«Όταν έκλεισα την πόρτα την τελευταία μέρα μου ως επικεφαλής διεθνών
σχέσεων της Google, δεν θα μπορούσα παρά να σκεφτώ την πρώτη μου μέρα
στην εταιρεία το 2008. Είχα ανταλλάξει ένα γραφείο με ξύλινη επένδυση,
κοστούμι και γραβάτα και το έργο της πάλης της γραφειοκρατίας της
Καλιφόρνιας ως αναπληρωτή αρχηγού του κυβερνήτη Σβαρτσενέγκερ με έναν
φορητό υπολογιστή, τζιν παντελόνι και την υπόσχεση ότι θα κάναμε τον
κόσμο καλύτερο και πιο ισότιμο, υπό την απλή αλλά ισχυρή καθοδήγηση του
συνθήματος «Μην είσαι κακός”» διηγείται ο Ρος ΛαΤζενές.
Και συνεχίζει: «Σκεφτόμουνα αυτό το μότο το 2010 ως επικεφαλής για
την, όταν εκτέλεσα την απόφαση ορόσημο της εταιρείας να σταματήσει να
λογοκρίνει τα αποτελέσματα αναζήτησης στην Κίνα, θέτοντας τα ανθρώπινα
δικαιώματα μπροστά από τα οφέλη».
Ωστόσο, η απόφαση αυτή εξόργισε όχι μόνο την κινεζική κυβέρνηση, αλλά
και κάποια στελέχη των προϊόντων της Google, βλέποντας την τεράστια
αγορά και τα συνοδευτικά κέρδη της, γι’ αυτό και πίεσαν σκληρά για την
επανένταξή στην Κίνα. Έτσι σήμερα ο Ρος ΛαΤζενές, πρώην επικεφαλής
παγκοσμίων διεθνών σχέσεων της εταιρείας, καταγγέλλει πως «τέθηκε στο
περιθώριο» όταν πίεσε την εταιρεία να υιοθετήσει σκληρή στάση σε ό,τι
αφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Όπως γράφει ο ίδιος στο Medium, η εμπειρία του στη Google τον έχει
πείσει ότι απαιτούνται σκληρότεροι κανονισμοί για τις εταιρείες
τεχνολογίας. «Δεν γίνεται άλλο τεράστιες εταιρείες τεχνολογίας όπως η
Google να μπορούν να επιχειρούν σχετικά απαλλαγμένες από την κυβερνητική
επίβλεψη» επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Ο ΛαΤζενές υποστηρίζει πως η Google απέρριψε τις προσπάθειές του για
επισημοποίηση ενός προγράμματος εξέτασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων για όλη
την εταιρεία, ακόμα και αν γίνονταν διεργασίες για επέκταση σε χώρες
όπως η Κίνα και η Σαουδική Αραβία. «Κάθε φορά που πρότεινα ένα Πρόγραμμα
Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ανώτερα στελέχη έβρισκαν μια δικαιολογία για να
πουν όχι» γράφει. «Μετά συνειδητοποίησα ότι η εταιρεία δεν σκόπευε ποτέ
να ενσωματώσει αρχές ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις αποφάσεις της για
επιχειρηματικά θέματα και θέματα προϊόντων. Ακριβώς όταν η Google
χρειαζόταν να αυξήσει τη δέσμευσή της σχετικά με τα ανθρώπινα
δικαιώματα, αποφάσισε αντ’αυτού να κυνηγήσει μεγαλύτερα κέρδη και ακόμα
μεγαλύτερη τιμή μετοχής».
Υπενθυμίζεται πως η Google αποχώρησε από την Κίνα το 2010,
διαμαρτυρόμενη για τους νόμους περί λογοκρισίας και τις φερόμενες
δραστηριότητες κυβερνητικών χάκερ. Ωστόσο, έκτοτε αναζητεί τρόπους να
επιστρέψει στην κινεζική αγορά, προκαλώντας αντιδράσεις: Ενδεικτικά, το
πρόγραμμά της ονόματι «Dragonfly» έχει προκαλέσει προβληματισμούς
σχετικά με το ενδεχόμενο έγκρισης κυβερνητικών μηχανισμών ελέγχου.
Παράλληλα, τον Δεκέμβριο του 2017, η Google ανήγγειλε την ίδρυση του
Κέντρου Τεχνητής Νοημοσύνης Google στο Πεκίνο.
Τότε ήταν που συνειδητοποίησε, όπως λέει ο Ρος ΛαΤζενές ότι η
εταιρεία δεν είχε ποτέ την πρόθεση να ενσωματώσει τις αρχές των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις αποφάσεις των επιχειρήσεων και των προϊόντων
της. Ακριβώς όταν η Google χρειάστηκε να διπλασιάσει τη δέσμευσή της
για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά αποφάσισε να πολλαπλασιάσει τα κέρδη
και την τιμή μετοχών.
Οι καταγγελίες του Ρος ΛαΤζενές δεν περιορίζονται στις επιλογές και
τη συνεργασία της Google με κράτη που καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα
αλλά αφορούν και τα ανθρώπινα δικαιώματα εντός της εταιρείας. Η στάση
απέναντι στις γυναίκες, στην κοινότητα των LGBTQ, αλλά και των
συναδέλφων άλλου χρώματος, ήταν όπως υποστηρίζει αποδεικτικά στοιχεία
για την απογοητευτική αλλαγή των αξιών της εταιρείας. «Δεν ήταν πλέον
τίποτε άλλο από ένα άλλο εργαλείο μάρκετινγκ και μια επιχείρηση που
κυνηγά μόνο το κέρδος», λέει χαρακτηριστικά.
Στο ίδιο πνεύμα και η Amazon
Σε παρεμφερές πλαίσιο, ομάδα εργαζομένων της Amazon υποστήριξε πως η
εταιρεία έχει απειλήσει κάποια από τα μέλη της με απόλυση επειδή
διαμαρτύρονται για περιβαλλοντικά ζητήματα.
Σύμφωνα με την ομάδα Amazon Employees for Climate Justice, στους
εργαζόμενους ειπώθηκε πως παραβίαζαν τις εταιρικές πολιτικές. Η εξέλιξη
αυτή λαμβάνει χώρα αφού εργαζόμενοι της Amazon άρχισαν και αυτοί να
συμμετέχουν στις εκκλήσεις προς τον κολοσσό του e-commerce ώστε να
κάνει περισσότερα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Όπως
αναφέρει η εταιρεία, η πολιτική της για τα δημόσια σχόλια από πλευράς
εργαζομένων της δεν είναι νέα, και καλύπτει το σύνολο των εργαζομένων.
Η Amazon ανέφερε στο BBC ότι οι κανόνες δεν ήταν νέοι, προσθέτοντας
πως «πρόσφατα ανανεώσαμε την πολιτική και σχετικές διαδικασίες έγκρισης
για να κάνουμε ευκολότερο για τους εργαζομένους να συμμετέχουν σε
εξωτερικές δραστηριότητες, όπως ομιλίες, συνεντεύξεις και χρήση του logo
της εταιρείας». «Όπως και με κάθε πολιτική της εταιρείας, οι
εργαζόμενοι μπορούν να λάβουν σημείωμα από την ομάδα HR μας εάν μάθουμε
για περιπτώσεις όπου δεν τηρείται κάποια πολιτική».
Η Amazon Employees for Climate Justice είναι μια ομάδα εργαζομένων
της εταιρείας που, όπως λένε, «πιστεύουν ότι είναι ευθύνη μας να
διασφαλίσουμε πως τα επιχειρηματικά μας μοντέλα δεν συμβάλουν στην
κλιματική κρίση». Η ομάδα αυτή έχει καλέσει την Amazon να φτάσει σε
σημείο μηδενικών εκπομπών ως το 2030, να περιορίσει τη συνεργασία της με
εταιρείες ορυκτών καυσίμων και να σταματήσει τη χρηματοδότηση πολιτικών
και λομπιστών που αρνούνται την ύπαρξη της κλιματικής αλλαγής.
Πηγή:tvxs