Ήταν
κοινό μυστικό πως ο Χρυσός Αλέξανδρος θα πήγαινε «καρφωτός» στο Μεξικό,
για έναν απλούστατο λόγο: το «Κελί από χρυσάφι» ήταν, μακράν, η
κορυφαία στιγμή του Διεθνούς Διαγωνιστικού. Η ιστορία των τριών εφήβων
από την Γουατεμάλα που επιχειρούν να περάσουν τα σύνορα για την Αμερική,
συγκλόνισε το κοινό του Φεστιβάλ και εξυμνήθηκε με μιας από την κριτική
– κάτι που σπάνια συνέβαινε με τα φιλμ του συγκεκριμένου τμήματος. Η
ίδια ταινία κέρδισε και το βραβείο Σκηνοθεσίας. Εύκολη νίκη από τη μια,
αλλά και δικαιολογημένη.
Ο Αργυρός Αλέξανδρος πήγε στο τρυφερό «Suzanne» της Κατέλ Κιγιβερέ, από
τη Γαλλία όπου παρακολουθούμε 25 χρόνια «βίου και πολιτείας» της Σουζάν,
από την παιδική ηλικία μέχρι την ωρίμανση της (που “σκάει” αναμενόμενα
με το ομώνυμο κομμάτι του Λέοναρντ Κόεν). Δίκαιη και η βράβευση της Σάρα
Φορεστιέ με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας.
Και μιας και μιλάμε για ερμηνείες, ο Χρήστος Στέργιογλου κέρδισε το
βραβείο της ανδρικής (εξ ημισείας με τον Χαϊμέ Βαδέλ για το «Ποτό του
Διαβόλου» από τη Χιλή), για την σπουδαία του εμφάνιση στην ταινία της
Ελίνας Ψύκου “Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά”, υποδυόμενος έναν
τηλεοπτικό παρουσιαστή που σκηνοθετεί την απαγωγή του για να
αντιστρέφει την φθορά της περσόνας του.
Ήταν μια ευπρεπέστατη ελληνική παρουσία σε ένα πρόγραμμα που... δεν είχε
αρκετές να επιδείξει. Το πρόβλημα; Ο μικρός αριθμός τους. Και η άρνηση
του Φεστιβάλ να προβάλει τις ταινίες εκείνες που είχαν ήδη κάνει την
πρεμιέρα τους. Λες και δεν αξίζουν προβολή στο μεγαλύτερο Φεστιβάλ της
χώρας. Αλλά δεν είναι αυτό το μόνο παράλογο: εδώ το Φεστιβάλ κατάντησε
(αυτή είναι η σωστή λέξη) να πάρει πίσω διαπίστευση που είχε ήδη δώσει
σε δημοσιογράφο επειδή στο ίδιο έντυπο εργαζόταν κάποιος που δεν...
συμπαθούσε (ο “κάποιος” ήταν ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης
Κριτικών Κινηματογράφου, «ένωση» που έχει φάει «πόρτα» από το Φεστιβάλ
επειδή έχει τις... διαφωνίες της). Η φράση που προκύπτει είναι μία: Δεν
είναι σοβαρά πράγματα αυτά.
Πέραν τούτου, το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για πρωτοτυπία και
καινοτομία πήγε στο Bad Hair της Μαριάνα Ρονδόν από τη Βενεζουέλα, αυτό
του σεναρίου στον Τάε – γκον Κιμ για τους «Αισιόδοξους» από τη Νότια
Κορέα, ενώ η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών
Kινηματογράφου (FIPRESCI) χάρισε ένα βραβείο (για το Διαγωνιστικό Τμήμα)
στο “Bad Hair” κι άλλο ένα (για Ελληνική Ταινία) στην Αιώνια Επιστροφή
του Αντώνη Παρασκευά.
Περιληπτικά οι βραβεύσεις:
Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος
ΚΕΛΙ ΑΠΟ ΧΡΥΣΑΦΙ/LA JAULA DE ORO/THE GOLDEN CAGE του Διέγο Κεμάδα – Δίες / Diego Quemada- Diez, Μεξικό, Ισπανία, 2013
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος
SUZANNE της Κατέλ Κιγιεβερέ / Katell Quillévéré, Γαλλία, 2013
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για πρωτοτυπία και καινοτομία – Χάλκινος Αλέξανδρος
ΧΑΛΙΑ ΜΑΛΛΙ/PELO MALO/BAD HAIR της Μαριάνα Ρονδόν / Mariana Rondon, Βενεζουέλα, 2013
Βραβείο Σκηνοθεσίας στον:
Διέγο Κεμάδα – Δίες / Diego Quemada- Diez (Ισπανία)
Για την ταινία:
ΚΕΛΙ ΑΠΟ ΧΡΥΣΑΦΙ/LA JAULA DE ORO/THE GOLDEN CAGE, Μεξικό, Ισπανία, 2013
Βραβείο Σεναρίου στον:
Τάε – γκον Κιμ / Tae-gon Kim, Νότια Κορέα, 2012
για το σενάριο της ταινίας:
ΟΙ ΑΙΣΙOΔΟΞΟΙ/1999, MYEON-HUE/SUNSHINE BOYS, Νότια Κορέα, 2012
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην:
Σάρα Φορεστιέ / Sara Forestier
για την ερμηνεία της στην ταινία:
SUZANNE, της Κατέλ Κιγιεβερέ / Katell Quillévéré, Γαλλία, 2013
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας εξ ημισείας στους:
Χρήστο Στέργιογλου (Ελλάδα)
για την ερμηνεία του στην ταινία:
Η ΑΙΩΝΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ /THE ETERNAL RETURN OF ANTONIS PARASKEVAS της Ελίνας Ψύκου, Ελλάδα, Τσεχία, 2013
Και
Χάιμε Βαδέλ / Jaime Vadell (Χιλή)
για την ερμηνεία του στην ταινία:
ΤΟ ΠΟΤΟ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ/LA CHUPILCA DEL DIABLO/THE DEVIL'S LIQUOR, του Ιγνάσιο Ροδρίγες / Ignacio Rodriguez, Χιλή, 2012
Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης:
στον ηθοποιό Φρανσουά Νταμιέν / François Damiens
για την ερμηνεία του στην ταινία
SUZANNE, της Κατέλ Κιγιεβερέ / Katell Quillévéré, Γαλλία, 2013
Ειδική μνεία:
στον Μαχμούντ Λότφι / Mahmoud Lotfy (Αίγυπτος)
Για τη φωτογραφία του στην ταινία
ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ/AL-KHOROUG LEL-NAHAR/COMING FORTH BY DAY, της Χάλα Λότφι, Αίγυπτος, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 2012
Βραβείο Fipresci για το Διαγωνιστικό Τμήμα
ΧΑΛΙΑ ΜΑΛΛΙ/PELO MALO/BAD HAIR, της Μαριάνα Ρονδόν / Mariana Rondon, Βενεζουέλα, 2013
Βραβείο Fipresci για Ελληνική Ταινία
Η ΑΙΩΝΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ /THE ETERNAL RETURN OF ANTONIS PARASKEVAS της Ελίνας Ψύκου, Ελλάδα, Τσεχία, 2013
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
ΚΕΛΙ ΑΠΟ ΧΡΥΣΑΦΙ/LA JAULA DE ORO/THE GOLDEN CAGE του Διέγο Κεμάδα – Δίες / Diego Quemada- Diez, Μεξικό, Ισπανία, 2013
BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ
Βραβείο Κοινού του Διεθνούς Διαγωνιστικού
ΚΕΛΙ ΑΠΟ ΧΡΥΣΑΦΙ/LA JAULA DE ORO/THE GOLDEN CAGE του Διέγο Κεμάδα – Δίες / Diego Quemada- Diez, Μεξικό, Ισπανία, 2013
Βραβείο Κοινού του Ελληνικού Προγράμματος – Μιχάλης Κακογιάννης
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΦΑΡΣΑ/ ONE LAST JOKE του Βασίλη Ραΐση
Βραβείο Κοινού του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ/SVECENIKOVA DJECA/THE PRIEST'S CHILDREN του Βίνκο Μπρέσαν, Κροατία, Croatia, 2013
Βραβείο Κοινού του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες
ΠΑΠΟΥΣΑ/PAPUSZA των Γιοάνα Κος – Κράουτσε / Joanna Kos – Krauze και Κρίστοφ Κράουτσε / Krysztof Krauze, Πολωνία, 2013
tanea.gr