Οι διαδικτυακές πλατφόρμες αντικαθιστούν ολοένα και περισσότερο τα έντυπα μέσα, αλλά η ισχύς των μιντιακών μονοπωλίων παραμένει η ίδια.
Αυτό, τουλάχιστον, είναι το συμπέρασμα που βγαίνει από την αντιπαράθεση που έχει προκύψει γύρω από το Facebook. Συγκεκριμένα, πρώην εργαζόμενοι της εταιρείας ισχυρίζονται ότι η ιστοσελίδα «πείραζε» τον αλγόριθμο των ‘trending stories’ ώστε να καταπνίγονται οι συντηρητικές απόψεις και να προωθούνται οι πιο προοδευτικές. Επίσης, «έθαβε» ιστορίες που αφορούσαν την ίδια την εταιρεία.
Η σημασία αυτού του γεγονότος είναι τεράστια. Εκατομμύρια άνθρωποι βασίζονται στο Facebook για την ενημέρωσή τους.
Αυτό δίνει στην ιστοσελίδα και τον ιδιοκτήτη της, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, την ισχύ να επηρεάζει την κοινή γνώμη ή ακόμα και το αποτέλεσμα των εκλογών. Το ερώτημα είναι τι μπορεί να γίνει για να αποτρέπεται κάτι τέτοιο.
Η απάντηση, νομικά, είναι απλή: τίποτα! «Το Facebook έχει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα να δημοσιεύει περιεχόμενο με όποιο τρόπο θέλει, όπως ακριβώς ένας εκδότης εφημερίδας ή περιοδικού έχει την πλήρη ελευθερία να αποφασίζει τι θα εκδίδει.
Δεν υπάρχει κανένας ρόλος για την κυβέρνηση, και αυτό είναι θαυμάσιο» λέει ο Κεν Πόλσον, διευθυντής του First Amendment Center στο Τεννεσί. Με άλλα λόγια, ο Ζούκερμπεργκ δεν διαφέρει από τον βαρόνο των μέσων, Ρούπερτ Μέρντοχ, που χρησιμοποιεί την Wall Street Journal για να επιπλήττει τους προοδευτικούς, ή τον Σούλτσμπεργκερ που ελέγχει τους New York Times και υποστηρίζει τους Δημοκρατικούς.
Η ελευθερία του τύπου είναι η ίδια, ανεξάρτητα απ’ το αν το μέσο είναι έντυπο ή ψηφιακό. Βεβαίως, το Facebook διαφέρει από μια εφημερίδα επειδή βασίζεται σε αλγόριθμούς για την επιλογή των ειδήσεων.
Όμως, όπως επισημαίνει ο συνάδερφός μου Μάθιου Ίνγκραμ, ένας αλγόριθμος είναι κι αυτός μια μορφή σύνταξης, παρόλο που το Facebook δεν παραδέχεται το γεγονός αυτό. Ο καθηγητής Δικαίου Γιουτζίν Βόλοχ έχει προβάλλει την ίδια θέση στο παρελθόν ως προς την Google, τονίζοντας ότι η επιλογή των αποτελεσμάτων έρευνας εκ μέρους της εταιρείας είναι μια μορφή ελευθερίας του λόγου.
Και όπως μας λέει, στην περίπτωση του Facebook ισχύει το ίδιο: «Το Facebook έχει το δικαίωμα να περιλαμβάνει ή να αποκλείει πράγματα στο newsfeed του, όπως ακριβώς κάνει το Fortune στην ιστοσελίδα του ή στο περιοδικό» σημειώνει σε email του. «Βεβαίως, ίσως θα είναι εξαιρετικά κακό για την επιχειρηματική διάσταση του Facebook το να αποδειχθεί ότι αυτές οι επιλογές του βασίζονται σε πολιτικές απόψεις».
fortunegreece.com
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου