Πέμπτη, 22 Ιανουαρίου 2015

Τρεις πρεμιέρες στο πιο... προβληματικό κινηματογραφικό επταήμερο της τρέχουσας κινηματογραφικής περιόδου. Τρεις ημέρες μας χωρίζουν ως τις εκλογές της Κυριακής. Για όσους αποφασίσουν να βγουν από τα σπίτια τους προτείνουμε ανεπιφύλακτα το "Birdman" με τον Μάικλ Κίτον. Τρυφερό το θεατρικής προέλευσης «Ένα σπίτι στο Παρίσι» και σκληρό απέναντι στην Μέκκα του κινηματογράφου το «Οδηγός ευτυχίας».
Birdman ή η απρόσμενη αρετή της αφέλειας ****
(Birdman)
Δραματική κομεντί - Διάρκεια 119' - ΗΠΑ, Καναδάς
Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου
Παίζουν: Μάικλ Κίτον, Έντουαρντ Νόρτον, Έμα Στόουν, Ζακ Γκαλιφιανάκις, Ναόμι Γουότς, Αντρέα Ραιζμπόροου
Ένας ηθοποιός μάχεται ενάντια στο υπερμέγεθες Εγώ του στην ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες (εννέα!) για τα φετινά Όσκαρ. Ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου («Βαβέλ», «Χαμένες αγάπες», «21 γραμμάρια»), υποψήφιος για τα βραβεία σκηνοθεσίας και πρωτότυπου σεναρίου που συνέγραψε με άλλους τρεις, μετατρέπει μία απλή ιστορία προσωπικής επιβεβαίωσης σε εκρηκτικό μείγμα σπαρακτικού υπαρξιακού δράματος, σαρκαστικής διακωμώδησής του και εκθαμβωτικής σουρεαλιστικής ονειροφαντασίας επιπέδου Τέρι Γκίλιαμ. Ο Ρίγκαν Τόμσον, διάσημος για την κινηματογραφική τριλογία με ήρωα τον Άνθρωπο-Πουλί, φιλοδοξεί να καταξιωθεί ως σοβαρός θεατράνθρωπος με ένα έργο στο οποίο πρωταγωνιστεί. Το έχει γράψει (διασκευάζοντας ένα διήγημα του τσεχοφικής παράδοσης Ρέιμοντ Κάρβερ) και σκηνοθετήσει ο ίδιος. Ενώ πλησιάζει η βραδιά της πρεμιέρας, διάφορες αναποδιές βάζουν σε δοκιμασία την ήδη κλονισμένη αυτοπεποίθησή του. Ο συμπρωταγωνιστής του τραυματίζεται και αντικαθίσταται από έναν σπουδαίο θεατρικό ηθοποιό που ναι μεν είναι αστέρι του Μπρόντγουέι, αλλά φέρνει το χάος με την ανεξέλεγκτη συμπεριφορά του. Την ένταση αυξάνουν η κόρη και βοηθός του Ρίγκαν, που μόλις έχει βγει από τη μονάδα απεξάρτησης, η ερωμένη και συμπρωταγωνίστριά του που ζητά πολλά και η πρώην σύζυγός του που κάνει κινήσεις επανασύνδεσης. Επιπλέον, η παντοδύναμη θεατρική κριτικός των "New York Times" απειλεί ότι θα «θάψει» το έργο, χωρίς καν να το έχει δει, επειδή μισεί τη χολιγουντιανή χυδαιότητα, την οποία, κατά τη γνώμη της, εκπροσωπεί ο ταλαίπωρος καλλιτέχνης. Σαν να μην του έφταναν όλα αυτά, ο Ρίγκαν δεν μπορεί να απαλλαγεί από τον Άνθρωπο- Πουλί. Ο πτερωτός άλλος του εαυτός τον παρασύρει σε επικίνδυνες πτήσεις, κάνοντάς τον να χάσει την ουσία, που είναι η αγάπη και όχι ο θαυμασμός. Σαφής αναφορά στον «Μπάτμαν» τον οποίο υποδύθηκε στο παρελθόν ο Μάικλ Κίτον, που διεκδικεί το Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στο "Birdman", την κορυφαία μίας καριέρας με αρκετά σκαμπανεβάσματα. Ο Κίτον ήταν πηγή έμπνευσης για τον Ιναρίτου, τον χαρισματικό Μεξικανό στιλίστα της εικόνας που παρακολουθεί την εξέλιξη της προϊούσας παράνοιας του Ρίγκαν με αεικίνητη κάμερα και εκπληκτικές σφήνες μαγικού ρεαλισμού, μεταμορφώνοντας τον χώρο ενός νεοϋορκέζικου θεάτρου σε κλειστοφοβική χώρα των θαυμάτων. Ονειρικοί, υποβλητικοί, βυθισμένοι στη φωτοσκίαση, οι κινηματογραφικοί πίνακες του Εμάνουελ Λουμπέσκι, υποψήφιου για Όσκαρ φωτογραφίας. Η ύπαρξη ενός αδιάσπαστου χωροχρόνου μέσα και έξω από την πραγματικότητα επιβάλλεται χάρη στην ψηφιακή εξάλειψη των μεταξύ των πλάνων «ραφών», που δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός τεράστιου πλάνου-σεκάνς. Ένα έργο που μας άφησε άφωνους και που εγκαταστάθηκε στον εγκέφαλό μας. Την υποδειγματική δουλειά συνόλου σε όλους τους τομείς μαρτυρούν και οι υπόλοιπες υποψηφιότητες για Όσκαρ: καλύτερης ταινίας, β' ανδρικού ρόλου (Έντουαρντ Νόρτον), β' γυναικείου ρόλου (Έμα Στόουν), μείξης ήχου και ηχητικού μοντάζ. Το σινεμά συναντά το θέατρο με μετωπικές συγκρούσεις εγωκεντρικών χαρακτήρων (ο ένας δονκιχωτικός, ο άλλος η Νέμεσή του, οι υπόλοιποι ανταγωνιστές ή σύμμαχοι με τον έναν ή άλλο τρόπο) και εξαίσιες εικόνες που λες ότι ξεπηδούν μέσα από το ταραγμένο υποσυνείδητο του ήρωα.
Ένα σπίτι στο Παρίσι ** ½
(My old lady)
Δραματική κομεντί - Διάρκεια 106' - Βρετανία, Γαλλία, ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Ίσραελ Χόροβιτς
Παίζουν: Κέβιν Κλάιν, Μάγκι Σμιθ, Κρίστιν Σκοτ Τόμας
Μία παγκόσμια θεατρική επιτυχία διασκευάζεται για τον κινηματογράφο από τον συγγραφέα του αρχικού έργου. Δραματική κωμωδία δωματίου με τρεις «ζουμερούς» βασικούς χαρακτήρες σε πλήρη σκηνική κυριαρχία, το όνειρο κάθε ηθοποιού. Ο Ματίας, Αμερικανός επίδοξος συγγραφέας, αποτυχημένος στην προσωπική και επαγγελματική του ζωή, κληρονομεί ένα σπίτι στο Παρίσι από τον πατέρα του. Στα σχέδιά του να το πουλήσει σε έναν κατασκευαστή πολυτελών ξενοδοχείων στέκεται εμπόδιο η πρώτη ιδιοκτήτρια. Σύμφωνα με έναν αλλόκοτο γαλλικό νόμο, η 92χρονη μαντάμ Ματίλντ δικαιούται να κατοικεί στο ακίνητο, ενώ ο αγοραστής υποχρεούται να της καταβάλλει ένα σεβαστό ποσό κάθε μήνα, ως τον θάνατό της. Ο Ματίας που έχει ξοδέψει και το τελευταίο του σεντ στα εισιτήρια κινδυνεύει να βρεθεί στον δρόμο, έξω από το ίδιο του το σπίτι. Και, φυσικά, προσεύχεται να πεθάνει η γηραιά κυρία. Η κατάσταση περιπλέκεται από τις παρεμβάσεις της Κλόε, της υπερπροστατευτικής κόρης της Ματίλντ. Ο Κέβιν Κλάιν σε έναν εξαιρετικά δύσκολο ρόλο, σχοινοβατεί μεταξύ κωμικού και δραματικού. Κρατώντας με το ένα χέρι τον θρύλο Μάγκι Σμιθ και με το άλλο την Κρίστιν Σκοτ Τόμας σε υπέροχη ωρίμανση στα 55 της, σέρνει τον ερμηνευτικό χορό. Ο Ίσραελ Χόροβιτς, δεξιοτέχνης της θεατρικής γραφής και άξιος δάσκαλος ηθοποιών, προσφέρει και στους τρεις ευκαιρίες ανάδειξης του υποκριτικού τους εύρους, καθώς η χιουμοριστική διάθεση του πρώτου μέρους εξαφανίζεται στο δεύτερο, οπότε διαφαίνεται η απειλή της τραγωδίας, όταν βγαίνουν σκελετοί από το ντουλάπι. Τον λόγο έχουν πλέον τα ψυχολογικά ξεγυμνώματα και οι ανατροπές. Παρά την κομψή σκηνοθεσία, η θεατρική καταγωγή δεν κρύβεται. Μείναμε με την αίσθηση ότι είδαμε τον Κλάιν, τη Σμιθ και τη Σκοτ Τόμας να μεγαλουργούν στο σανίδι. Που δεν είναι και λίγο.
Οδηγός ευτυχίας **
(Maps to the stars)
Δραματική - Διάρκεια 111' - Καναδάς, ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ
Παίζουν: Τζούλιαν Μουρ, Τζον Κιούζακ, Μία Βασικόβσκα, Ρόμπερτ Πάτινσον, Ολίβια Ουίλιαμς, Ίβαν Μπερντ
Η χολιγουντιανή κοινωνία ως μία τερατώδης φυλή εγωπαθών διπόδων. Οι προνομιούχοι κάτοικοι του Μπέβερλι Χιλς προκαλούν απώθηση στον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που δεν δείχνει τον παραμικρό οίκτο για κανέναν τους. Σκοτώστε τους όλους! Ένα κοριτσάκι πεθαίνει από λέμφωμα και γίνεται βασανιστικό όραμα για τον γερασμένο πρόωρα 13χρονο Μπέντζι, αγαπημένο παιδί-θαύμα των στούντιο. Οράματα βλέπει και η Αβάνα, ηθοποιός που κάνει τα πάντα -ως και ομαδικό σεξ- για μία επιτυχημένη επανεμφάνιση. Επανεμφανίζεται και η πυρομανής αδελφή του Μπέντζι, η Άγκαθα, που βγαίνει από ψυχιατρικό ίδρυμα και επιστρέφει στο Λος Άντζελες με επικίνδυνες προθέσεις. Θάνατοι από φωτιά, στο παρελθόν και στο παρόν. Παλιές και νέες αιμομιξίες. Γενικευμένη ψυχασθένεια διαφόρων μορφών και βαθμών. Παρακμή, σαπίλα, όλεθρος! Κερασάκι, η Τζούλιαν Μουρ που προσπαθεί να ενεργηθεί στην τουαλέτα, άνευ προφανούς σεναριακού λόγου. Η πρόκληση για την πρόκληση. Ο σκηνοθέτης τα λέει χύμα, σα να μιλά στον ψυχαναλυτή του, όμως δεν κομίζει γλαύκα. Η απώθησή του για τη χολιγουντιανή παθογένεια εκδηλώνεται με ιδιαίτερα απωθητικό τρόπο και οι βολές του είναι άσφαιρες. Ο πάλαι ποτέ μετρ του σοκ αδυνατεί να προκαλέσει, επειδή o σύγχρονος θεατής έχει δει πολλά και πιο ουσιαστικά στο σινεμά, την τηλεόραση και το διαδίκτυο. Μερικές καλές σκηνές μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού δεν σώζουν το σύνολο, ούτε κάνουν κάπως πιο συμπαθείς τους απεχθείς χαρακτήρες. Τελικά, ο σκληρός μισανθρωπισμός του Κρόνενμπεργκ και η νοσηρή εμμονή του με την ασχήμια καταντούν πληκτικές.

news.gr
Πόσες φορές ξεκινάμε μία φράση, και αναρωτιόμαστε από μέσα μας αν αυτό που λέμε ή γράφουμε είναι σωστό; Αρκετές ίσως. Άλλες πάλι τα λάθη βγαίνουν αβίαστα, είτε στον προφορικό είτε στον γραπτό λόγο.

Ρεπορτάζ: Γιώργος Λαμπίρης

Όπως χαρακτηριστικά λέει ο καθηγητής ο καθηγητής γλωσσολογίας, Χριστόφορος Χαραλαμπάκης στο newsbeast.gr, όποιος κάνει λάθη στη γλώσσα δεν είναι απαραίτητα λόγω έλλειψης μόρφωσης.

Δημοσιογράφοι και πολιτικοί αλλά και όσοι έχουν ως κύριο εργαλείο το λόγο στην καθημερινότητά τους, λένε ή γράφουν πολλές φορές πράγματα, τα οποία μας αφήνουν κυριολεκτικά… άφωνους.

Ο καθηγητής τονίζει πως «όταν ένα λάθος καθιερωθεί στη γλώσσα, παύει να είναι λάθος».

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο κύριος Χαλαμπάκης: «τα λάθη αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας και φυσικά απ’ αυτά δεν μπορούν να εξαιρεθούν τα γλωσσικά λάθη. Ο περισσότερος κόσμος νομίζει ότι τα λάθη οφείλονται μόνο σε άγνοια, αδιαφορία ή επιπολαιότητα των φυσικών ομιλητών και δεν συνειδητοποιεί ότι το ίδιο το γλωσσικό σύστημα παρουσιάζει ποικίλες αλλαγές και «αποκλίσεις». Οι γλωσσολόγοι έχουν καταγράψει ελλείψεις (ζηλιάρης, ζηλιάρα, αλλά ζηλιάρικο από το ζηλιάρικος) και ιδιόμορφους σχηματισμούς (γενική του θανάτου ή του θάνατου, αλλά: είναι του θανατά). Απειράριθμες είναι οι παραδοξότητες ή εσφαλμένες χρήσεις στη γλώσσα που δεν ενοχλούν πια (κάτσε όρθιος, περί ορέξεως ουδείς λόγος, το «ορθό» όμως θα ήταν περί γεύσεων ουδείς λόγος, αφού πρόκειται για το de gustibus non disputantum) κ.ά.».



Καταρχήν ή καταρχάς;
Επειδή το καταρχάς παραπέμπει στο «μαθητάς» και γενικότερα στην καθαρεύουσα, ορισμένοι νιώθουν απέχθεια και το αποφεύγουν, χρησιμοποιώντας το καταρχήν ακόμα και αν είναι λάθος.
Καταρχάς: Πρώτ’ απ’ όλα, αρχικά
Καταρχήν: Κατά βάση, στα βασικά σημεία (Δεν διαφωνώ καταρχήν, αλλά στα βασικά θέματα)
Παρόλ’ αυτά, καταχρηστικά, όπως επισημαίνει ο κύριος Χαραλαμπάκης, κάποιοι χρησιμοποιούν το καταρχήν ακόμα και όταν δεν πρέπει, παρά το γεγονός ότι είναι λάθος.

Από ανέκαθεν ή ανέκαθεν;
Το σωστό είναι το ανέκαθεν. «Η έκφραση από ανέκαθεν οφείλεται στην ασάφεια του συστήματος», επισημαίνει ο γλωσσολόγος. «Ήδη στην ελληνιστική κοινή εμφανίζονται πολύ συχνά ανάλογοι σχηματισμοί: από μακρόθεν. Ο δημοσιογραφικός λόγος επέβαλε τη χρήση του ρήματος διαρρέω ως μεταβατικού, και αντίθετα, του μεταβατικού ρήματος διαπραγματεύομαι με παθητική διάθεση: Οι μετοχές που διαπραγματεύτηκαν (= αποτέλεσαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης) ήταν οι εξής …

«Το πέος του ’40 και το ύστατο… χέρι!»
«Αρκετά από τα λάθη που συγκεντρώνουν οι διάφοροι κινδυνολόγοι αποτελούν συχνά στιγμιαία αδυναμία της γλωσσικής πραγμάτωσης, η οποία οφείλεται σε απροσεξία ή κόπωση του ομιλητή. Το χαίρε δεν απέχει πολύ στην προφορά από το χέρι και γι’ αυτό είναι εύκολα κατανοητή η πρόταση: Όλοι οι συγγενείς μαζεύτηκαν για το ύστατο χέρι. "Το πέος του '40" αποτελεί «φροϊδικό ολίσθημα» (Freudian slip)», σημειώνει ο Χριστόφορος Χαραλαμπάκης.

Λάθη με κριτήριο την εφαρμογή «λογικών» αρχών στις οποίες όμως δεν υπακούει η ίδια η γλώσσα
«Κανονικά θα έπρεπε να λέμε γλυχαιμία, όπως λέμε και γράφουμε λευχαιμία. Έχει όμως επικρατήσει το γλυκαιμία», επισημαίνει ο καθηγητής.

Αποκλίσεις του ίδιου του γλωσσικού συστήματος

Πλήρης ή πλήρες;
Όπως λέει ο γλωσσολόγος, η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι η κλίση των τριγενών και δικατάληκτων επιθέτων της αρχαίας Ελληνικής σε -ης, -ες, οξύτονων ή παροξύτονων. Λάθη του τύπου ένα πλήρης αφιέρωμα γίνονται και από μορφωμένους ομιλητές. Εξίσου συχνά δεν είναι σε θέση πολλοί μητρικοί ομιλητές, και μάλιστα, ανώτατου μορφωτικού επιπέδου, να κλίνουν σωστά τη μετοχή ενεστώτα πολλών ρημάτων. Ένα πανεπιστήμιο μας πληροφορεί ότι διαθέτει Κατάλογο τρεχόντων (αντί τρεχουσών) συνδρομών περιοδικών. Συχνά λέγεται τρεισήμισι κιλά, αντί τριάμισι. Το σωστό είναι τρεισήμισι μήνες, τριάμισι χρόνια.

Αμφιλεγόμενα γλωσσικά λάθη
«Πολλά από τα θεωρούμενα γλωσσικά λάθη αποτελούν ποικιλίες του συστήματος της γλώσσας και δεν είναι επιστημονικά ορθό να οριοθετούνται με διαχωριστικές γραμμές του τύπου: ‘σωστό-λάθος’», λέει ο καθηγητής γλωσσολογίας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Εγχειρισμένος ή εγχειρημένος;
Ο «ορθός» τύπος εγχειρημένος δεν λέγεται. Είμαι (πρόσφατα) εγχειρισμένος θα πει ο νεοέλληνας. Το λόγιο αρχαίο ρήμα εγχειρώ, από το οποίο παράγεται η εγχείρηση, έχει εδώ και αιώνες αντικατασταθεί από το εγχειρίζω, με την ίδια σημασία, που είναι και αυτό της μεταγενέστερης εποχής. Γιατί, λοιπόν, να παράγεται η μετοχή από το εγχειρώ και όχι από το εγχειρίζω; Η εγχείρηση γράφεται συχνά με ι, επειδή συνδέεται από τον κόσμο με το εγχειρίζω.

Χειρούργος ή χειρουργός; 
Και τα δύο είναι σωστά. Το χειρουργός ανήκει στο επίσημο ύφος

Πρωτίστως ή πρώτιστα;
Κανονικός θεωρείται ο δεύτερος τύπος, όπως άριστα και όχι αρίστως, όμως από το πρώτιστος, αναλογικά προς το ευχάριστος σχηματίστηκε το πρωτίστως.



Απηυδήσει ή απαυδήσει;
Το σωστό είναι το απαυδήσει και όχι το απηυδήσει, για χρήση στο παρόν. Γίνεται απηύδησε όμως σε παρελθοντικό χρόνο.

Παράγγειλα ή παρήγγειλα;
Το σωστό σε αυτή την περίπτωση είναι το παράγγειλα, αλλά συμβαίνει το ίδιο όπως και στην περίπτωση του «απηύδησα».

Οκτώμβριος ή Οκτώβριος;
Το σωστό είναι σύμφωνα με τον κύριο Χαραλαμπάκη το Οκτώβριος. Υπάρχει όμως το Νοέμβριος και το Δεκέμβριος με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ισορροπία και να ‘γέρνει’ το σύστημα. «Δεν αποκλείεται όμως κάποια στιγμή να επικρατήσει το Οκτώμβριος και πλέον να μην ενοχλείται κανείς από τη χρήση του», επισημαίνει.

Παρεπιπτόντως ή παρεμπιπτόντως;
Το σωστό είναι το παρεμπιπτόντως.

Λάθη στη χρήση απαιτητικού λεξιλογίου
Απειρόκαλος δεν είναι ο καλαίσθητος, αλλά ακριβώς το αντίθετο, ο ακαλαίσθητος. Ευάριθμος: δεν είναι ο πολυάριθμος, αλλά ο ολιγάριθμος.

«Όσο και αν ενοχλούνται ορισμένοι, πρέπει να γίνει ευρύτερα κατανοητό ότι η γλώσσα δεν διαμορφώνεται στα γραφεία των λογίων. Επιβάλλεται να παρακολουθεί κανείς πως εξελίσσεται η χρήση της γλώσσας και να διαμορφώνεται ανάλογα η γλωσσική μας πολιτική», συμπληρώνει ο Χριστόφορος Χαραλαμπάκης.

Κηφισίας ή Κηφηφίας; - Αράχωβας ή Αραχώβης;
«Δεν υπάρχει λόγος να πειθαναγκάσουμε τον κόσμο να λέει Λεωφόρος Κηφισιάς, αφού ο τύπος Κηφησίας είναι εσφαλμένος, αποτέλεσμα υπερδιόρθωσης. Και η οδός Αραχώβης δεν θα γίνει οδός Αράχοβας. Όταν όμως υπάρχουν περιθώρια παρέμβασης για την αποτροπή χρήσης της αδόκιμης λέξης ή έκφρασης, τότε είναι υποχρέωση των ειδικών και άλλων κρατικών ή μη φορέων να ασκήσουν την επιρροή τους για την καθιέρωση του ορθού και τη βελτίωση της ποιότητας της γλώσσας των Νεοελλήνων», εξηγεί ο γλωσσολόγος.

Οι… στήλες του «Ολυμπίου Διός»
Ο καθηγητής αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι ο κόσμος λέει τώρα πια οι στύλοι και όχι οι στήλες «του Ολυμπίου Διός».

Το λεξικό της Ακαδημίας Αθηνών
Η Ακαδημία Αθηνών κυκλοφόρησε πριν από δύο μήνες το Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο οποίο εισάγει το κριτήριο της χαλαρής νόρμας και αποενοχοποιεί τον μητρικό ομιλητή από μια σειρά υποτιθέμενων «λαθών». Θεωρεί ισοδύναμους τους τύπους αβγό και αυγό, κτίριο και κτήριο. Επισημαίνει όμως τα εμφανή λάθη, όπως αδριάντας, απαξιεί (απαξιοί το σωστό), βλήτο (βλίτο το σωστό), γεννηθήτω (γενηθήτω το σωστό), γραφειοκρατεία (γραφειοκρατία το σωστό).



Ξενόφερτες λέξεις
Δεν είναι λάθος η χρήση πληθυντικού για ξενικές λέξεις, των οποίων η χρήση γίνεται κατά περίπτωση.

Κόκα-κόλα ή κόκα-κόλες;
Για παράδειγμα «Ήπιαμε δύο κοκακόλες. Δεν συνηθίζεται να λέμε «Ήπιαμε δύο κοκα-κόλα», ενώ υπάρχουν και οι άκλιτες ξενικές λέξεις όπως το μπουφάν ή το μπριάμ.

Smartphone ή smartphones;
«Είμαστε σε ένα στάδιο που περιμένουμε τι θα γίνει. Και τα δύο όμως είναι σωστά, τόσο τα “smartphones”, όσο και τα “smartphone”. Η γλώσσα εξελίσσεται και περιμένουμε να δούμε αν θα καθιερωθεί στο κλιτικό μας σύστημα μία λέξη, κάτι που δεν το γνωρίζουμε εκ των προτέρων. Σε κάθε περίπτωση η γλώσσα αλλάζει και κάτι που χθες μπορεί να είχε μία μορφή, αύριο να είναι διαφορετικό», σύμφωνα με τον καθηγητή.

«Ο κλειδαράς δεν είναι αυτός που φτιάχνει μεταλλικά κλειδιά»
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο κλειδαράς δεν είναι αυτός που φτιάχνει μεταλλικά κλειδιά.

Ο Χριστόφορος Χαραλαμπάκης επισημαίνει ότι η έννοια κλειδί άλλαξε, δεδομένου ότι υπάρχουν μαγνητικά κλειδιά ή κάρτες κλειδιά. «Κλειδαράς είναι ο επαγγελματίας που πουλάει κλειδιά όλων των ειδών αλλά και κλειδαριές. Φτιάχνει αντικλείδια και επισκευάζει όλων των ειδών τα κλειδιά και τις κλειδαριές ή ανοίγει κλειδαριές όταν ο ιδιοκτήτης τους έχει κλειστεί έξω».

«Ο οικοδόμος δεν είναι αυτός που κατασκευάζει σπίτια»
«Τέλος, ο οικοδόμος δεν είναι αυτός που κατασκευάζει σπίτια. Οικοδόμος είναι κάθε τεχνίτης που κατασκευάζει το οτιδήποτε είναι σχετικό με την αποπεράτωση ενός σπιτιού. Οικοδόμος μπορεί να είναι και ο «μπετατζής» και ο «πλακατζής» ή ο «πατωματζής», αλλά και ο «σκεπάς». Όλα αυτά δείχνουν την εξέλιξη της γλώσσας με βάση τις σύγχρονες συνθήκες και απαιτήσεις. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι πριν από μερικά χρόνια δεν υπήρχε το κοινωνικό φαρμακείο ή το κοινωνικό παντοπωλείο, καθώς οι σύγχρονες ανάγκες ήταν εκείνες που τα «γέννησαν». Η γλώσσα παρακολουθεί και καταγράφει ως ευαίσθητος σεισμογράφος ότι γίνεται στην κοινωνία», καταλήγει ο κύριος Χαραλαμπάκης.

Η χειμερινή σεζόν είναι πάντα καλύτερη για το ελβετικό χωριό Verbier, όταν γεμίζει από διάσημους, πλούσιους και φυσικά… γαλαζοαίματους, οι οποίοι κάθε χρόνο φροντίζουν να περάσουν έστω και μερικές ημέρες απολαμβάνοντας υπηρεσίες πολλών αστέρων και ένα εντυπωσιακό κατάλευκο τοπίο.

 

Ακόμη και τα "κλασικά", γνωστά πολυτελή χειμερινά θέρετρα, όπως το Γκστάαντ, το Σεντ Μόριτζ, το Τσερμάτ και το Νταβός "πασχίζουν" να διατηρήσουν τη φήμη τους, ενώ την ίδια ώρα οι τιμές στα σαλέ του Verbier συνεχίζουν να ανεβαίνουν και το χρήμα ρέει άφθονο σαν… το παραδοσιακό, ζεστό, αρωματικό κρασί glühwein.
Φυσικά, στην άνοδο της φήμης της περιοχής έχουν συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό οι επισκέψεις γαλαζοαίματων και βασιλικών οικογενειών της Ευρώπης, όπως η πριγκίπισσα Mary και ο πρίγκιπας Frederik της Δανίας. Το Verbier επιλέγουν για να φρεσκάρουν τις γνώσεις τους στο σκι και οι Μπέκαμ (Ντέιβιντ και Βικτόρια), ενώ το ελβετικό χωριό έχουν επισκεφθεί και οι ηθοποιοί Λεονάρντο ντι Κάπριο και Τζουντ Λο, αλλά και ο διάσημος βρετανός σεφ Τζέιμι Όλιβερ.
Πριν από λίγο καιρό η PixieLott και ο σύντροφός της πέρασαν μερικές ημέρες στο προσφάτως εγκαινιασμένο ξενοδοχείο Whotel, το οποίο χρεώνει μόλις… 8.870 ευρώ τη βραδιά στην αριστοκρατική του σουίτα των 184 τετραγωνικών μέτρων, με ξεχωριστό λοφτ, τζακούζι και ταράτσα.
Το χωριό έχει επιλέξει και ο Ρίτσαρντ Μπράνσον για το δικό του VerbierLodge, το οποίο συμπεριελήφθηκε στη λίστα του περιοδικού Forbes ως ένα από τα μέρη "που μπορείς να κάνεις διακοπές σα δισεκατομμυριούχος".
Η διαμονή στο υπερπολυτελέστατο σαλέ του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία στοιχίζει από 146.000 ευρώ την εβδομάδα. Μπορεί να φιλοξενήσει 18 ενήλικες σε 9 υπνοδωμάτια και μέχρι 6 παιδιά σε ειδικά σχεδιασμένο χώρο με κουκέτες.
Το ελβετικό χωριό που αγαπούν οι… πάμπλουτοι του κόσμου βρίσκεται στη νοτιοδυτική Ελβετία, στο καντόνι του Valais.
Ένα από τα πιο ακριβά ακίνητα της τοπικής αγοράς είναι το LaTruffeBlanche, η τιμή του οποίου ανέρχεται στα 47 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με όσα αναφέρει δημοσίευμα της MailOnline. Το ακίνητο διαθέτει φυσικά, δική του πισίνα, αίθουσα κινηματογράφου καθώς και ένα νυχτερινό κέντρο διασκέδασης. Μπορεί να φιλοξενήσει 20 άτομα, έχει εννιά τζάκια, θερμαινόμενα πατώματα, βιβλιοθήκη, καλύμματα τοίχου από ιταλικό μετάξι και δικό του κελάρι, με θέα… στο εσωτερικό της πισίνας.

Δεν είναι να απορεί κανείς για ποιο λόγο επιλέγουν αυτόν τον προορισμό…

Ακούγεται ασήμαντο, κριτικάρει όμως ένα σύνηθες και ενίοτε «ενδογαμικό» νταραβέρι στην επικράτεια του θεάματος: ο λόγος για το πρόσφατο σχόλιο του Τζόνι Ντεπ εναντίον συναδέλφων του που κεφαλαιοποιούν τη φήμη τους για να κυκλοφορήσουν δίσκους με τα αξιόλογα ή όχι και τόσο μουσικά κατορθώματά τους.

«Ολη αυτή η νοοτροπία είναι για μένα κάτι το άρρωστο και πάντα μου έφερνε αναγούλα» έλεγε προ ημερών ο 51χρονος ηθοποιός σε συνέντευξη Τύπου στο Βερολίνο, στο πλαίσιο της πρεμιέρας του τελευταίου του φιλμ «Ο κύριος Μόρντεκαϊ».

Ο ίδιος βέβαια και αξιοπρεπής κιθαρίστας είναι, και σε δίσκους των Oasis ή του Μέριλιν Μάνσον έχει συμμετάσχει. Ακόμα και επί σκηνής έχει βρεθεί με ονόματα όπως οι Aerosmith, Bill Gibbons ή το σούπερ γκρουπ The New Basement Tapes.

Η ειδοποιός διαφορά είναι, κατά τη γνώμη του, το χαμηλό προφίλ του. «Είμαι πολύ τυχερός που έχω παίξει σε άλμπουμ φίλων και θα συνεχίσω να το κάνω - η μουσική είναι ακόμα μέρος της ζωής μου. Αλλά δεν θα ακούσετε να γίνεται λόγος για την Johnny Depp Band» δήλωνε σε εκείνη τη συνέντευξη.

«Οποιοσδήποτε με κάποιον συγκεκριμένο βαθμό επιτυχίας», συνέχιζε, «που διαθέτει και μια μουσική πλευρά μπορεί να ξεκινήσει μια μπάντα, εκμεταλλευόμενος τη δουλειά του σε άλλους τομείς (…). Οσοι ακούν μουσική όμως θα έπρεπε να ενδιαφέρονται για μουσική».

Τα λεγόμενά του λογικά είχαν στόχο ηθοποιούς όπως η Σκάρλετ Τζοχάνσον, ο Ράσελ Κρόου ή ο Τζάρεντ Λίτο. Οχι ότι τα σχολίασαν. Κάποιος επειδή μπορεί να μη βρήκε τον λόγο, άλλος επειδή ντράπηκε. Και ένας τρίτος επειδή δεν εντόπισε πρόβλημα στο να έχει μια δουλειά και ένα χόμπι.

ΠΗΓΗ: tanea.gr

Είχε σπουδάσει ψυχολογία, μόλις είχε απολυθεί από ένα κρουαζιερόπλοιο και δεν είχε ιδέα από επιχειρήσεις και μόδα. Κι όμως, ένας άνδρας «κατέβασε» μία απίστευτη ιδέα, που του άλλαξε τη ζωή, χάρη σε ένα εξαιρετικά άβολο ζευγάρι γόβες στιλέτο.
Η ιστορία του Ματ Χόραν είναι η απόδειξη πως οι καλές ιδέες- αν βέβαια κάποιος τις… δουλέψει πολύ- αποδίδουν και χαρίζουν επιτυχία και χρήματα. Ο νεαρός από το Μπρίστολ επέστρεφε ένα βράδυ με τη σύντροφό τους στο σπίτι. Εκείνη δεν μπορούσε καν να περπατήσει εξαιτίας του πόνου που της προκαλούσαν οι γόβες στιλέτο που φορούσε. Ενώ την κουβαλούσε στην πλάτη του, ο Χόραν της είπε ότι θα έπρεπε να φοράει πιο βολικά παπούτσια, ή να κουβαλάει στην τσάντα της ένα τυλιγμένο ζευγάρι εναλλακτικών υποδημάτων. Εκείνη του απάντησε πως δεν υπήρχε κάτι τέτοιο. Ηταν η στιγμή… μηδέν για τον Χόραν.
«Την ακούμπησα σε έναν τοίχο για να ξεκουραστώ και έγραψα στο κινητό μου ”Να εφεύρω τα παπούτσια που τυλίγονται”. Ήταν μία μεθυσμένη στιγμή ”Εύρηκα”, που άλλαξε την πορεία της ζωής μου», γράφει ο Χόραν σε άρθρο του στην εφημερίδα Guardian.
Την επόμενη ημέρα κιόλας, άρχισε την έρευνα. Ηταν τρομερά ενθουσιασμένος με τη σκέψη να φτιάξει τα πρώτα «τυλιχτά» παπούτσια στον κόσμο και το πρώτο αυτόματο μηχάνημα στο οποίο αυτά θα πωλούνταν, που δεν τον πτοούσε η σκέψη ότι δεν είχε ιδέα από επιχειρήσεις ή μόδα.
Δεν άκουσε καν τους συγγενείς και φίλους που του έλεγαν ότι θα κάνει μία… τρύπα στο νερό γιατί αν πράγματι αυτή η ιδέα ήταν καλή, θα την είχε υλοποιήσει ήδη κάποιος άλλος. Στα 28 του, ο Χόραν επέστρεψε στο πατρικό του, για να μειώσει τα έξοδα, και άρχισε να δημιουργεί την Rollasole, όπως λέγεται η εταιρεία του.
Εμαθε τα πάντα για τις επιχειρήσεις ψάχνοντας στο Google και ρωτώντας φίλους. Πέντε χρόνια αργότερα, εκείνη η βραδινή αναλαμπή, έχει πάρει σάρκα και οστά. Ο Χοράν συνεργάζεται με μεγάλα καταστήματα στη Βρετανία και τις ΗΠΑ, συμφώνησε να πωλούνται τα παπούτσια-ρολό σε γνωστά ξενοδοχεία και καζίνο στο Λας Βέγκας, ενώ ήδη τα προωθεί στη Μέση Ανατολή, τη Νότια Αφρική και την Αυστραλία.
Στόχος του; Να γίνουν τα παπούτσια του το τέταρτο αντικείμενο που δεν θα λείπει ποτέ από τη γυναικεία τσάντα, μετά από τα κλειδιά, το τηλέφωνο και το πορτοφόλι.
matt_horan
Πηγή: iefimerida.gr
Βραζιλία: Πώς μια χωματερή έβγαλε στην «ανεργία» 2.000 ρακοσυλλέκτες
Γίνεται το κλείσιμο μιας χωματερής να οδήγησε στο ταμείο ανεργίας πάνω από 2.000 ρακοσυλλέκτες; Γίνεται, στη Βραζιλία, εκεί όπου η απόφαση των αρχών του Ρίο ντε Τζανέιρο να κλείσουν τη φημισμένη χωματερή Ζαρντίμ Γκραμάτσο, στάθηκε ως αφορμή να χάσουν το σταθερό τους μηνιαίο εισόδημα πάνω από 2.000 άτομα και οι οικογένειες τους.
Το BBC πραγματοποίησε ένα οδοιπορικό στη Ζαρντίμ Γκραμάτσο, η οποία άνοιξε το 1978 κι έγινε γνωστή παγκοσμίως μέσα από το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ «Waste Land» που προτάθηκε μέχρι και για Όσκαρ, ενώ συνομίλησε και με πολλούς «καταντόρες» («ρακοσυλλέκτες»), που μέχρι το καλοκαίρι του 2012 κέρδιζαν τα προς το ζην και ταυτόχρονα συντηρούσαν τις οικογένειές τους αναζητώντας υλικά προς ανακύκλωση μέσα σε βουνά σκουπιδιών.
Η σκουπιδούπολη, που δεχόταν καθημερινά 9.000 τόνους  σκουπιδιών, ήταν χτισμένη πάνω σε βάλτο, ακριβώς κάτω από το γιγαντιαίο άγαλμα του Ιησού του Λυτρωτή στο όρος Κορκοβάδο.
Ωστόσο, οι αρχές της πόλης αποφάσισαν μετά από 34 χρόνια να κλείσουν τη μεγαλύτερη χωματερή της Λατινικής Αμερικής, εξαιτίας της διαρροής τοξικών αποβλήτων στη θάλασσα, κι εν μέσω φόβων για το περιβάλλον και για τον τουρισμό της μεγαλούπολης των 12 εκατομμυρίων κατοίκων.
Οι 2.000 «καταντόρες» έλαβαν ένα χρηματικό ποσό της τάξεως των 6.500 ευρώ ως αποζημίωση, ωστόσο, όπως λένε τώρα, δυο χρόνια μετά, στην απεσταλμένη του βρετανικού δικτύου, δεν είναι ικανοποιημένοι αφού κέρδιζαν έως και 40 ευρώ ημερησίως σε μια χώρα, όπου ο βασικός μισθός είναι περίπου 300 δολάρια.
















Οι περισσότεροι από τους καταντόρες εργάζονται πλέον για την εταιρεία ανακύκλωσης Polo de Reciclagem de Gramacho, όμως όπως ισχυρίζονται, δεν βγάζουν τόσα χρήματα όσο παλιά, παρά το γεγονός πως οι συνθήκες εργασίας είναι απείρως πιο ανθρώπινες. «Στη παλιά χωματερή δεν ήταν τόσο δύσκολη η δουλειά μας», λέει η Γκλόρια Κριστίνα ντος Σάντος που ξεκίνησε να εργάζεται στη Ζαρντίμ Γκραμάτσο όταν ήταν 11 ετών.
«Ο μόνος μας φόβος ήταν απλώς μην πατήσουμε ή τρυπηθούμε από κάτι επικίνδυνο, καθώς στη χωματερή κατέληγε ό,τι μπορείς να φανταστείς από τα νοσοκομεία της πόλης. Μια μέρα πάτησα σε μια βελόνα και μολύνθηκα και δεν μπορούσα να εργαστώ για έξι μήνες», συνεχίζει.
«Στη νέα δουλειά βγάζω 160 ευρώ, το ένα τρίτο από αυτό που συνήθιζα να κερδίζω με ό,τι συνέλεγα και πουλούσα από την δουλειά μου στη Ζαρντίμ Γκραμάτσο» λέει με τη σειρά της η Κλεονίς Μπέντο, που μια φορά μάλιστα είχε βρει ανάμεσα στα σκουπίδια ένα χρυσό περιδέραιο ανυπολόγιστης αξίας. Πουλώντας το στη μαύρη αγορά, κέρδισε τόσα χρήματα ώστε είχε τη δυνατότητα να αγοράσει μια μεζονέτα. Τώρα, όπως λέει, που τέτοια τύχη…
Ένας άλλος ρακοσυλλέκτης, ο Ζεράλντο Ολιβέιρα, είχε βρει ανάμεσα στα σκουπίδια ένα μικρό σωλήνα όπου μέσα υπήρχαν χρήματα αξίας 9.000 ευρώ... Πλέον, κι αυτός πρέπει να αρκεστεί στο μηνιαίο του μισθό των 160-180 ευρώ, παρά το ότι, όπως λέει, παλιότερα μπορούσε να βγάλει μέχρι και 1.200 ευρώ το μήνα απλώς ψάχνοντας.
«Στη παρούσα φάση, είμαστε εντάξει με τη ζωή μας», συνοψίζει μια άλλη καταντόρα, η Ροσινέτε ντος Σάντος, καταλήγοντας ωστόσο με νόημα πως «αν μας έλεγαν πως άνοιξε μια νέα χωματερή στο Ρίο, θα αφήναμε αυτοστιγμεί την τωρινή μας εργασία και θα πηγαίναμε να ξαναζήσουμε στη χωματερή»...
in.gr
Ανακάλυψη: Μεταλλικές επιφάνειες που διώχνουν το νερό!
Επιστήμονες στις ΗΠΑ κατάφεραν να δημιουργήσουν μεταλλικές επιφάνειες τόσο υδροφοβικές, που όταν πέφτουν πάνω τους σταγόνες νερού, αυτές αναπηδούν και απομακρύνονται. Με αυτό τον τρόπο, το μέταλλο αυτοκαθαρίζεται (καθώς οι σταγόνες, προτού απομακρυνθούν, παίρνουν μαζί τους τη σκόνη), δεν πιάνει πάγο, ούτε σκουριάζει στον ίδιο βαθμό.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Οπτικής του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, με επικεφαλής τον καθηγητή φυσικής Τσουνλέι Γκούο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό εφαρμοσμένης φυσικής "Journal of Applied Physics", σύμφωνα με το BBC, χρησιμοποίησαν τη βοήθεια ενός ισχυρού λέιζερ για να διαμορφώσουν κατάλληλα μικρά τμήματα μεταλλικών επιφανειών από τιτάνιο, πλατίνα και ορείχαλκο.

Αν καταστεί εφικτό η ίδια τεχνική να εφαρμοστεί όχι μόνο στο εργαστήριο, αλλά σε μεγάλη κλίμακα, τότε θα είναι δυνατό να παραχθούν νέα υλικά κάθε είδους, από ηλιακούς συλλέκτες έως είδη μπάνιου, τα οποία δεν θα σκουριάζουν, ούτε θα λερώνονται εύκολα.

Η νέα μελέτη εντάσσεται σε μια ολοένα εντεινόμενη προσπάθεια των επιστημόνων και μηχανικών σε όλο τον κόσμο να ανακαλύψουν νέα σούπερ-υδροφοβικά (ή γενικότερα υγροφοβικά) υλικά. Πολλές πρόοδοι έχουν γίνει μέχρι σήμερα σε αυτό το πεδίο.

Η νέα τεχνική, όπως είπε ο Τσουνλέι Γκούο, «κάνει το υλικό τόσο έντονα υδροφοβικό, που οι σταγόνες του νερού αναπηδούν, μετά προσγειώνονται πάλι στην επιφάνεια του υλικού, στη συνέχεια αναπηδούν ξανά, ώσπου τελικά απλώς κυλάνε μακριά».

Το "μυστικό» βρίσκεται στη δημιουργία με το λέιζερ μικροσκοπικών παράλληλων αυλακώσεων στο μέταλλο, οι οποίες απέχουν μεταξύ τους ελάχιστα. Αυτές οι αυλακώσεις καλύπτονται από πολύπλοκες νανοδομές που δίνουν τελικά στην επιφάνεια τις μοναδικές υδροφοβικές ιδιότητές της.

Το νέο υλικό είναι ακόμη πιο «γλιστερό» και από το Τεφλόν, ένα υγροφοβικό υλικό γνωστό από την χρήση του σε αντικολλητικά σκεύη κουζίνας. Όμως για να γλιστρήσουν οι σταγόνες του νερού από μια επιφάνεια Τεφλόν, αυτή πρέπει να έχει κλίση σχεδόν 70 μοιρών, ενώ για τα νέα μεταλλικά υλικά δεν χρειάζεται κλίση μεγαλύτερη των τεσσάρων μοιρών.

Ακόμη το νέο υλικό έχει εντυπωσιακές ιδιότητες αυτοκαθαρισμού. Οι ερευνητές σκέπασαν με σκόνη μια υδροφοβική μεταλλική επιφάνεια και διαπίστωσαν ότι αρκούσαν δέκα έως 15 σταγόνες νερού (αφότου αναπήδησαν) για να την αφήσουν τελείως καθαρή και στεγνή.

Για να έχει όμως πρακτικές εφαρμογές η τεχνική δημιουργίας του υδροφοβικού μετάλλου, σύμφωνα με τους επιστήμονες, πρέπει να γίνει πιο γρήγορη και πιο φτηνή. Προς το παρόν, για την υδροφοβική διαμόρφωση ενός μετάλλου με επιφάνεια μιας τετραγωνικής ίντσας χρειάζεται μία ώρα. Πάντως, δεν αναμένεται ότι σύντομα θα γίνει δυνατή η βιομηχανική αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας.
novasports.gr
Αυστραλία: Ψάρεψαν προϊστορικό καρχαρία με 300 δόντια
Αυστραλοί ψαράδες ανέσυραν από τα βάθη των ωκεανών ένα πλάσμα βγαλμένο από την πιο νοσηρή φαντασία του Χ.Γκίγκερ, του Ελβετού δημιουργού του κινηματογραφικού Alien: ψαράδες κοντά στη θαλάσσια περιοχή Λέικς Έντρανς στη Βικτόρια της Αυστραλίας ψάρεψαν από βάθος 700 μέτρων έναν καρχαρία-ζωντανό απολίθωμα, που μοιάζει να έρχεται από… την Ιουρασική περίοδο.

Το πλάσμα, χρώματος σκούρου καφέ και μήκους σχεδόν δύο μέτρων, είναι ένα τρομακτικό ψάρι σε σχήμα γλιστερού χελιού που συνήθως συναντάται σε βάθη άνω των 1.500 μέτρων.




Εξοπλισμένο με πολλαπλές σειρές από κοφτερά δόντια, θεωρείται ζωντανό απολίθωμα καθώς υπολογίζεται πως βρίσκεται στη γη εδώ και 80 εκατομμύρια χρόνια –μάλιστα, οι ιχθυολόγοι λένε πως το συγκεκριμένο είδος είναι ένα από τα μόλις δύο είδη που εξακολουθούν να υπάρχουν στον πλανήτη από την περίοδο εκείνη.

«Το είδος αυτό διαθέτει 300 κοφτερά δόντια, σε 25 σειρές, οπότε αυτό σημαίνει πως αν κάτι βρεθεί μέσα στο στόμα του, δεν πρόκειται να ξεφύγει απ’ αυτό», σημειώνει με νόημα ο Σάιμον Μπογκ, επικεφαλής της SEFTA, μιας τοπικής ένωσης ιχθυολόγων.



Ο καρχαρίας προσφέρθηκε αρχικά σε ιχθυολόγους για περαιτέρω μελέτη, όμως, άγνωστο γιατί, οι επιστήμονες δεν το πήραν, οπότε το ψάρι θανατώθηκε και το κρέας του πουλήθηκε πολύ ακριβά.

in.gr


Αρχαίοι πάπυροι γραμμένοι στα ελληνικά, που είχαν καεί από την καταστροφική έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. και είχαν θαφτεί στις στάχτες της γειτονικής πόλης του Ηρακλείου (Ερκουλάνουμ), για πρώτη φορά θα αποκαλύψουν τα μυστικά τους, καθώς επιστήμονες κατάφεραν, με τη βοήθεια μιας νέας ισχυρής τεχνικής ακτίνων-Χ, να διαβάσουν τις πρώτες λέξεις σε δύο από αυτά τα χειρόγραφα.

Ιταλοί επιστήμονες του Ινστιτούτου Μικροηλεκτρονικής και Μικροσυστημάτων του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνών στη Νάπολη, με επικεφαλής τον φυσικό Βίτο Μοτσέλα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», σε συνεργασία με Γάλλους συναδέλφους τους, σύμφωνα με το BBC, το «Science» και το «Nature», κατόρθωσαν να διαβάσουν ένα μέρος από το περιεχόμενο των μισοκατεστραμμένων παπύρων που είναι διπλωμένοι, χωρίς να τους ανοίξουν.

Οι εν λόγω πάπυροι, μαζί με εκατοντάδες άλλους, είχαν ανακαλυφθεί το 1754 και αποτελούσαν μέρος μιας βιβλιοθήκης με 600 έως 700 βιβλία, η οποία βρισκόταν σε ένα μικρό δωμάτιο μιας μικρής ρωμαϊκής βίλας του Ηρακλείου, μιας πόλης που καταστράφηκε μαζί με την Πομπηία, όταν εξερράγη το ηφαίστειο, γι’ αυτό και ονομάστηκε «η άλλη Πομπηία».
Η βίλα και η βιβλιοθήκη (ουσιαστικά η μόνη που έχει διασωθεί από την κλασική αρχαιότητα), που είναι γεμάτη από επικούρειες φιλοσοφικές πραγματείες, πιστεύεται ότι ανήκε σε κάποιον πλούσιο Ρωμαίο πολιτικό, ίσως τον πεθερό του Ιούλιου Καίσαρα, τον Καλπούρνιο Πίζο Καισονίνο.


Μετά την έκρηξη του Βεζούβιου, ένα κύμα καυτού αέρα, που έφθασε τους 320 βαθμούς Κελσίου, έκαψε τους ευαίσθητους πάπυρους και τους άφησε απανθρακωμένους σε μια κατάσταση υπερβολικά ευάλωτη για να δοκιμάσουν οι ερευνητές να τους ανοίξουν και να τους διαβάσουν (συνήθως με υπέρυθρες κάμερες), χωρίς να διακινδυνεύσουν σοβαρά να τους καταστρέψουν. Έτσι, μέχρι σήμερα τα χειρόγραφα αυτά, που μπορεί να φθάνουν σε μήκος τα 15 μέτρα όταν ξετυλιχτούν, κρατούσαν τα μυστικά τους.

Οι Ιταλοί επιστήμονες αξιοποίησαν μια νέα τεχνολογία τομογραφίας ακτίνων-Χ, η οποία διαχωρίζει το καμένο υπόστρωμα του παπύρου από τα γράμματα με μαύρο μελάνι, χάρη στην ανεπαίσθητη, αλλά διακριτή, διαφορά με την οποία τα δύο υλικά (ο πάπυρος και το μελάνι), διαθλούν τις ακτίνες-Χ. Γι’ αυτό το σκοπό, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν το Ευρωπαϊκό Σύγχροτρον, που βρίσκεται στη Γκρενόμπλ. Τα γράμματα βρίσκονται μόλις 0,1 χιλιοστά πάνω από την επιφάνεια του παπύρου, όμως είναι δυνατό να διαβαστούν.

Η νέα τεχνική έφερε στο φως μεμονωμένα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, καθώς και μερικές ολοκληρωμένες ελληνικές λέξεις, σε δύο χειρόγραφα, εκ των οποίων το ένα είχε καταστεί δυνατό να ξετυλιχτεί προηγουμένως. Οι δύο πάπυροι είχαν δοθεί ως δώρο στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη το 1802 και σήμερα ανήκουν στο Ινστιτούτο της Γαλλίας. Δεν είναι παράξενο που είναι γραμμένοι στα ελληνικά, καθώς στην περιοχή εκείνη της Ιταλίας υπήρχε μακρόχρονη ελληνική παρουσία.

Συγκρίνοντάς τους με έναν άλλο σωζόμενο πάπυρο από το Ηράκλειο, που είχε γραφεί από τον επικούρειο φιλόσοφο και ποιητή Φιλόδημο του 1ου αιώνα π.Χ., οι ερευνητές δεν αποκλείουν αυτός να είναι ο συγγραφέας και του ενός καμένου παπύρου.
Προς το παρόν, οι ερευνητές δεν έχουν καταφέρει να φωτίσουν το πλήρες περιεχόμενο των παπύρων, αλλά πιστεύουν ότι θα το πετύχουν, αν προσφύγουν σε ένα ακόμη ισχυρότερο μηχάνημα εκπομπής ακτίνων-Χ.


Για μία «επανάσταση στην παπυρολογία» έκανε λόγο ο Βίτο Μοτσέλα, ο οποίος ευελπιστεί ότι, χάρη στη νέα τεχνολογία, ανοίγει ο δρόμος για να διαβαστεί πλέον μια σωρεία αδιάβαστων μέχρι σήμερα αρχαίων κειμένων.

naftemporiki.gr

Τα ζώα που ζουν σε κρύα κλίματα είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από τις αρνητικές συνέπειες της παγκόσμιας υπερθέρμανσης σε σχέση με αυτά που ζουν σε πιο θερμά μέρη του κόσμου, σύμφωνα με ευρήματα διεθνούς ομάδας ερευνητών από τα Πανεπιστήμια του Σίδνεϊ, της Λωζάνης και της Γλασκώβης.
Η ερευνητική ομάδα εξέθεσε κουνουπόψαρα σε διάφορες αλλαγές θερμοκρασίας δοκιμάζοντας την ικανότητά τους να εγκλιματιστούν στις μεταβολές του περιβάλλοντός τους, και συμπέρανε πως αυτές οι συμπεριφορές ενδέχεται να ισχύουν και για άλλα είδη.

Οι επιστήμονες επέλεξαν να μελετήσουν τα κουνουπόψαρα επειδή έχουν τη φήμη πως είναι σε θέση να εγκλιματίζονται εύκολα στις αλλαγές του περιβάλλοντός τους. Τα ψάρια εισήχθησαν στην Αυστραλία το 1925, με την ελπίδα ότι θα συμβάλουν στη μείωση του πληθυσμού των κουνουπιών. Από τότε έχουν εξαπλωθεί σε υδάτινα σώματα όλης της χώρας, λόγω της ικανότητάς τους να προσαρμόζονται στις διαφορές θερμοκρασίες του νερού και σήμερα πλέον θεωρούνται παράσιτο.

Για να μάθει περισσότερα σχετικά με τις ικανότητες εγκλιματισμού των ψαριών, η ερευνητική ομάδα συνέλεξε δείγματα από μια καλά μελετημένη τοποθεσία με καταγεγραμμένες διακυμάνσεις θερμοκρασίας, και τα τοποθέτησε σε δεξαμενές νερού σε διάφορους βαθμούς Κελσίου. Η ικανότητά εγκλιματισμού τους δοκιμάστηκε με τη δημιουργία ενός τεχνητού ρεύματος επίσης διαφόρων βαθμών Κελσίου και τελικά αξιολογήθηκε το πόσο καλά τα ψάρια κολυμπούσαν κόντρα σε αυτό.

Η ανάλυση των δεδομένων αποκάλυψε ότι ορισμένα δείγματα ήταν πολύ καλύτερα στο να προσαρμόζονται σε υψηλότερες θερμοκρασίες σε σχέση με άλλα. Ωστόσο τα στοιχεία έδειξαν επίσης ότι παρά τη φήμη τους, τα ψάρια που ήταν σε θέση να εγκλιματιστούν στο ψυχρότερο νερό δεν ήταν σε θέση να το πράξουν και για πιο θερμό νερό, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα εν λόγω ψάρια κατά πάσα πιθανότητα δε θα ευνοηθούν από την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας που εκτιμάται για τον επόμενο αιώνα σε όλο τον πλανήτη.

Η επιστημονική ομάδα υποστηρίζει πως τα ευρήματά τους κατά πάσα πιθανότητα ισχύουν και για πληθώρα άλλων ειδών, και καθώς ο κόσμος γίνεται θερμότερος, τα ζώα που ζουν σε ψυχρότερα κλίματα, και ιδιαίτερα οι ποικιλόθερμοι οργανισμοί, είναι εξαιρετικά πιθανό να βιώσουν περισσότερες αντικειμενικές δυσκολίες επιβίωσης και προσαρμογής σε σχέση με εκείνα που ζουν σε θερμότερα μέρη.

Πηγή:naftemporiki.gr
Σνόουντεν: Το iPhone περιέχει κρυφό λογισμικό κατασκοπείας
Ο Έντουαρντ Σνόουντεν δεν χρησιμοποιεί iPhone επειδή το κινητό περιέχει κρυφό λογισμικό που ενεργοποιείται εν αγνοία του χρήστη και συλλέγει δεδομένα, δηλώνει ο δικηγόρος του πληροφοριοδότη.

«Ο Έντουαρντ δεν χρησιμοποιεί ποτέ iPhone, έχει ένα απλό τηλέφωνο» δήλωσε στο ρωσικό πρακτορείο Ria Novosti ο δικηγόρος του Σνόουντεν Ανατόλι Κουτσέρενα.

«Το iPhone έχει ειδικό λογισμικό, το οποίο μπορεί να ενεργοποιεί τον εαυτό του χωρίς να πατήσει ο χρήστης κάποιο κουμπί, και συλλέγει πληροφορίες για αυτόν. Επομένως αρνείται να χρησιμοποιήσει αυτό το τηλέφωνο για λόγους ασφάλειας» είπε ο Κουτσέρενα σύμφωνα με το Sputnik News, την αγγλόφωνη υπηρεσία του Ria Novosti.

Μετά τις αποκαλύψεις που έκανε το 2013 ο Σνόουντεν για το πρόγραμμα μαζικής παρακολούθησης από την αμερικανική υπηρεσία NSA και τη βρετανική GCHQ, η Apple και άλλοι γίγαντες του διαδικτύου, όπως η Google και η Facebook, αρνήθηκαν ότι συνεργάζονταν ενεργά.

Ζήτησαν μάλιστα από την αμερικανική κυβέρνηση να αλλάξει τη νομοθεσία για τη συλλογή προσωπικών δεδομένων.

Επιπλέον, η Apple ενίσχυσε την ασφάλεια των συσκευών της και υποστηρίζει μάλιστα ότι η νέα έκδοση του λειτουργικού της συστήματος, το iOS 8, καθιστά αδύνατη την αποκρυπτογράφηση των δεδομένων του χρήστη από τις διωκτικές αρχές, ακόμα και αν έχουν ένταλμα έρευνας.

Ωστόσο έγγραφο της NSA που χρονολογείται στο 2010 και ήρθε πρόσφατα στη δημοσιότητα αποκαλύπτει ότι η βρετανική GCHQ παρακολουθούσε χρήστες iPhone μέσω των μοναδικών αναγνωριστικών αριθμών UDID. Η Apple εγκατέλειψε το σύστημα UDΙD το 2013.

Τα έγγραφα που έχει αποκαλύψει μέχρι σήμερα ο Σνόουντεν δεν περιέχουν αναφορές για κρυφό λογισμικό κατασκοπείας στα iPhone, υπάρχει ωστόσο αρκετό ακόμα υλικό που πιστεύεται ότι δεν έχει δημοσιευτεί ως τώρα.

Ο Σνόουντεν παραμένει καταζητούμενος στις ΗΠΑ για μια σειρά κατηγοριών όπως η κατασκοπεία και η κλοπή κυβερνητικών εγγράφων. Από το 2013 ζει με τη φίλη του στη Μόσχα που του παρείχε άσυλο και τριετή άδεια διαμονής.

in.gr

Η απόφαση για προληπτική στήριξη των ελληνικών τραπεζών δεν ήταν διόλου τυχαία καθώς η προσφυγή τους στον ELA υπαγορεύτηκε ως φαίνεται από τις συνθήκες των τελευταίων ημερών. Οι μαζικές αναλήψεις καταθέσεων ειδικά το τελευταίο τριήμερο έχουν πάρει μορφή χιονοστιβάδας.
Από την προκήρυξη των εκλογών υπήρξε ένα κλίμα εκροών, ωστόσο τις τελευταίες ημέρες οι αναλήψεις καταθέσεων πολλαπλασιάστηκαν.
Μάλιστα μέσα σε τρεις ημέρες, από Δευτέρα ως Τετάρτη ανατράπηκε ακόμη και η πρόβλεψη που υπήρχε και που υπολόγιζε τις εκροές σε 4,5 δισ. ευρώ για όλη την εβδομάδα.
Μόλις χθες οι αναλήψεις σύμφωνα με πληροφορίες έφτασαν τα 1,8 δισ, ενώ από Δευτέρα ως Τετάρτη οι εκροές έφτασαν τα 4,2 δισ. Ποσό που δείχνει ότι οι εκροές είναι ήδη μεγαλύτερες του αναμενόμενου και μάλιστα όλα δείχνουν ότι θα συνεχιστούν και μετά την Κυριακή.
Οι μαζικές αναλήψεις είναι ικανές να δημιουργήσουν πρόβλημα ρευστότητας και έτσι υπήρξε η προληπτική προσφυγή των τραπεζών στον ELA, μάλιστα η συνέχιση των εκροών και μετά τις εκλογές, τουλάχιστον όπως προβλέπεται αυτή την ώρα, ίσως κάνει αναγκαία τη χρήση των δυνατοτήτων που δίνει ο μηχανισμός.
aftodioikisi.gr

Σημαντική αύξηση κατέγραψε το 2013 το κύμα της μετανάστευσης προς τη Γερμανία.
Ενώ το 2012 εγκαταστάθηκαν στη χώρα 1,08 εκατομμύρια μετανάστες, το 2013 ο αριθμός τους ανήλθε σε 1,23 εκατομμύρια. «Ένας τόσο μεγάλος αριθμός κατεγράφη τελευταία φορά το 1993», αναφέρεται στη νέα έκθεση για τη μετανάστευση, σύμφωνα με την Passauer Neue Presse.
Την ίδια χρονιά, το 2013, εγκατέλειψαν τη Γερμανία 800.000 περίπου άνθρωποι. Κατά συνέπεια προκύπτει στο πεδίο της μετανάστευσης ένα «συν» 430.000 περίπου ανθρώπων. Οι περισσότεροι μετανάστες προήλθαν, όπως και τις περασμένες χρονιές, από την Πολωνία. Από τη γειτονική χώρα εγκαταστάθηκαν το 2013 στη Γερμανία 197.000 άνθρωποι, ένας αριθμός αυξημένος κατά 7 % σε σχέση με το 2012. Την ίδια χρονιά όμως 125.400 άτομα εγκατέλειψαν τη Γερμανία με κατεύθυνση την Πολωνία.
32.660 νέοι Έλληνες μετανάστες
Σημαντική αύξηση παρουσίασε ο αριθμός των μεταναστών από τη Ρουμανία (139.000) και τη Βουλγαρία (61.000), ενώ σε υψηλά επίπεδα συνεχίζει να κινείται ο αριθμός των μεταναστών από την Ιταλία, την Ισπανία και την Ελλάδα.
Το 2013 ο αριθμός των νέων Ελλήνων μεταναστών εμφανίστηκε ελαφρά μειωμένος σε σχέση με το 2012, υποχωρώντας από τις 32.660 στις 32.088. Το ίδιο διάστημα, αναφέρει στο δημοσίευμά της η Deutsche Welle, περίπου 13.000 Έλληνες εγκατέλειψαν τη Γερμανία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1990 έως τα τέλη του 2013 περίπου 2,6 εκατομμύρια άνθρωποι υπέβαλαν στη Γερμανία αίτηση χορήγησης ασύλου.
Το 39 % των αιτούντων άσυλο προέρχονταν από τις χώρες της Ευρώπης ενώ το 38,8 % από την Ασία. Από τους συνολικά 80,6 εκατομμύρια κατοίκους της Γερμανίας το 2013, τα 16 εκατομμύρια είχαν μεταναστευτική βιογραφία.
ΠΗΓΗ: Deutsche Welle
Απειλή ακόμα και δύο επιπλέον ώρες ύπνου τα Σαββατοκύριακα
Οι διαφορές στις συνήθειες του ύπνου ανάμεσα στις καθημερινές ημέρες εργασίας και τα σαββατοκύριακα που συνήθως κοιμόμαστε κάποιες ώρες περισσότερο, μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο για παχυσαρκία, διαβήτη και καρδιακή νόσο, αναφέρει μια νέα επιστημονική μελέτη.
Επιστήμονες από το Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας, ανέλυσαν τα δεδομένα σχετικά με την υγεία, το βάρος, το ύψος και τις συνήθειες ύπνου σε περισσότερους από 800 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 38 ετών. Οι ερευνητές υπολόγισαν το μέσο ύπνο των συμμετεχόντων τις μέρες εργασίας και τον συνέκριναν με το μέσο ύπνο τα Σαββατοκύριακα.
Η ανάλυση έδειξε ότι εκείνοι που κοιμόντουσαν περισσότερο τα Σαββατοκύριακα είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι παχύσαρκοι, να πάσχουν από διαβήτη ενώ διέτρεχαν υψηλότερο κίνδυνο να υποστούν έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο.
«Απλά μια διαφορά δύο ωρών στις συνήθειες του ύπνου είναι αρκετή για να επιβαρύνει την υγεία», αναφέρει η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο «International Journal of Obesity».
Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι λόγοι είναι ασαφείς αλλά μια εξήγηση είναι ότι οι αλλαγές στις συνήθειες του ύπνου οδηγούν το DNA μας στο χάος, γεγονός που ενεργοποιεί τα γονίδια που επεξεργάζονται το λίπος και ζάχαρη σε λάθος ώρα της ημέρας. Επίσης οι αλλαγές στις ώρες του ύπνου μπορεί να επηρεάσουν τις ορμόνες της όρεξης , με αποτέλεσμα τα άτομα που τις καθημερινές ξυπνούν νωρίς για δουλειά, να έχουν αυξημένη όρεξη και να αναζητούν λιπαρά και ζαχαρούχα σνακ.
«Αυτά τα στοιχεία προστίθεται σε προηγούμενες έρευνες που έχουν δείξει ότι ζώντας ενάντια στο βιολογικό μας ρολόι, μπορεί να κρύβεται πίσω από την παχυσαρκία και συναφείς ασθένειες», εξήγησαν οι ερευνητές.  
Έχετε Windows 7 ή 8.1; Δωρεάν αναβάθμιση στα Windows 10!
Δωρεάν αναβάθμιση στο νέο λειτουργικό πρόγραμμα της Microsoft, τα ήδη πολυθρύλητα Windows 10, θα έχουν όσοι χρήστες διαθέτουν Windows 7 ή Windows 8.1, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Microsoft, παρουσιάζοντας (επιτέλους) περισσότερες λεπτομέρειες για το λειτουργικό σύστημα που ελπίζει πως θα κάνει τους χρήστες να... ξεχάσουν την παταγώδη αποτυχία των Windows 8.

Μεταξύ των καινοτομιών που θα έχουν τα Windows 10 θα είναι το Continuum, με το οποίο θα προσαρμόζεται το λειτουργικό σύστημα ανάλογα με το αν χρησιμοποιείται σε υπολογιστή ή tablet, καθώς και το Cortana, η... Siri της Microsoft, μία εφαρμογή που ήδη είναι διαθέσιμη στα Windows phones, όμως στα Windows 10 θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε υπολογιστή, βοηθώντας τον χρήστη μέσω φωνητικών εντολών να ανοίξει αρχεία, να αναζητήσει e-mail, ακόμα και να... προβλέψει το αποτέλεσμα ενός αγώνα ποδοσφαίρου!

Μαζί με τα Windows 10, όμως, θα έρθει και ο διάδοχος του Internet Explorer, ο νέος browser της Microsoft, με την κωδική ονομασία Project Spartan, που πιθανότατα δε θα είναι και η τελική του ονομασία. Ο νέος browser θα έχει ενσωματωμένη την εφαρμογή Cortana, κι έτσι ο χρήστης θα μπορεί να ζητά από την Cortana να του βρει την ιστοσελίδα ενός καταστήματος, τις ώρες λειτουργίας του, να του δώσει οδηγίες για το πώς θα πάει εκεί, και άλλες χρήσιμες πληροφορίες.

Όσο για το πότε θα είναι διαθέσιμα όλα αυτά τα... καλούδια της Microsoft, αυτό παραμένει άγνωστο, καθώς δεν έχει ανακοινωθεί κάποια ημερομηνία.
news.gr
Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!