Έγινε γνωστή στα ΜΜΕ ως η «Αγία των Φτωχών» που αφιέρωσε τη ζωή της στους άστεγους και αρρώστους του πλανήτη μας. Αποτέλεσε το σύμβολο της αγιοσύνης και της ανιδιοτέλειας και έμεινε στην ιστορία για το φιλανθρωπικό της έργο στην Ινδία. Συγχρόνως θεωρείται αμφιλεγόμενη προσωπικότητα και έχει δεχθεί κριτική για αρκετές πτυχές της δράσης της. Ο λόγος για την Μητέρα Τερέζα, την κατά κόσμο Ανιέζε Γκόντσε Μπογιάτζιου.
Στις 8 Δεκεμβρίου 1979 τιμήθηκε με το Νόμπελ Ειρήνης «για τη συμβολή της στην καταπολέμηση της φτώχειας και της δυστυχίας, που αποτελεί απειλή για την ειρήνη» ενώ τιμήθηκε και με άλλες διακρίσεις και βραβεύσεις. Στις 5 Σεπτεμβρίου 1997 η Μητέρα Τερέζα έφυγε από την ζωή σε ηλικία 87 ετών, αφήνοντας πίσω της ένα τεράστιο φιλανθρωπικό δίκτυο: 4.000 καλόγριες του τάγματός της βοηθούσαν τους αναξιοπαθούντες σε 610 κέντρα σε 123 χώρες του κόσμου....
Πέρα όμως από οπαδούς και θερμούς υποστηρικτές, η Μητέρα Τερέζα είχε και πολλούς επικριτές, που αμφισβήτησαν την κοινωνική της προσφορά και της απέδωσαν ιδιοτελή κίνητρα. Σφοδρός επικριτής της υπήρξε ο Ιταλός δημοσιογράφος Gianluigi Nuzzi, ο οποίος την κατηγόρησε ως διπλωμάτισσα του Βατικανού. «Η Μητέρα Τερέζα και η αίρεσή της δεν επεδίωκε την καταπολέμηση της φτώχειας. Αντίθετα, παρότρυνε τους φτωχούς να αποδεχτούν τη μοίρα, ενώ παρουσίαζε τους πλούσιους ως τους ευλογημένους του Θεού», έγραφε.
Η Μητέρα Τερέζα κατηγορήθηκε ότι εκμεταλλεύτηκε τις δωρεές που προορίζονταν για την ίδρυση νοσοκομείων στις χώρες του Τρίτου Κόσμου, για να ιδρύσει μοναστήρια σε 150 χώρες. Πολλά από τα χρήματα που προορίζονταν για τους φτωχούς κατέληγαν σε «μυστικούς» τραπεζικούς λογαριασμούς, τους οποίους διαχειριζόταν η ίδια η μοναχή.
Μάλιστα, το 1991 μόνο το 7% των δωρεών στα φιλανθρωπικά της ιδρύματα πήγαν στους αναξιοπαθούντες.
Ακόμα, -στο περιθώριο του έργου της- η μητέρα Τερέζα προπαγάνδιζε ακραία δογματικές απόψεις. Ήταν κατά της αντισύλληψης. Έλεγε πως το AIDS «είναι μια δίκαιη τιμωρία για την ανάρμοστη ερωτική συμπεριφορά». Επέμενε πως η «άμβλωση είναι επικίνδυνη για την ειρήνη» και πως ο ανθρώπινος πόνος είναι «δώρο του θεού».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου