Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2018

Γιατί κάνουν ακόμα πιο μικρές τις τουαλέτες των αεροπλάνων;
Οι τουαλέτες των αεροπλάνων δεν είναι γνωστές για τις μεγάλες διαστάσεις τους και πλέον σε ορισμένους τύπους αεροσκαφών έχουν μικρύνει κι άλλο.
Στο νέο Boeing 737 Max της Ryanair οι τουαλέτες είναι τόσο μικρές που ορισμένοι επιβάτες χωρούν μετά βίας, ενώ ο νιπτήρας είναι επίσης περιορισμένου χώρου, γεγονός που τους επιτρέπει να πλένουν μόνο το ένα χέρι κάθε φορά!
Η τακτική πίσω από τη συγκεκριμένη διαρρύθμιση της τουαλέτας δεν είναι τυχαία, διότι επιτρέπει στα αεροσκάφη να έχουν 12 επιπλέον καθίσματα.
Μάλιστα η Ryanair, όπως και άλλες αεροπορικές θα αποκτήσουν αρκετά ακόμη αεροσκάφη τέτοιου είδους μέχρι το 2019.
Ιστορική αναδρομή
Η ιστορία της τουαλέτας στο αεροπλάνο ξεκίνησε από τον Β´Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι πιλότοι των πολεμικών αεροσκαφών της εποχής, χρησιμοποιούσαν ένα πρωτόγονο αποχετευτικό σύστημα που αποτελούνταν από μπουκάλια, σωλήνες και κουβάδες.
Τις δεκαετίες που ακολούθησαν η τουαλέτα εξελίχθηκε αρκετά, συχνά όμως προέκυπταν προβλήματα από τη χρήση της. Ιδίως στις αναταράξεις, η διαρροή λυμάτων στις επιφάνειες γύρω από την τουαλέτα, ήταν συχνή αιτία διάβρωσης.
Η σύγχρονη τουαλέτα αεροπλάνου με τεχνολογία κενού είναι μια σχετικά πρόσφατη εφεύρεση, η πατέντα καταχωρήθηκε το 1975 από τον Τζέιμς Κέμπερ. Μόλις το 1982 εγκαταστάθηκε για πρώτη φορά τουαλέτα κενού σε αεροσκάφος από την εταιρεία Boeing.
Η τουαλέτα τεχνολογίας κενού είναι ένα τεχνολογικό θαύμα, ένας αφανής ήρωας που φροντίζει για την ομαλή διεξαγωγή της πτήσης.
Μυστικά της επιτυχίας της, είναι η ειδική αντικολλητική επίστρωση και η ισχυρή αναρρόφηση κενού.
Τελικά γιατί δεν μπορούμε να αντισταθούμε σε ένα μεγάλο κόκκινο κουμπί;
Όλοι θυμόμαστε την ιστορία με το πυρηνικό κουμπί του Κιμ Γιονγκ Ουν και τον «τσακωμό» με τον Ντόναλντ Τραμπ για το ποιος έχει μεγαλύτερο...
Μπορεί να ακούγεται γελοίο, αλλά οι άνθρωποι έχουν την τάση να πατήσουν το «κόκκινο κουμπί» είτε αυτό συνδέεται με την εκτόξευση πυρηνικών, είτε με κάποια άλλη, λιγότερο καταστροφική λειτουργία.
«Πατάμε κάθε κουμπί γιατί ελπίζουμε ότι θα μας προσφέρει μια δόση ντοπαμίνης, δηλαδή ευχαρίστηση» υποστηρίζει ο Λάρι Ρόζεν, καθηγητής Ψυχολογίας στο California State University. «Ή τουλάχιστον μειώνει τα επίπεδα κορτιζόλης που μας προκαλούν άγχος. Μέχρι να δούμε ποια επίπτωση έχει» όπως λέει στο Gizmodo.
Την ίδια λογική ακολουθεί και ο εθισμός στα social media. Σαν άνθρωποι έχουμε μάθει να αποζητάμε τις ανταμοιβές. Η λήψη μιας ανταμοιβής ενεργοποιεί συγκεκριμένους νευρώνες στον εγκέφαλο που μας κάνουν να αποζητάμε συνεχώς νέες. Τα τηλέφωνα και οι υπολογιστές μας είναι γεμάτοι κουμπιά, αποτελούν επομένως τον μηχανισμό μέσω του οποίου λαμβάνουμε αυτές τις ανταμοιβές.
Αν και το πυρηνικό κουμπί είναι σίγουρα μια διαφορετική περίπτωση, η επιστήμη μας λέει ότι ακόμα κι εκεί, ο άνθρωπος μπαίνει στον πειρασμό να το πατήσει.
Ξέρετε γιατί οι ανελκυστήρες έχουν καθρέφτες
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί οι ανελκυστήρες έχουν καθρέφτες;
Η ιστορία λέει ότι όταν η χρήση τους έγινε απαραίτητη οι ανελκυστήρες χρησιμοποιούνταν από όλο και περισσότερους ανθρώπους οι οποίοι όμως είχαν ένα παράπονο: ότι πάνε αρκετά αργά.
Δεν έφταιγε όμως μόνο η ταχύτητά τους. Οι μηχανικοί της εποχής διαπίστωσαν ότι ουσιαστικά δεν είναι τόσο αργοί αλλά επειδή οι άνθρωποι δεν έχουν κάτι για να απασχολούνται στη διαδρομή, τους δημιουργείται η αίσθηση ότι ο χρόνος δεν κυλά. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που αποφασίστηκε να μπουν καθρέφτες και πράγματι τα παράπονα μειώθηκαν.
Επιπλέον με αυτό τον τρόπο μειώθηκε και το αίσθημα κλειστοφοβίας που δημιουργείται δεδομένης της στενότητας του χώρου ενός ανελκυστήρα, καθώς με την εισαγωγή ενός και μόνο καθρέφτη, το μέγεθος του θαλάμου εικονικά διπλασιάζεται.
Ένας άλλος λόγος που ίσως έχει να κάνει και με την ασφάλεια όσων μπαίνουν μέσα είναι ότι η ύπαρξη του καθρέφτη λειτουργεί ως ένδειξη ότι ο θάλαμος βρίσκεται όντως πίσω από την πόρτα.

Τη διαγραφή του πρώην περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Παναγιώτη Ψωμιάδη από τη ΝΔ προανήγγειλε σε ομιλία του σε κομματική εκδήλωση στην Καβάλα ο γραμματέας του κόμματος Λευτέρης Αυγενάκης.
Συγκεκριμένα, απαντώντας στον Π. Ψωμιάδη ο οποίος με αφορμή το σποτάκι για τα Jumbo δήλωσε ότι η ΝΔ τον πρόδωσε, ο κ. Αυγενάκης υποστήριξε ότι «πρόκειται για γελοιότητα τόσο για το διαφημιστικό σποτάκι όσο και για τη δήλωση», συμπληρώνοντας ότι «με τα όσα λέει και κάνει ο κ. Ψωμιάδης δεν ανήκει πλέον στη Νέα Δημοκρατία».
«Η σύνδεση του έθνους μας με τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Φίλιππο είναι απλώς γελοία». Aυτό δηλώνει στην «Real News» o πρώην δήμαρχος των Σκοπίων και δημιουργός της σημαίας τους, Μίροσλαβ Γκρουτσέφ.

Ανατροπές με σφιχτό έλεγχων δαπανών, αλλαγές σε εσωτερικούς κανονισμούς, ακόμη και μείωση μισθολογικού κόστους, εθελούσιες εξόδους και ανασχηματισμό διοικήσεων φέρνουν τα «στρατηγικά σχέδια» που έχει ετοιμάσει το Υπερταμείο για 14 ΔΕΚΟ με συνολικά 40.000 εργαζομένους.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των «Νέων», στις συναντήσεις με τις διοικήσεις των ΔΕΚΟ που ξεκινούν στο επόμενο 15νθήμερο, η ηγεσία του Υπερταμείου θα τους παραδώσει τα «στρατηγικά σχέδια», βάσει των οποίων εκείνες θα πρέπει να ξαναγράψουν εξ αρχής τα δικά τους business plan, υιοθετώντας αποφάσεις πολιτικά δύσκολες.
Από την υποχρέωση των διοικήσεων να τηρούν δεσμευτικούς στόχους σαν να πρόκειται για ιδιωτικές επιχειρήσεις έως τη δημοσιοποίηση ισολογισμών ανά τρίμηνο ακόμη και για τις μη εισηγμένες, και από την καθιέρωση επιτροπών εσωτερικού ελέγχου μέχρι τα πιο δύσκολα όπως ανακατανομή προσωπικού και περικοπές υπερωριών όπου χρειάζονται.
Οι πρώτες ΔΕΚΟ που θα κληθούν να περάσουν το κατώφλι του Υπερταμείου είναι σύμφωνα με τις πληροφορίες δύο από τους μεγαλύτερους εργοδότες στο Δημόσιο και στη χώρα με συνολικό προσωπικό 15.000 ατόμων. Δηλαδή τα ΕΛΤΑ (7.027 εργαζόμενοι) και ο ΟΑΣΑ με τις θυγατρικές του (7.962): τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ (Σταθερές Συγκοινωνίες) που ελέγχει ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, αττικό μετρό και τραμ και την ΟΣΥ ΑΕ (Οδικές Συγκοινωνίες) με τα λεωφορεία και τρόλεϊ.
Αμφότερες δεν επελέγησαν τυχαία. Σύμφωνα πάντα με «Τα Νέα», είναι εμβληματικές εταιρείες, ζημιογόνες, και ελέγχονται κατά 100% από το Δημόσιο, άρα τα περιθώρια παρεμβάσεων είναι μεγαλύτερα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα μείνουν ανεπηρέαστες οι εισηγμένες, δηλαδή η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Ακριβώς όμως επειδή στις μη εισηγμένες υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων, οι παρεμβάσεις θα ξεκινήσουν από εκεί.
Στην παραπάνω κατηγορία, εκτός των εμβληματικών ΕΛΤΑ και ΟΑΣΑ, ανήκουν επίσης πολλές μικρότερες, όπως ο Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών (ΟΚΑΑ), η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΕΘ), οι Ελληνικές Αλυκές, η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, η Διώρυγα Κορίνθου, η ΔΕΘ-Hellexpo, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, και το ΟΑΚΑ.
Σε όλες αυτές οι διοικήσεις τους πρέπει μέχρι και τον Απρίλιο να έχουν προσαρμόσει τα business plan με βάση τα στρατηγικά σχέδια που τους έχει ετοιμάσει το Υπερταμείο, όπως ορίζει το συμπληρωματικό Μνημόνιο, ώστε να γίνουν και πάλι ανταγωνιστικές.
Ιδιωτικοποιήσεις προς το παρόν δεν προβλέπονται. Οι ανατροπές όμως που θα αφορούν σε πρόσωπα, νοοτροπίες, πρακτικές και κανόνες λειτουργίας θα αποδειχθούν ακόμη πιο επώδυνες.

Πέθανε ο ιδρυτής της ΙΚΕΑ Ινγκβάρ Κάμπραντ σε ηλικία 91 ετών, μετά από σύντομη ασθένεια.
Ο Κάμπραντ ήταν ένας από τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες του 20ου αιώνα. Πέθανε ήρεμος, στο σπίτι του στο Σμάλαντ της Σουηδίας στις 27 Ιανουαρίου.
Ποιος ήταν
Σύμφωνα με παλαιότερη ανάρτηση της iefimerida.gr, o γεννημένος στις 30 Μαρτίου του 1926, στο Έλμχαλτ της Σουηδίας, Ινγκβαρ Κάμπραντ και μετέπειτα Mr. IKEA έζησε και μεγάλωσε σε μία φάρμα, την Ελμτάριντ κοντά σε ένα μικρό χωριό, το Αγκουνάριντ. Το επιχειρηματικό και εμπορικό του δαιμόνιο φάνηκε από τα εφηβικά του χρόνια αφού σε ηλικία 15 ετών, ο Ίνγκβαρ Κάμπραντ έγινε πλανόδιος πωλητής σπίρτων. Έκανε αγορές χονδρικής από την Στοκχόλμη και στη συνέχεια πωλούσε το εμπόρευμα του σε γείτονές. Μάλιστα για να προλαβαίνει να κάνει πολλές επισκέψεις στα σπίτι, χρησιμοποιούσε το ποδήλατο.
Γρήγορα είδε πως με αυτόν τον τρόπο μπορεί να βγάλει ένα καλό χαρτζιλίκι, αλλά κυρίως κατάλαβε ότι ο δρόμος που θα ακολουθούσε στη ζωή του ήταν το εμπόριο κάτι που φρόντισε να γνωστοποιήσει και στους δικούς του δύο χρόνια αργότερα.
Το 1943 ο πατέρας του 17χρονου πλέον Ινγκβαρ Κάμπραντ του δίνει χρήματα για να σπουδάσει. Ωστόσο εκείνος είχε άλλα σχέδια. Ανοίγει τη δική του επιχείρηση ένα μικρό κατάστημα που πουλούσε τα πάντα. Ψάρια, στυλό, μικροαντικείμενα, διακοσμητικά και ότι άλλο μπορούσε να βρει και να πουλήσει σε καλή τιμή. Οι δουλείες πήγαιναν καλά, το ίδιο και η φαντασία, αλλά και η έμπνευση του Ινγκβαρ Κάμπραντ, ο οποίος αμέσως μετά τον πόλεμο πήρε μία πολύ σημαντική επιχειρηματική απόφαση, η οποία καθόρισε τη ζωή του και τον ακολουθεί μέχρι σήμερα. Αποφάσισε να διανέμει τα προϊόντα του μέσω καταλόγου αρχικά και αφού και εκεί θριάμβευσε, στις αρχές της δεκαετίας του 1950 μπήκε δυναμικά στην αγορά επίπλου, ιδρύοντας τα ΙΚΕΑ.
Ιδρυσε την εταιρεία ΙΚΕΑ στην κουζίνα της θείας του
Ο δαιμόνιος Ινγκβαρ Κάμπραντ είχε ετοιμάσει ένα μεγαλόπνοο επιχειρηματικό σχέδιο, το όποιο έστησε και ξεκίνησε στην κουζίνα της θείας του. Εκεί ίδρυσε την εταιρεία ΙΚΕΑ. Το όνομα της προήλθε από τα αρχικά Ι (Ingvar) K (Kamprad) E ((Ε lmtaryd, το αγρόκτημα που μεγάλωσε) και το Α προσδιορίζει το χωριό που μεγάλωσε, το Agunnaryd, στο Σάμλαντ στη Νότιο Σουηδία. Αργότερα ο ίδιος δήλωσε πως η επιλογή του στην ονομασία, αν και καθαρά από τύχη, ήταν πολύ επιτυχημένη αφού θύμιζε την ελληνική λέξη «οικία».
Δεν χρειάστηκε να περιμένει πολύ για να δει τους κόπους του να αποδίδουν. Το πρώτο κατάστημα IKEA άνοιξε και λειτούργησε στην Στοκχόλμη και στη συνέχεια η φήμη και τα υποκαταστήματα του έγιναν γνωστά και στην υπόλοιπη Ευρώπη με πρώτους σταθμούς τη Νορβηγία, την Ελβετία και τη Γερμανία.
Η φιλοσοφία του Κάμπραντ ήταν και η συνταγή της επιτυχίας
Η μεγάλη επιτυχία που σημείωναν και εξακολουθούν να έχουν τα καταστήματα των ΙΚΕΑ προέρχεται από τη φιλοσοφία που πέρασε ο ίδιος ο Κάμπραντ. Ο πελάτης έχει τη δυνατότητα να δει το προϊόν που τον ενδιαφέρει, μπορεί να το δοκιμάσει και αν του αρέσει, το παραλαμβάνει επί τόπου, το μεταφέρει μόνος του στο σπίτι, έχει τη χαρά της δημιουργίας που του προσφέρει η συναρμολόγηση και όλα φτάνουν φέρνουν το τελικό αποτέλεσμα που δεν είναι άλλο από τη μείωση του κόστους και συνεπώς τις χαμηλές τιμές για τον καταναλωτή.
Κατάφερε λοιπόν να οδηγήσει την εταιρία στα ύψη και πλέον να διαθέτει περισσότερα από 250 καταστήματα σε 40 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική, Μέση Ανατολή και Καραϊβική. Απασχολεί περίπου 130.000 υπαλλήλους, ενώ οι ετήσιοι κατάλογοι των ΙΚΕΑ είναι τα πιο πολυδιαβασμένα βιβλία του κόσμου, αφού κάθε χρόνο εκδίδονται και μοιράζονται δωρεάν στους καταναλωτές περισσότερα από 200 εκατομμύρια αντίτυπα.
Ωστόσο υπάρχουν και οι σκιές σε όλο αυτό το μεγαλείο, αφού σύμφωνα με ρεπορτάζ της σουηδικής τηλεόρασης τα ΙΚΕΑ φέρονται πως απασχολούν ανήλικα παιδιά στα εργοστάσια των Φιλιππίνων και του Βιετνάμ, ενώ η πολιτική της εταιρείας απέναντι στους εργαζομένους της είναι πολύ σκληρή, κάτι που συμβαίνει και στην Ελλάδα.
Ο Σκρούτζ της Σουηδίας
Μπορεί ο ιδρυτής του ΙΚΕΑ να μην ξέρει τι έχει από χρήματα και περιουσία, αυτό όμως που τον χαρακτηρίζει είναι η τσιγκουνιά του. Χαρακτηριστικό είναι πως ταξιδεύει πάντα στην οικονομική θέση, ενώ μέχρι πρότινος για της μετακινήσει του χρησιμοποιούσε ένα Volvo 15ετιας. Πηγαίνει για φαγητό σε φθηνά εστιατόρια, ενώ τα ψώνια του τα κάνει αποκλειστικά σε καταστήματα με προσφορές.
Φυσικά το σπίτι του είναι επιπλωμένο αποκλειστικά με είδη ΙΚΕΑ, στην εταιρεία υπάρχει η φήμη πως τα έπιπλα τα έχει συναρμολογήσει μόνος του ώστε να μην πληρώσει συνεργείο.
Χαρακτηριστικό της τσιγκουνιάς του είναι το γεγονός ότι συμβούλευε τους εργαζόμενους του να γράφουν και στην πίσω πλευρά του χαρτιού και ότι ανακύκλωνε ακόμη και τα ανοιγμένα φακελάκια με αλάτι και πιπέρι που δίνουν στα εστιατόρια.
Ο ίδιος στο βιβλίο του η «Διαθήκη ενός πωλητή επίπλων» που έγραψε το 1976 υποστηρίζει πως δεν χρειαζόμαστε πολυτελή αυτοκίνητα, εντυπωσιακούς τίτλους, ακριβά ντυσίματα ή οτιδήποτε άλλο, διότι βασιζόμαστε στις δυνάμεις και την θέληση μας.
Τριάντα χρόνια αργότερα επιμένοντας σε αυτή τη θέση είχε πει: «Αν αρχίσω να αποκτώ πολυτελή πράγματα, τότε αυτό θα συμπαρασύρει πολλούς να ακολουθήσουν το παράδειγμά μου. Είναι πολύ σημαντικό οι ηγέτες να δίνουν το παράδειγμα».
Οι σχέσεις με τους Ναζί
Το προφίλ του Mr IKEA ήρθε να τσαλακώσει ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε στη Σουηδία στο οποίο η Ελίζαμπεθ Άσμπρινγκ, η συγγραφέας, υποστηρίζει πως πέρα από την ενασχόλησή του με την στρατολόγηση νέων ανδρών για τον Σουηδικό σύνδεσμό των Ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, κάτι που είχε παραδεχθεί και ο ίδιος, είχε ενεργή συμμετοχή σε αυτόν για πολύ καιρό από τη στιγμή που τελείωσε ο πόλεμος.
Όπως αναφέρεται στο βιβλίο, το 1943, χρονιά που ίδρυσε και τα ΙΚΕΑ, η δράση του 17χρονου τότε Ίνγκβαρ απασχόλησε και τις Σουηδικές Αρχές οι οποίες άρχισαν να ασχολούνται μαζί του και να συλλέγουν στοιχεία εναντίον του.
Τα στοιχεία αυτά έρχονται σε αντίθεση με όσα είχε παραδεχθεί ο ίδιος σε βιβλίο για τη ζωή του. Οπως αναφέρει εκεί ήταν στενός φίλος με ένα γνωστό ναζιστή ακτιβιστή και πως την περίοδο 1942-1945 συμμετείχε σε οργάνωση που είχε ιδρύσει. Τις πράξεις του αυτές μάλιστα χαρακτήρισε ως «νεανικές ανοησίες» ενώ παραδεχόταν πως ήταν το μεγαλύτερο λάθος που έκανε στη ζωή του.
Σύμφωνα όμως με το νέο βιβλίο ο ιδρυτής των ΙΚΕΑ μόνο μετανιωμένος δεν φαίνεται να είναι από το ναζιστικό παρελθόν του, αφού σύμφωνα με την συγγραφέα, ο Ίνγκβαρ της είχε αναφέρει πως ο «φίλος» του Περ Ένγκταλ, είναι ένας από τους σπουδαιότερος ανθρώπους που έχει γνωρίσει και πως ποτέ δεν θα αλλάξει αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει και άλλη μια Σουηδή ειδικός σε θέματα ακροδεξιού εξτρεμισμού, το αφεντικό των ΙΚΕΑ συμμετείχε και σε άλλη μια ναζιστική οργάνωση, στην οποία, όπως λέει, δεν χωρά η παραμικρή αμφιβολία η ενεργός συμμετοχή του, χωρίς να δώσει για την ώρα περισσότερα στοιχεία
Μετά τις τελευταίες αποκαλύψεις ο ζάμπλουτος επιχειρηματίας, παραδέχεται ξανά το νεανικό του «φλερτ» με το ναζισμό, λέγοντας όμως πως πλέον δεν έχει τέτοιες σκέψεις.
Η αποχώρηση από την εταιρεία και η σκυτάλη στους γιους
Τα ηνία της εταιρείας δεν τα έχει πλέον ο Ινγκβαρ Κάμπραντ, αφού τα έχει παραδώσει στους γιους του Πέτερ, Γιόνας και Ματίας. Ο τελευταίος θεωρείται αστέρι στα οικονομικά και έχει αναλάβει τον έλεγχο του ομίλου. Ο Γιόνας είναι σχεδιαστής και υπεύθυνος της ανάπτυξης προϊόντων, ενώ ο Ματίας φέρεται να είναι ο διάδοχος αφού χαρακτηρίζεται ως το επιχειρηματικό δαιμόνιο της οικογένειας και του ομίλου.
Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!