Αμήχανα παρακολουθεί την υπόθεση το υπουργείο Πολιτισμού που, σύμφωνα με τα Νέα, δηλώνει άγνοια για τα συμπεράσματα της αρχαιολόγου και δεν κρύβει τη δυσαρέσκειά του για τη δημόσια ανακοίνωση των όποιων πορισμάτων χωρίς να έχει κατατεθεί επισήμως η ανασκαφική έκθεση.
Να σημειωθεί ότι η κ. Περιστέρη απουσίαζε από την πρόσφατη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου όπου συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν οι μελέτες για την εξασφάλιση των πρανών, την αποστράγγιση των υδάτων, τη συντήρηση επιχρισμάτων, αλλά και των τριών δαπέδων του ταφικού μνημείου στον λόφο Καστά.
Σε άρθρο της στην Καθημερινή η η διευθύντρια της Ζ' ΕΠΚΑ Αγγελική Κοτταρίδη κάνει λόγο για «εμμονική συσχέτιση» του μνημείου με τον Μέγα Αλέξανδρο, επισημαίνοντας ότι «στη συγκεκριμένη περίπτωση παρατηρείται -εξαρχής και συνεχώς- το φαινόμενο τα δεδομένα να 'αξιολογούνται' από την ομάδα, κατά τέτοιον τρόπο ώστε να στηρίζουν τις εκάστοτε θεωρίες οι οποίες αλλάζουν κάθε τόσο, διατηρώντας πάντα ως βασικό άξονα τη συσχέτιση με τον Μέγα Αλέξανδρο».
Για τη χρονολόγηση του μνημείου επισημαίνει ότι «όλα τα στοιχεία (τεχνοτροπία γλυπτών, κεραμική, νομίσματα και αρχιτεκτονικά-κατασκευαστικά στοιχεία) οδηγούν στο τέλος του 2ου προχριστιανικού αιώνα», ενώ σε ό,τι αφορά στους νεκρούς, υπογραμμίζει:
«Η έρευνα των ανθρωπολόγων απέδειξε την ύπαρξη σκελετικών κατάλοιπων μιας ηλικιωμένης γυναίκας, ενός νηπίου και τριών ανδρών. Προχθές μάθαμε ότι αν υπήρχε ένοικος και δεν ήταν κενοτάφιο (ή ηρώο), αυτός ήταν ο Ηφαιστίων, δηλαδή ένας άνδρας το νεκρό σώμα του οποίου ξέρουμε ότι είχε καεί, και δεν έγινε καμιά νύξη από την ομάδα Περιστέρη για το τι συμβαίνει με τους υπόλοιπους νεκρούς».
Ως προς τις επιγραφές, η κ. Κοτταρίδη επισημαίνει ότι «βρέθηκαν σε πέτρες μετακινημένες από την αρχική τους θέση στην περιοχή του λέοντα και όχι στον περίβολο» και πως «ακόμα και αν δεχθούμε ότι ανήκουν στον περίβολο από τις φωτογραφίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα, φαίνεται ότι πρόκειται για τεκτονικές χαράξεις».
«Σε αυτές διαβάζεται μια λέξη 'Ελαβον' ή 'Παρέλαβον' ένα κεφαλαίο 'Η' και ένα συμπίλημα γραμμάτων που μπορεί να είναι 'ΑΝΤ'. Το 'Η'μπορεί να είναι ο αριθμός 8 ή οτιδήποτε άλλο, το 'ΑΝΤ' αρχικά του ονόματος κάποιου εργολάβου ή μάστορα. Η χάραξη είναι αμελέστατη και χρειάζεται πολλή φαντασία για να μπορέσει να αποδειχθεί οποιαδήποτε συνάφεια με το βασιλικό περιβάλλον. Και βεβαίως παραμένει ανοιχτό το ζήτημα της χρονολόγησης των επιγραφών» συνεχίζει.
Κατά την ίδια, προβληματική είναι και η ερμηνεία της ζωγραφισμένης ζωφόρου, για την οποία αναφέρει πως «θα πρέπει να περιμένουμε να καθαρίσει η ζωγραφική επιφάνεια από τους ειδικούς και μετά να βγάλουμε συμπεράσματα».
Τις θέσεις της κ. Περιστέρη στηρίζει ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, Θεόδωρος Μαυρογιάννης, με άρθρο του στην ίδια εφημερίδα.
Όπως σημειώνει, μεταξύ άλλων, «η σημαντικότερη ένδειξη ότι 'ηρώον' του Ηφαιστίωνος υπήρχε στην ίδια τη Μακεδονία είναι το αναθηματικό ανάγλυφο του Μουσείου της Θεσσαλονίκης, από την Πέλλα, στο οποίο γυναικεία μορφή σπένδει στη φιάλη του νεκρού Ηφαιστίωνος, που έχει αφιππεύσει. Φέρει επιγραφή: Διογένης Ηφαιστίωνι ήρωι. Επομένως, τεκμηριώνεται o αφηρωισμός του Ηφαιστίωνος στη Μακεδονία».
Από την πλευρά της, η καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Χρύσα Παλιαδέλη, μιλώντας την Πέμπτη στον Σκάι, χαρακτήρισε «ενδιαφέρουσα πρόταση» τη θέση της κ. Περιστέρη.
«Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι το μνημείο χρονολογείται στα τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα ή στα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια» υποστήριξε, επισημαίνοντας: «Χρειάζεται πολλή δουλειά ακόμη, για χρόνια θα συζητάμε τις προτάσεις και θα δοθούν κι άλλα στοιχεία».
Όσον αφορά στον λέοντα της Αμφίπολης, η κ. Παλιαδέλη δήλωσε κατηγορηματικά ότι ανήκει στο μνημειακό σύνολο και ήταν τοποθετημένο στην κορυφή του λόφου.
Λεπτομέρειες για το μνημείο της Αμφίπολης στο αφιέρωμα του in.gr:
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου