Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

Μία νέα ανάλυση αποκαλύπτει πως ο λιγοστός ύπνος στην εφηβεία αποσυντονίζει τον οργανισμό και αποδιοργανώνει τη συμπεριφορά, αλλά για βιολογικούς λόγους οι έφηβοι δεν μπορούν να μπαίνουν νωρίς για ύπνο - και επειδή αναγκάζονται να ξυπνήσουν νωρίς για να πάνε στο σχολείο, μοιραία πάσχουν από έλλειψη ύπνου.

Η έλλειψη αυτή οδηγεί σε πολλά προβλήματα, όπως η οξυθυμία, η αδιαφορία για το διάβασμα και η συνακόλουθη «πτώση» των βαθμών, η χρόνια κόπωση, η έλλειψη ενδιαφερόντων (είναι λ.χ. κλασική η ατάκα «άσε με, βαριέμαι») και τα προβλήματα συμπεριφοράς.

Η ανάλυση δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Learning, MediaandTechnology», και πραγματοποιήθηκε από επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και του Πανεπιστημίου της Νεβάδα.

Όπως γράφουν οι επιστήμονες, πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η ανθρώπινη βιολογία και η εκπαίδευση «μετρούν» τον χρόνο με διαφορετικό τρόπο. «Η ικανότητά μας να λειτουργούμε ομαλά και να μαθαίνουμε, παρουσιάζει διακυμάνσεις αναλόγως με τον βιολογικό χρόνο και όχι με τον συμβατικό κοινωνικό χρόνο», γράφουν.

Οι δύο αυτοί χρόνοι συμπίπτουν σε μεγάλο βαθμό κατά τα πρώτα χρόνια της σχολικής εκπαίδευσης και έτσι δεν υπάρχει πρόβλημα. Στο γυμνάσιο, όμως, όταν πια τα παιδιά μπαίνουν στην εφηβεία, «υπάρχει σύγκρουση ανάμεσα στον κοινωνικό και τον βιολογικό χρόνο, η οποία είναι μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη περίοδο της ζωής», σημειώνουν οι ειδικοί.

Η σύγκρουση αυτή οφείλεται στο ότι το βιολογικό ρολόι των εφήβων τούς εμποδίζει να αποκοιμηθούν πριν από τις 11 το βράδυ, αλλά το κοινωνικό απαιτεί να ξυπνήσουν στις 7 το πρωί ή και νωρίτερα ακόμα για να ετοιμαστούν για το σχολείο.

Επτά ή οκτώ ώρες ύπνου, όμως, είναι ανεπαρκείς για τους εφήβους - πόσο μάλλον που πολλοί δεν κατορθώνουν να κλείσουν τα μάτια τους πριν από τη 1 ή τις 2 το πρωί, οπότε κοιμούνται ακόμα λιγότερο.

Ποια είναι η λύση; Αφού προφανώς είναι αδύνατον να αλλάξει κάποιος το βιολογικό του ρολόι, η μοναδική εναλλακτική λύση είναι να αρχίζουν πιο αργά τα μαθήματα, απαντούν οι επιστήμονες.

Και εξηγούν πως σε όσα σχολεία και σχολές δοκιμάστηκε πιλοτικά η έναρξη των μαθημάτων αργότερα μέσα στην ημέρα, οι μαθητές παρουσίασαν εμφανείς βελτιώσεις στην ικανότητα εστίασης της προσοχής και στην παραγωγικότητά τους.

«Οι καλές πολιτικές πρέπει να βασίζονται σε καλά επιστημονικά στοιχεία. Τα υπάρχοντα στοιχεία δείχνουν ότι στις μέρες μας τα παιδιά είναι αντιμέτωπα με τεράστια μειονεκτήματα, επειδή αναγκάζονται να ακολουθούν ακατάλληλους χρόνους εκπαίδευσης», τονίζουν οι επιστήμονες.


ΠΗΓΗ: tanea.gr
Categories:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!