Κυριακή 29 Μαρτίου 2020


Έχει γραφτεί επανειλημμένα, ότι το επιχειρηματικό μοντέλο των γιγάντων του Διαδικτύου – της Google, του Facebook, της Amazon κ.λπ. – στηρίζεται σε τεράστιο βαθμό στη διαρκή συλλογή προσωπικών δεδομένων των χρηστών τους.
Από το ποιες σελίδες του Διαδικτύου επισκεπτόμαστε μέχρι το τι πληκτρολογούμε στον υπολογιστή μας και από το πού βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή μέχρι το ποιες διαφημίσεις βλέπουμε, όλα αυτά τα στοιχεία συγκεντρώνονται, ταξινομούνται, αναλύονται και αξιοποιούνται ώστε οι εταιρείες αυτές να μας στέλνουν όσο το δυνατόν πιο στοχευμένες διαφημίσεις και να αυξάνουν τα έσοδά τους.
Το ότι κάποιες φορές (περισσότερες απ’ όσο είναι καθησυχαστικό…) τα δεδομένα αυτά γίνονται αντικείμενο «κακομεταχείρισης» από τις εταιρείες αυτές ή, ακόμα χειρότερα, διαρρέουν σε άλλους φορείς, είτε επιχειρήσεις είτε οργανισμούς, είναι επίσης γνωστό και έχει γίνει αντικείμενο κριτικής προς τις εταιρείες αυτές, αλλά, ό,τι και να λέμε, όσο το επιχειρηματικό μοντέλο είναι αυτό που είναι η κατάσταση αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει. Αντιθέτως, όσο περνά ο καιρός, τόσο οι εταιρείες θα συλλέγουν περισσότερα δεδομένα μας.
Στοιχεία για τα πάντα
Μάλιστα πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι η Google, αξιοποιώντας τα δεδομένα που συλλέγει είτε μέσω της μηχανής αναζήτησης είτε μέσω των αναζητήσεων σε άλλα σάιτ ιδιοκτησίας της (π.χ. YouTube), φτιάχνει ένα εξαιρετικά λεπτομερές προφίλ του κάθε χρήστη, το οποίο περιλαμβάνει στοιχεία όπως η ηλικία του, το επίπεδο σπουδών του, η οικονομική του κατάσταση, τα χόμπι του, οι ενασχολήσεις του και πάει λέγοντας.
Το προφίλ αυτό ο κάθε χρήστης μπορεί να το δει μέσω μιας όχι και τόσο δύσκολης διαδικασίας και, ακόμα περισσότερο, μπορεί να κάνει διορθώσεις σε αυτό ώστε να είναι κατά το δυνατόν πιο ακριβές. Μάλιστα, επιτρέπει στους χρήστες να αφαιρέσουν τα στοιχεία αυτά από τη βάση δεδομένων της και να απαγορεύσουν στην Google να τα συλλέγει και να τα ταξινομεί με τόσο μεγάλη λεπτομέρεια, αν και είναι πρακτικά αδύνατον να τη σταματήσουν από το να συγκεντρώνει ό,τι και όσα περισσότερα μπορεί.
Η διαδικασία για να δείτε το προφίλ που η Google έχει φτιάξει για εσάς είναι απλή: αρχικά μπαίνετε στον λογαριασμό σας του Gmail, ο οποίος αποτελεί, τρόπον τινά, την «ταυτότητά» σας για την εταιρεία. Εν συνεχεία, μέσω της εντολής «Manage My Google Account», μπαίνετε στο πάνελ «Privacy & Personalization», στο οποίο περιλαμβάνονται οι επιλογές σας σχετικά με το τι μπορεί να συλλέγει για εσάς η Google και τι όχι.
Στο πάνελ αυτό πατάτε την επιλογή «Manage Your Data & Personalization», η οποία σας βγάζει σε μια νέα σελίδα με διάφορες επιλογές. Εκεί πηγαίνετε στην επιλογή «Ad personalization» (αφορά στις διαφημίσεις που βλέπετε) και πατάτε το κουμπί «Go to ad settings». Στη νέα σελίδα που θα ανοίξει η Google σας εξηγεί πώς κάνει «προσωποποίηση» των διαφημίσεων που σας στέλνει.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την εταιρεία, «οι διαφημίσεις βασίζονται σε προσωπικές πληροφορίες που έχετε δώσει στον λογαριασμό σας της Google, σε δεδομένα από διαφημιζόμενους που συνεργάζονται με την Google και τις εκτιμήσεις της ίδιας της Google για τα ενδιαφέροντά σας».
Το «προφίλ»
Ακολουθεί μια μεγάλη λίστα από διάφορα στοιχεία που αφορούν την ηλικία του κάθε χρήστη, το φύλο του, το επίπεδο σπουδών του, την οικογενειακή του κατάσταση, το αν μένει σε ιδιόκτητο σπίτι ή σε ενοίκιο, καθώς και δεκάδες άλλες μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες σχετικά με τη ζωή και τα ενδιαφέροντά του, με την Google να παρακινεί τους χρήστες να επιλέξουν όποιο στοιχείο της λίστας επιθυμούν είτε για να δουν λεπτομέρειες είτε για να κάνουν… διορθώσεις, ώστε το διαφημιστικό προφίλ τους να γίνει πιο ακριβές και στοχευμένο.
Ανεκδοτολογικά, για τον υπογράφοντα η Google… έπεσε έξω σε αρκετά από τα στοιχεία της λίστας, ωστόσο ήταν πολύ ακριβής στα ενδιαφέροντά του και άλλες δραστηριότητές του. Παρά ταύτα, σε διάφορα ρεπορτάζ του ξένου Τύπου αναφέρεται ότι τα προφίλ που έφτιαχνε η εταιρεία για τους χρήστες ήταν υπερβολικά ακριβή. Τόσο ακριβή ώστε πραγματικά δημιουργούσαν ανησυχία για το πώς οι αλγόριθμοί της κατέληξαν σε τέτοιες λεπτομέρειες, ιδίως όταν για κάποια στοιχεία δεν είχαν δοθεί πληροφορίες.
Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι η Google δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να μην επιτρέπουν την τόσο μεγάλη «προσωποποίηση» των διαφημίσεων, καθώς μπορούν να κλείσουν το κουμπί «Ad Personalization is ON» στην κορυφή της σελίδας, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι η εταιρεία θα σταματήσει να στέλνει διαφημίσεις ή ότι θα σταματήσει να «ρουφάει» προσωπικά δεδομένα των χρηστών των εργαλείων και υπηρεσιών της.
Παράλληλα, στο τέλος της σελίδας, η Google δηλώνει ότι «δεν πουλάει τις προσωπικές σας πληροφορίες σε κανέναν» και σας δίνει τη δυνατότητα να ελέγξετε ποιες άλλες εταιρείες που πουλάνε διαφημίσεις σας έχουν στο… πελατολόγιό τους (μέσω της επιλογής «Go to Your Online Choices to control ads from other ad networks»).
H «μάχη» του κορωνοϊού
Η ικανότητα της Google να συγκεντρώνει και να διαχειρίζεται προσωπικά δεδομένα την έκανε έναν από τους φορείς υψηλού ενδιαφέροντος στην παγκόσμια μάχη κατά της πανδημίας του Covid-19. Μάλιστα, πριν από μερικές ημέρες ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ κατάφερε να φέρει την εταιρεία σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, καθώς ανακοίνωσε ότι η Google ετοιμάζει έναν ειδικό ιστοχώρο ο οποίος θα δίνει πληροφορίες για το πού και πώς θα μπορούν οι πολίτες να κάνουν τεστ για κορωνοϊό.
Η ανακοίνωση του Τραμπ προκάλεσε την ανησυχία Δημοκρατικών γερουσιαστών, οι οποίοι ζήτησαν από την Google να τους εξηγήσει τι συμβαίνει και πώς θα διασφαλιστούν τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών.
Για την ώρα η εταιρεία αρκέστηκε στο να ανεβάσει στο Διαδίκτυο ένα ειδικό site το οποίο έχει περισσότερο «εκπαιδευτικό» και πληροφοριακό χαρακτήρα για την πανδημία, ενώ όσον αφορά το προαναφερθέν σχέδιο για τα τεστ τα πράγματα παραμένουν ασαφή.
Πηγή: topontiki.gr
Categories:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!