Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

Έχω καταναλωτικό αλλά όχι στεγαστικό. Έχω χωράφια αλλά όχι κύρια κατοικία. Σε κάθε περίπτωση, χρωστάω και δυσκολεύομαι να πληρώσω. Τι πρέπει να κάνω; Επειδή οι προθεσμίες για τις ρυθμίσεις των δανείων και την προστασία από τον πλειστηριασμό εκπνέουν, ετοιμάσαμε και δημοσιεύουμε έναν εύχρηστο οδηγό με ερωτήσεις και απαντήσεις

Της Έφης Καραγεώργου

Οι προβλέψεις για την πορεία των «κόκκινων» δανείων κάθε άλλο παρά αισιόδοξες είναι, καθώς φέτος αναμένεται η κορύφωση τους πριν ξεκινήσει η σταδιακή τους αποκλιμάκωση από το 2015.

Οι αισιόδοξοι προβλέπουν ότι φέτος οι καθυστερήσεις θα πιάσουν οροφή στο 35% του συνολικού δανειακού χαρτοφυλακίου δηλαδή τα «σκασμένα» δάνεια θα ξεπεράσουν τα 76δισ ευρώ.

Οι απαισιόδοξοι προβλέπουν ότι οι καθυστερήσεις θα διαμορφωθούν στο 40%, που σημαίνει ότι τα «κόκκινα» θα ξεπεράσουν τα 87δισ ευρώ (σσ τα υπόλοιπα των δανείων ήταν στο τέλος του 2013 218δισ ευρώ).

Ακολουθούν 5 κρίσιμες απαντήσεις -μπούσουλας για όλους τους δανειολήπτες που έχουν «κόκκινα» δάνεια, στεγαστικά ή καταναλωτικά, για το τι μπορούν να κάνουν προκειμένου να σώσουν την κατοικία τους από την απειλή του πλειστηριασμού.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το ετήσιο οικογενειακό μου εισόδημα είναι 35.000 ευρώ και έχω οφειλές σε τράπεζες από στεγαστικό, καταναλωτικό δάνειο και πιστωτικές κάρτες. Με βάση όσα προβλέπει ο νόμος 4224/2013 θα πρέπει να καταβάλω μηνιαία δόση 458 ευρώ. Η δόση αυτή περιλαμβάνει το σύνολο των χρεών του ή μόνο το στεγαστικό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στα 458 ευρώ περιλαμβάνονται οι δόσεις όλων των δανείων. Για παράδειγμα το 50% των 458 ευρώ, δηλαδή περίπου 230 ευρώ, θα καταβάλλεται για το στεγαστικό. Το υπόλοιπο ποσό θα κατανεμηθεί αναλόγως για να καλυφθεί η δόση του καταναλωτικού δανείου και των καρτών.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το εισόδημα μου είναι 40.000 ευρώ, όμως έχει μειωθεί κατά 40% τα τελευταία 3 χρόνια. Δεν μπορώ να υπαχθώ στη ρύθμιση. Το στεγαστικό μου δάνειο, βρίσκεται σε τρίμηνη καθυστέρηση -επειδή δεν μπορώ να καλύψω κάθε μήνα τις δόσεις του στο ακέραιο-, και ακόμα έχω οφειλές από πιστωτικές κάρτες, ενώ το καταναλωτικό μου δάνειο βρίσκεται σε οριστική καθυστέρηση. Κινδυνεύω να χάσω το σπίτι μου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δυστυχώς, η απειλή του πλειστηριασμού είναι υπαρκτή. Θα πρέπει να απευθυνθείτε στις τράπεζες που έχετε τις οφειλές και να ζητήσετε ρύθμιση στα μέτρα σας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν μπορώ να υπαχθώ στο νόμο 4224/2013, διότι πληρώ μόνο τις προϋποθέσεις της αντικειμενικής αξίας πρώτης κατοικίας και στο εισόδημα, όμως υπερβαίνω στο σύνολο της περιουσίας τις 270.000 ευρώ, αφού έχω κατάθεση ύψους 35.000 ευρώ κατάθεση. Η οφειλή μου από καταναλωτικό δάνειο είναι 50.000 ευρώ, που δεν μπορώ να την εξυπηρετήσω, επειδή η δόση του είναι 800 ευρώ το μήνα. Κινδυνεύω να χάσω το σπίτι μου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, υπάρχει αυτό το ενδεχόμενο αν δεν προχωρήσετε σε κάποιου είδους ρύθμιση. Θα μπορούσατε να έχετε ευνοϊκό επιτόκιο και μεγαλύτερη διάρκεια αποπληρωμής, δίνοντας ως εγγύηση τμήμα της κατάθεσης σας, ή αν δεχθείτε να προχωρήσετε σε προσημείωση κάποιου ακινήτου σας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μπορώ να ρυθμίσω δάνεια που βρίσκονται σε καθυστέρηση πάνω από 90 μέρες; Έχω ένα στεγαστικό για το οποίο καταβάλω ποσό χαμηλότερο από την κανονική του δόση και ένα καταναλωτικό, που έχω σταματήσει να καταβάλω δόσεις σχεδόν 6 μήνες.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι τράπεζες προχωρούν σε ρυθμίσεις, διότι βασικός τους στόχος είναι να σταματήσουν την άνοδο των καθυστερήσεων. Μάλιστα στην περίπτωση του καταναλωτικού δανείου μπορείτε να πετύχετε και «κούρεμα» των τόκων υπερημερίας. να το πληρώσω πάνω από 6 μήνες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν έχω δικό μου σπίτι ούτε στεγαστικό δάνειο. Όμως έχω ακίνητη περιουσία (οικόπεδα- χωράφια, καταστήματα) η αξία της οποίας υπερβαίνει τις 270.000 ευρώ. Το ετήσιο εισόδημα μου είναι 28.000 ευρώ. Και έχω οφειλές από καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, τα οποία είναι σε καθυστέρηση 3-6 μήνες. Μπορεί η τράπεζα να κινήσει διαδικασία πλειστηριασμού;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι,μπορούν να κινηθούν διαδικασίες πλειστηριασμού για οποιοδήποτε ακίνητο έχετε στην κατοχή σας, αφού δεν σας καλύπτουν και τα 3 κριτήρια που θέτει ο νόμος. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ακόμα η προστασία του «νόμου Κατσέλη». Μπορείτε να προσφύγετε στο Ειρηνοδικείο, ζητώντας ρύθμιση από το δικαστήριο για το σύνολο της οφειλής σας. Ο πλειστηριασμός στην περίπτωση αυτή αναστέλλεται μέχρι την οριστική εκδίκαση της υπόθεσης.

http://www.fpress.gr
Categories:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!