Παρασκευή 6 Μαρτίου 2020


Ο τομέας των μεταφορών, των ταξιδιών και του τουρισμού είναι αυτός που έχει πληγεί αρκετά τους τελευταίους 3 μήνες μετά το ξέσπασμα της επιδημίας του νέου κορονοϊού στην Κίνα.
Ακυρώσεις ή αναβολές πτήσεων άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους ήδη από τις πρώτες μέρες που έγινε γνωστό ότι τα κρούσματα στην κινεζική επαρχία Χουμπέι αυξάνονταν.
Ειδικότερα, ο αερομεταφορέας της Πορτογαλίας, TAP, ακύρωσε περίπου 1.000 πτήσεις που ήταν προγραμματισμένες για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, αφού οι ανησυχίες για την επιδημία κορoνοϊού οδήγησαν σε πτώση της ζήτησης και σε μια απροσδιόριστη προς το παρόν επίπτωση στα έσοδα.
Η TAP που κατά το ήμισυ είναι κρατική, σχολίασε ότι οι ακυρώσεις θα επηρεάσουν κυρίως τους προορισμούς στην Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία, αλλά και κάποιες διηπειρωτικές πτήσεις που αντιπροσωπεύουν το 4% των πτήσεων του Μαρτίου και 6% του Απριλίου. Μάλιστα σύμφωνα με προβλέψεις η Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία αναμένεται να είναι εκείνες που δέχονται και θα δεχτούν τους μεγαλύτερους κλυδωνισμούς στον τομέα του τουρισμού και των μεταφορών.
Από 28 Μαρτίου μέχρι και 5 Μαΐου ακυρώθηκαν συνολικά 22 πτήσεις μεταξύ της Ευρώπης και των ΗΠΑ από τη Norwegian Air. Ο λόγος; Η κάμψη της ζήτησης εξαιτίας του κορονοϊού.
Το μεγαλύτερο μέρος των περικοπών γίνεται σε δρομολόγια από τη Ρώμη στη Βοστόνη, τη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες.
Η αεροπορική εταιρεία SAS, με έδρα τη Σουηδία, δήλωσε ότι η επιδημία του κορονοϊού είχε περιορισμένο αντίκτυπο στην κυκλοφορία του τον Φεβρουάριο, ωστόσο μειώνει της πτήσεις και τη χωρητικότητα λόγω της πτώσης της ζήτησης.
Νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, η SAS ακύρωσε τις πτήσεις της προς τη Βόρεια Ιταλία και το Χονγκ Κονγκ και απέσυρε τις οικονομικές της προβλέψεις για το έτος, μετά το πλήγμα στη ζήτηση. Σημειώνεται ότι οι μετοχές της SAS μειώθηκαν κατά 3%, σύμφωνα με την ευρύτερη αγορά της Στοκχόλμης και κατέγραψαν πτώση για το έτος, μέχρι σήμερα, της τάξεως του 44%.
Από πλευράς της, η αεροπορική εταιρεία Finnair της Φινλανδίας, η οποία δραστηριοποιείται σε μεγάλο βαθμό στην Ασία, σημείωσε την πρώτη πτώση στη ζήτηση τα τελευταία χρόνια, ενώ την Πέμπτη ο άλλος βασικός σκανδιναβικός αντίπαλος της SAS, Norwegian Air, απέσυρε τις προβλέψεις του για το 2020.
Το ¼ των ευρωπαϊκών πτήσεων της Brussels Airlines μειώνεται
Σε περαιτέρω μείωση πτήσεων προβαίνει η αεροπορική εταιρεία με έδρα τις Βρυξέλλες Brussels Airlines, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων του κορoνοϊού στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι οι νέες μειώσεις πτήσεων προστίθενται στο 30% των πτήσεων που ακυρώθηκαν από και προς τα αεροδρόμια του Μιλάνου Λινάτε και Μαλπένσα, καθώς και από και προς τα αεροδρόμια της Βενετίας, της Ρώμης, της Μπολόνια και του Τορίνο μεταξύ 2 και 28 Μαρτίου. Συνολικά, η αεροπορική εταιρεία μειώνει τις πτήσεις προς την Ευρώπη κατά 23%. Οι επιβάτες των οποίων η πτήση ακυρώνεται, ενημερώνονται και επανατοποθετούνται σε άλλες διαθέσιμες πτήσεις ή μπορούν να επιλέξουν πλήρη επιστροφή χρημάτων, σε περίπτωση που δεν επιθυμούν πλέον να ταξιδέψουν.
Η αεροπορική εταιρεία ΑirBaltic που αποτελεί τον εθνικό αερομεταφορέα της Λετονίας, αποφάσισε να ακυρώσει 90 πτήσεις της. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει ήδη προβεί σε μειώσεις πτήσεων μεταξύ Ρίγας και Μιλάνου, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών. Οι ακυρωμένες πτήσεις, αφορούν το διάστημα από τις 23 Μαρτίου έως τις 5 Απριλίου και αντιπροσωπεύουν μείωση της τάξεως του 4% της συνολικής δραστηριότητας της εταιρείας για τη συγκεκριμένη περίοδο.
Πλήγμα και στις low cost
Η Southwest Airlines η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους αναμένει μείωση στις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου του έτους μεταξύ 200 – 300 εκατ. δολαρίων.
Τα έσοδα ανά μίλι, ένα βασικό μέτρο σύγκρισης της αεροπορικής βιομηχανίας, κατά τους πρώτους τρεις μήνες θα μπορούσαν να πέσουν ακόμη περισσότερο και από πέρυσι έναντι της αναμενόμενης ανάπτυξης του τουλάχιστον 3,5%, ανέφερε ο όμιλος.
Ο αντίκτυπος στους μεγάλους αερομεταφορείς των ΗΠΑ, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια ήταν οι πιο κερδοφόροι στον κόσμο, φαίνεται να επιταχύνεται, με τις Delta και United Airlines να ανακοινώνουν περαιτέρω περικοπές στη διεθνή και εγχώρια αγορά, αντανακλώντας την αιφνίδια και απότομη πτώση της ζήτησης τις τελευταίες ημέρες. Η Delta παύει πτήσεις προς την Ιαπωνία, ενώ η United μειώνει τα διεθνή δρομολόγια προς την Ασία και την Ευρώπη κατά 20% και τα εγχώρια κατά 10%.
«Οι αεροπορικές εταιρείες θα χάσουν πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια»
Η επιδημία του κορονοϊού θα μπορούσε να στερήσει τις αεροπορικές εταιρίες επιβατικών πτήσεων από έσοδα έως 113 δισ. δολάρια φέτος, όπως προειδοποίησε σήμερα φορέας του κλάδου, ποσό που είναι υπερτριπλάσιο της πρόβλεψης που έκανε πριν από μόλις δύο εβδομάδες καθώς ο ιός συνεχίζει να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο.
Η προειδοποίηση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) ήρθε την ώρα που η βρετανική περιφερειακή αεροπορική εταιρία Flybe αποτέλεσε το πρώτο μεγάλο θύμα της μείωσης στη ζήτηση που προκάλεσε η κρίση.
Παράλληλα, η Norwegian Air ανακάλεσε τις προβλέψεις της για τη φετινή κερδοφορία, ενώ η αμερικανική εταιρία χαμηλού κόστους Southwest προέβλεψε πλήγμα 200-300 εκατ. δολαρίων στα λειτουργικά έσοδα πρώτου τρίμηνου.
«Υπάρχουν πολλές αεροπορικές εταιρίες που έχουν σχετικά περιορισμένα περιθώρια κέρδους και υψηλό χρέος και ένα σοκ στις ταμειακές ροές, όπως αυτό, θα μπορούσε σίγουρα να οδηγήσει ορισμένες σε πολύ δύσκολη κατάσταση», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της IATA Μπράιαν Πιρς σε εκδήλωση στη Σιγκαπούρη.
Αεροπορικές εταιρίες σε όλο τον κόσμο σπεύδουν να μειώσουν πτήσεις και να περικόψουν δαπάνες και προειδοποιούν για πλήγμα στα κέρδη τους, καθώς ο νέος ιός που ξεκίνησε από την Κίνα εξαπλώνεται, αυξάνοντας τους φόβους για πανδημία που μπορεί να βυθίσει την παγκόσμια οικονομία σε ύφεση.
Σε μια ένδειξη των δυσκολιών που η κατάσταση αυτή δημιουργεί για τις αεροπορικές εταιρίες, αεροσκάφος της Turkish Airlines επέστρεψε, ύστερα από εντολή που δόθηκε, στην Κωνσταντινούπολη χωρίς επιβάτες από τη Σιγκαπούρη αφού επιβάτης που έφθασε με το ίδιο αεροσκάφος την Τρίτη βρέθηκε θετικός στον ιό.
Η IATA προέβλεψε ότι το πλήγμα που θα υποστούν οι αεροπορικές εταιρίες επιβατικών πτήσεων σε απώλεια εσόδων από την κρίση θα είναι μεταξύ 63 δισεκ. και 113 δισεκ. δολαρίων φέτος, ανάλογα με την εξέλιξη του ιού. Στις 20 Φεβρουαρίου, είχε προβλέψει πλήγμα 29 δισεκ. δολαρίων.
Ο ιός που προκαλεί την ασθένεια COVID-19 έχει στοιχίσει τη ζωή σε πάνω από 3.000 ανθρώπους, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων επικαλούμενο διεθνή ΜΜΕ και έχει προσβάλει δεκάδες χιλιάδες άλλους, κυρίως στην Κίνα. Αλλά τώρα έχει εξαπλωθεί σε πάνω από 60 άλλες χώρες, οδηγώντας στην επιβολή περιορισμών στα ταξίδια και όχι μόνο.
«Αναπόφευκτο»
Η κατάρρευση της Flybe ήρθε μέσα σε λιγότερο από δύο μήνες ύστερα από τη συμφωνία διάσωσης μεταξύ των ιδιοκτητών της και της βρετανικής κυβέρνησης.
Παρά τη δέσμευσή της να βελτιώσει τις συνδέσεις σε περιφερειακό επίπεδο, η βρετανική κυβέρνηση υπαναχώρησε από τη συμφωνία αυτή λόγω του μεγέθους του πλήγματος στη ζήτηση από την επιδημία του ιού.
Η κατάρρευση της εταιρίας, που εδώ και καιρό αντιμετωπίζει ζημίες, δεν θέτει μόνο περίπου 2.400 θέσεις εργασίες σε κίνδυνο, αλλά μπορεί να δημιουργήσει και σοβαρά προβλήματα σε κάποια περιφερειακά αεροδρόμια. Η Flybe μετέφερε περίπου 8 εκατ. επιβάτες τον χρόνο σε 81 αεροδρόμια και ανήκε σε κοινοπραξία των Virgin Atlantic, Stobart Group και Cyrus Capital. Η κατάρρευσή της ήρθε μία ημέρα αφού ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’Λίρι δήλωσε στο Reuters ότι είναι «αναπόφευκτο» ότι η κρίση θα οδηγήσει σε χρεοκοπίες αεροπορικών εταιριών.

H Πρέμιερ Λιγκ αποφάσισε να πάρει δραστικά μέτρα στους ποδοσφαιρικούς αγώνες λόγω κορωνοϊού.
Συγκεκριμένα, ανακοίνωσε ότι οι παραδοσιακές χειραψίες των παικτών πριν από τα ματς δεν θα γίνονται πλέον, αρχής γενομένης από τα παιχνίδια της προσεχούς αγωνιστικής.
Μάλιστα, η ανακοίνωση αναφέρει ότι το συγκεκριμένο μέτρο θα ισχύει μέχρι νεωτέρας. «Η fair-play χειραψία που γίνεται στην Premier League δεν θα γίνεται μεταξύ των παικτών και τον διαιτητών από αυτό το Σαββατοκύριακο και μέχρι νεωτέρας έπειτα από ιατρική συμβουλή. Ο κορονοϊός αναπτύσσεται ταχύτατα μέσω σταγονιδίων από τη μύτη και το στόμα και μπορεί να μεταδοθεί με τα χέρια και μέσω της χειραψίας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.
Ωστόσο η διοργανώτρια αρχή του αγγλικού ποδοσφαίρου ξεκαθαρίζει ότι το συνήθες τελετουργικό πριν από τα ματς θα συνεχίσει να εκτελείται, απλά οι παίκτες δεν θα έχουν καμία επαφή διά χειραψίας με τους αντιπάλους και τους διαιτητές πριν από την έναρξη.
Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!