Για το διαγωνιστικό τμήμα το βραβείο της FIPRESCI απονεμήθηκε στο θρίλερ
Καληνύχτα Μαμά από την Αυστρία.
Για ελληνική ταινία το βραβείο απονεμήθηκε στην
Νορβηγία του Γιάννη Βεσλεμέ, ενώ ειδική μνεία απέσπασε το Πολκ, ένα δείγμα σινεμά «weird» για τη δολοφονία του γνωστού δημοσιογράφου.
Τα υπόλοιπα βραβεία
Το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου απονεμήθηκε στο
Μικρό Ψάρι του Γιάννη Οικονομίδη.
Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες» απονεμήθηκε στην ταινία
Μάθημα Αποκατάστασης. Η ίδια ταινία απέσπασε το βραβείο Κοινού για το Διαγωνιστικό Τμήμα.
Βραβείο κοινού στο ελληνικό τμήμα απέσπασε το
Dark Illusions του
Μάνου Καρυστινού, το βραβείο κοινού του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια
απονεμήθηκε στην ταινία Τρία Παράθυρα και ένας Απαγχονισμός, ενώ το
βραβείο για το τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες στην ταινία The Little Death από
την Αυστραλία.
tanea.gr